In het kort
-
Techniek
De 1.6 D-4D van BMW-origine werpt zich op als de instapper aan dieselzijde. Met zijn 112 pk en 270 Nm is hij niet alleen kleiner maar ook minder krachtig dan zijn voorganger. Bovendien wordt hij gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak met een ondoordachte spreiding, waardoor hij niet de prestaties kan leveren die kopers in dit segment verwachten. En aangezien de motor harder moet werken voor hetzelfde resultaat, nemen het verbruik en de kosten alleen maar toe.
-
Wegligging
Het weggedrag van de Avensis is bij deze update niet veranderd. Het onderstel geeft nog altijd blijk van een voorbeeldige sereniteit en draagt bij tot een veilig en controleerbaar weggedrag, zelfs bij uitwijkmanoeuvres aan hoge snelheid. De remmen missen een beetje bijtkracht. Ze worden in hun werk gehinderd door een sponzig rempedaal met een lange slag. Anderzijds toont het onderstel zich bij een dynamische rijstijl verrassend aangenaam.
-
Veiligheid
Deze facelift levert de Avensis een aantal actieve rijhulpmiddelen op: een automatische noodremhulp, een spoorassistent, verkeersbordherkenning en een grootlichtassistent. Al die systemen worden voortaan standaard gemonteerd op de Dynamic-modellen. Op het gebied van passieve veiligheid bieden frontale en laterale airbags voorin en gordijnairbags voor- en achterin de nodige bescherming bij een ongeval. De bestuurder heeft zelfs recht op een knieairbag.
-
Comfort
Toyota heeft deze restyling aangewend om de kritiek op de filtering van de ophanging te counteren. Daartoe kreeg de Avensis soepelere veren. In combinatie met de goede demping van rij-, rol- en windgeluiden en de nieuwe voorstoelen maken die van de Avensis een overtuigende reiswagen. Achterin genieten passagiers daarentegen minder comfort dan voorin, zeker op de centrale zitplaats, maar ze beschikken wel over voldoende beenruimte.
-
Praktische kant
De toegang tot de voorste zitplaatsen wordt bemoeilijkt door de vrij lage daklijn en de hoog ingeplante stoelen. Grote mensen moeten zich in bochten wringen om in te stappen. Een nieuw dashboard siert het voorste deel van het interieur maar bevat helaas te weinig opbergvakken. De koffer is dan weer wel erg ruim. Met zijn opbergvakken achter de wielkasten, zijn dubbele vloer en zijn verplaatsbare sjorhaken blijkt hij bovendien uitermate functioneel.
-
Budget
Met een basisprijs van 28.230 euro is de Avensis niet bepaald goedkoop. Hij is zelfs een stuk duurder dan zijn rechtstreekse concurrenten, de Ford Mondeo Clipper (25.552 euro) en de Peugeot 508 SW (26.208 euro). Gelukkig biedt het merk een algemene garantie van vijf jaar. De hoogste uitvoeringen (Dynamic en Dynamic+) onderscheiden zich door hun uitgebreide uitrusting (lederen stoelen, lichtmetalen achttienduimvelgen, navigatiesysteem, digitale DAB-radio...).
De balans van deze wegtest is aan de matige kant. De inspanningen die Toyota leverde om de Avensis te verbeteren op het vlak van rijcomfort, geluiddemping (bij constante snelheden) en uitrusting zijn zeker lovenswaardig, maar het ziet ernaar uit dat de ingenieurs de budgetten misten om de dingen grondig aan te pakken. Zo werd de transmissie gewoon overgenomen van de vorige generatie, waardoor de relatief koppelarme 1.6 in ademnood komt bij de hernemingen. Toch heeft deze Avensis enkele mooie troeven in handen, zoals het plaatsaanbod en de betrouwbaarheid waarvoor het merk bekendstaat. Bij gebrek aan emotie probeert hij te overtuigen met rationele argumenten, die sommigen wellicht zullen overtuigen...