Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150

In het kort

  • Techniek

    De 2.0 TDI kennen we al langer. Hij werd echter verder verfijnd en won niet alleen 20 Nm, maar komt bij lage toeren ook soepeler en krachtiger uit de hoek dan voordien. Hij heeft dan ook weinig moeite met de langere versnellingsbakverhoudingen (zeker de vijfde en zesde). Het verbruik is conform wat we mochten verwachten voor een auto van dit formaat. Als optie is een gerobotiseerde versnellingsbak verkrijgbaar, maar die kost wel een flinke duit.

  • Wegligging

    De langere wielbasis maakt deze nieuwe Passat natuurlijk stabieler, maar daarom niet minder levendig. Zijn voortrein is nog niet zo snedig als die van een Audi A4, maar hij rijdt voldoende nauwkeurig om rijplezier te bieden. De remmen zijn opgewassen tegen hun taak, net als de ‘groene’ Continental EcoContact 5-banden, die zelfs op een koud en nat wegdek voldoende grip bieden. Op de limiet blijft deze grote break zich braaf en voorspelbaar gedragen.

  • Veiligheid

    De Passat gebruikt de recentste technologieën op het vlak van de veiligheid. Zo beschikt hij van bij de basisversie over een afstandsradar met automatische noodremfunctie, evenals over vermoeidheidssensoren, wat op dit ogenblik geen enkele rivaal kan zeggen. Dat pak- ket kan nog flink worden uitgebreid via de optielijst, bijvoorbeeld met extra airbags of met allerhande detectiesystemen. Van een head-updisplay is echter nog altijd geen spoor.

  • Comfort

    Verrassend genoeg biedt de Passat een sterk verbeterd comfort, of het nu gaat om de filtering, de geluiddemping of het zitcomfort. Kortom, hij heeft alles van een grote reisberline en biedt bij lange ritten in ieder geval een sereniteit die je elders in zijn categorie niet terugvindt. Dankzij de verlengde wielbasis werd het interieur nog enkele centimeters ruimer, met name op de achterste zitplaatsen. Deze 2.0 TDI heeft minimaal de bekroonde ErgoComfort-voorstoelen.

  • Praktische kant

    De Passat is nog altijd de praktische gezinsberline of -break die hij altijd al is geweest – er is niets dat hij niet aankan. Niet alleen de interieurruimte nam toe, maar ook het koffervolume (tot 650 liter in het geval van de Variant), terwijl de laadruimte bovendien nog regelmatiger gevormd is dan vroeger. Voor gezinnen die niet houden van eenvolumers, is de Passat verduiveld interessant. De afwerking staat op een hoog niveau en de ergonomie is zoals steeds bij VW voorbeeldig.

  • Budget

    De nieuwe Passat is een bijzonder dure vogel en dat is niet echt gerechtvaardigd, zelfs niet met zijn extra uitrusting of het grotere comfort dat hij biedt – voor nauwelijks meer geld heb je een Audi A4 Avant of BMW 3-Reeks Touring. De opties zijn erg talrijk, maar door middel van uitgekiende packs kun je de eindafrekening beperken. Het garantie- en onderhoudsprogramma is klassiek en doorgaans zijn Passats erg gegeerd op de tweedehandsmarkt.

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150
Conclusie / Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150

De volledig vernieuwde Passat bouwt voort op de kwaliteiten waaraan de vorige generaties hun succes danken, te weten een gigantische binnenruimte, een uitstekende afwerking en een grote veelzijdigheid. Daarmee blijft deze nieuwe generatie de uitgestippelde koers volgen, maar tegelijk klimt de Passat een trapje hoger op de statusladder, dankzij een verzorgdere look, een sterk verbeterd rijcomfort en een moderner motorenpalet en dito uitrusting. Toch rechtvaardigt dat de aanzienlijke prijsstijging niet helemaal. Die (kleine) zonde als gevolg van een overdaad aan zelfvertrouwen is uiteindelijk het enige gebrek van deze gezinswagen, die net als zijn voorgangers geen zware tekortkomingen heeft. Zeker niet met deze 2.0 TDI 150, de homogeenste versie van het gamma.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker