In het kort
-
Wegligging
De vrij bescheiden presterende instapmotoren van de nieuwe Polo bieden toch een mooi gebruiksplezier. Vooral dan de 1.2, die aangenaam soepel en erg gewillig is. De nieuwe 1.6 TDI is niet meer zo daadkrachtig als de 1.4 die hij vervangt, maar werd er wel zachter en – vooral – stiller op. De herijkte stuurinrichting is preciezer, al haalt ze nog niet het – uitstekende – niveau van die van een Peugeot 207 of Ford Fiesta.
-
Veiligheid
Het ongewijzigde remsysteem presteert goed, zowel qua remkracht als qua uithoudingsvermogen. De nieuwe Polo rijdt preciezer en serener, terwijl hij perfect veilig en gezond blijft. Het is alleen jammer dat de te slappe schokdemping roet in het eten gooit op slechte wegen, waardoor de Polo qua rijplezier zijn rivalen geen strobreed in de weg kan leggen. De verzorgde veiligheidsuitrusting is op peil, maar hoofdairbags zijn nog een optie op alle versies, wat ons gierig lijkt.
-
Comfort
De gebrekkige schokdemping komt het rijcomfort en vooral de filtering ten goede. De voorstoelen bieden een goede ondersteuning, maar de vulling blijft hard en de zittingen zijn iets te kort. Wie groter is, moet voor de versie Highline gaan, waarvan de “sportstoelen” meer overtuigen. De binnenruimte gaat er niet op vooruit, waardoor de Polo op dit vlak in het gemiddelde blijft. De nieuwe TDI daarentegen werd erg stil. Wat een contrast...
-
Praktische kant
De Polo blijft trouw aan zichzelf door een praktische en niet al te grote veelzijdige stadsauto te zijn die zich goed thuisvoelt in stadsverkeer. De koffer biedt 10 liter meer ruimte, terwijl de dubbele laadvloer (vanaf de Comfortline) de moduleerbaarheid komt vervolmaken. Het instrumentenbord en de standaarduitrusting zijn niet overdreven vrijgevig, maar de opbergvakken zijn talrijk en praktisch, ter- wijl de afwerkingskwaliteit nog steeds bij de referenties van het segment hoort.
-
Budget
Met een gemiddeld verbruik van 5,2 l/100 km werpt de nieuwe TDI zich op als de nieuwe kampioen in zijn soort. We kunnen al niet meer wachten tot wanneer we de nieuwe BlueMotion mogen uitproberen. Maar ook de 1.2 doet het niet slecht en verbruikt niet te veel. De Polo is niet bijzonder goed uitgerust, maar zijn verhouding prijs-prestaties is perfect verdedigbaar in zijn segment. En zoals steeds bij VW speelt de uitstekende kwaliteitsindruk een rol op de tweedehandsmarkt.
Geleidelijke vooruitgang, dat is het adagium dat Volkswagen al sinds eeuwen toepast op zijn Polo. Die formule is steeds geslaagd en zou ook voor deze vijfde generatie weer eens een schot in de roos kunnen zijn. De verbeteringen die werden doorgevoerd, moeten hem de mogelijkheid geven om zijn statuut van vaste waarde te kunnen behouden. Deze nieuwe Polo is dankzij nieuwe (of herwerkte) motoren op technisch vlak mee met zijn tijd, werd comfortabeler en beter geluidgedempt, en is nog steeds goed afgewerkt en uitgerust. Alleen stelt hij een beetje teleur door zijn weggedrag, dat ondanks de duidelijke vooruitgang nog niet op het niveau staat van de beste in zijn segment. Maar wat zou het ook? Het aangename karakter, de werkingsstilte en – vooral – de recordzuinigheid van de nieuwe 1.6 TDI en de prijzenpolitiek die, in tegenstelling tot wat wordt gedacht, niet overdreven elitair is, doen ons dit kleine minpuntje snel vergeten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!