In het kort
-
Techniek
De nieuwe VEA-motoren hebben maar vier cilinders, maar zijn dankzij drukvoeding sterker dan de oude vijfpitters. Ze zijn even vinnig en zelfs levendiger bij hoge toerentallen. Alleen de sound ontbreekt: de D5 klinkt banaal en opdringerig, want hij gromt te luid bij het optrekken. De achttrapsautomaat is standaard, maar zondigt door een sturing die te snel terugschakelt. De D5 blinkt niet echt uit qua verbruik, wat niet verrassend is gezien het gewicht van de XC90.
-
Wegligging
Zelfs met de passieve standaardophanging geniet de XC90 een degelijke schokdemping, die hem een mooie precisie en een zeldzame beheersing van rolneigingen oplevert. De XC90 is met andere woorden veel minder plomp dan je zou kunnen vermoeden, en blijkt zelfs behoorlijk dynamisch op bochtige stukken, zeker gezien zijn leeggewicht van 2,1 ton. Goed nieuws: de remmen staan op niveau, zowel qua kracht als qua uithoudingsvermogen.
-
Veiligheid
Volvo heeft zich altijd al fors ingespannen voor de veiligheid en dat is in de XC90 niet anders, want hij wijdt heel wat nieuwe technologie in. Zo heeft hij standaard een stadsremhulp, snelheidsbordherkenning, een spoorassistent en het Intersection Braking, dat automatisch remt wanneer je afslaat op het moment dat er een tegenligger aankomt. Of het Run-Off Road Protection, dat de veiligheidsgordels aanspant en de stoelzitting laat zakken wanneer je van de weg raakt.
-
Comfort
De ophanging blijkt erg comfortabel en is dat waarschijnlijk nog meer het geval met de optionele luchtveren en gestuurde schokdempers. De grote banden met sportieve roeping hebben wel de neiging om de filtering aan te tasten en ze produceren ook meer rolgeluiden. De stoelen zitten opmerkelijk goed (zoals zo vaak bij Volvo), zowel voor- als achterin. De XC90 kan worden besteld met twee extra stoelen in de koffer, die voor één keer ook geschikt zijn voor volwassenen.
-
Praktische kant
De XC90 mag dan wel in luxe baden, hij vergeet daarom grote gezinnen of zijn functionaliteit niet. Zijn koffer is gemakkelijker toegankelijk nu de klep niet langer uit twee delen bestaat, terwijl de bergvakken goed ontworpen zijn. Daaraan kun je als optie nog een 230-voltaansluiting toevoegen. De afwerking verdient enkel lof, met overal mooie kunststoffen, ook voorde onderkant van de deurpanelen of onder het dashboard. De Duitsers mogen zich schrap zetten...
-
Budget
Met een basisprijs van meer dan 55.000 euro is de XC90 D5 allesbehalve een weggevertje, maar hij blijft toch minder duur dan zijn rechtstreekse rivalen met viercilinderdiesel (BMW X5 25d xDrive of Mercedes ML 250d 4Matic) – die bovendien minder ruim zijn vanbinnen. Wel een klein beetje teleurstellend voor een moderne auto (met al even moderne motoren) is dat de XC90 D5 elk jaar op onderhoud moet. Ook het waarborgpakket blijft beperkt tot het minimum.
Volvo is weer ambitieus geworden, zelfs al komen de middelen daarvoor tegenwoordig uit China. Met zijn modulaire architectuur en zijn nieuwe motorenfa- milie heeft de XC90 alvast sterke troeven in handen. Hij is verzorgd op het vlak van afwerking, design en hightech uitrusting en kan zes personen vervoeren in een comfort dat zelfs in dit segment maar zelden gezien is. Kortom, Volvo keert hier duidelijk terug naar de top. Dat geldt al met deze D5-motor, die ondanks zijn viercilinder degelijke prestaties en flink wat rijplezier biedt, maar wordt ongetwijfeld nog meer het geval met de toekomstige plug-inhybride T8. Van een wedergeboorte gesproken...