- Score redactie 15.65 /20
Rijden doet de Qashqai erg gezond, mede geholpen door de meerarmige achteras onder onze testuitvoering. Ondanks de grote twintigduimvelgen die daarbij horen (en die bijzonder kwetsbaar zijn voor stoeprandschade), is de kwaliteit van de filtering verbluffend, terwijl de stilte in het interieur nauwelijks te lijden heeft onder de rolgeluiden van de brede Michelins. Noch onder het gebrom van de kleine driecilinder op benzine trouwens, die duidelijk netjes ingekapseld werd.
Koetswerkbewegingen worden keurig ingetoomd, zonder dat het allemaal stug aanvoelt.
Anders dan de Renault Austral heeft de Qashqai geen recht op een meesturende achteras, waardoor hij voelbaar minder levendig de bocht aansnijdt. De Fransman is de meer dynamische van de twee, de Japanner de meer comfortabele. Maar welk aspect is het belangrijkst voor een SUV? Comfort toch? In die zin doet de Qashqai perfect wat hij belooft. Het is geen auto voor liefhebbers van een sportieve rijstijl, geen auto die de ‘neus naar binnen steekt’ wanneer je van het gas gaat. Er schuilt zelfs geen greintje speelsheid in.
Het is wel een uitstekende gezins-SUV, geknipt om al zijn inzittenden in alle comfort en veiligheid te vervoeren. De onverstoorbare rechtuitstabiliteit, de koersvastheid, de nagenoeg perfecte rijhouding, de kwaliteitsindruk die van het interieur uitgaat, het goede zicht rondom: alle ingrediënten voor een ontspannen en serene rit zijn aanwezig. De mogelijkheid om te kiezen uit drie rijmodi (Sport, normaal en Eco) lijkt ons dan ook eerder pro forma.
In dit artikel : Nissan, Nissan Qashqai
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!