- Score redactie 15.65 /20
De Qashqai bedient zich van het CMF-C-platform van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, dat onder meer ook dienstdoet voor de Renault Austral. Best bizar voor twee merken die samen deel uitmaken van dezelfde groep, en al helemaal voor twee modellen die op hetzelfde publiek mikken, is dat de Franse en Japanse cross-over elk vasthouden aan een eigen concept voor hun zelfopladende hybridetechnologie – adieu schaalvoordelen…
Bij Renaults E-Tech Full Hybrid-technologie werkt een benzinemotor samen met twee elektromotoren (eentje voor de aandrijving en een starter-alternator), om via een complexe gerobotiseerde versnellingsbak (met vier verhoudingen voor de benzinemotor en twee voor de elektromotor) een potige 200 pk naar de voorwielen te sturen.
Compacte batterij
De e-Power-aandrijflijn van de Nissan Qashqai is veel simpeler van opzet: hier worden de voorwielen enkel aangedreven door een krachtige elektromotor van 190 pk en 330 Nm. De benzinemotor (en zelfs die is niet dezelfde als bij de E-Tech Full Hybrid-aandrijving) dient hier louter als stroomgenerator voor de batterij; een rechtstreekse verbinding met de vooras is er niet. Aangezien de aandrijving dan toch zuiver elektrisch gebeurt, heeft de e-Power net als een pure EV geen versnellingsbak nodig, maar kan een enkelvoudige reductieverhouding volstaan. Revolutionair is het niet, simpel en efficiënt des te meer.
Gezien de bescheiden capaciteit van de batterij (1,9 kWh slechts) hoef je je van het elektrische rijbereik – lees: zonder dat de benzinemotor aan de bak moet – niet veel voor te stellen. Met heel wat geduld wisten wij er in het beste geval een kilometer of 2 uit te persen, maar dat vergt dan wel een fluwelen rechtervoet; anders hoor je de drukgevoede driecilinder meteen wakker schieten. Alhoewel, eigenlijk valt dat laatste best mee: Nissan heeft veel werk gestoken in een fatsoenlijke geluiddemping, en dat werpt duidelijk zijn vruchten af, want binnen in de auto heerst te allen tijde een serene sfeer.
3D-technologie
Voor de rest is de Qashqai niet alleen qua veiligheidsuitrusting uitzonderlijk goed voorzien, maar ook wat comfort en connectiviteit betreft. Neem nu de 360-gradencamera’s van de Around View Monitor (AVM), die de beelden van vier camera’s samenvoegt tot één helikopterbeeld van de auto en zijn directe omgeving. Het beeld is van een dermate hoge kwaliteit dat je er blindelings op kunt vertrouwen bij het achteruitrijden, in plaats van een blik over je schouder te moeten werpen.
Dankzij een nieuwe 3D-functie kun je de contouren van de auto nu bekijken vanuit acht verschillende hoeken. Het is zelfs mogelijk om ‘door de motorkap’ te kijken om een beeld te krijgen van de ondergrond vlak voor de voorwielen: technologisch knap gedaan (ook al zagen we een dergelijk trucje eerder al bij andere merken), ook al is het nieuwe er snel af. Nog een nieuw snufje aan deze AVM is dat de navigatie vaak gebruikte parkeerplekken opslaat, en automatisch de vier camera’s activeert wanneer je die nadert.
Nuttiger vonden wij de breedbeeldfrontcamera, die helpt om te zien of de kust veilig is wanneer je bijvoorbeeld een onoverzichtelijk kruispunt nadert of blind uit een parkeerplek moet manoeuvreren. Hoe dan ook, qua veiligheid laat deze Japanner niets aan het toeval over. Een adaptieve cruisecontrol, een snelheidsregelaar en parkeersensoren achteraan zijn trouwens standaard vanaf de basisversie.
-
Geteste versie
-
nissan Qashqai e-POWER N-Design
-
Categorieën
- SUV's & Crossovers
Brandstof
- HYBG
CO2
117 tot 120gr WLTP
Vermogen
190 CVLengte
4425 m
Koffervolume
504 tot 1582 L
In dit artikel : Nissan, Nissan Qashqai
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!