- Score redactie 14.60 /20
Het gaat goed met Seat. Of toch in ieder geval beter. Na acht lange jaren van financiële verliezen wist de Spaanse tak van de Volkswagen-groep in 2016 eindelijk opnieuw winst te maken. Die ommekeer wordt ook in 2017 bevestigd, want over de eerste acht maanden van dit jaar steeg de verkoop met 14 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016. De verantwoordelijken van Seat
zien de toekomst dan ook met vertrouwen tegemoet, want na de Ibiza zitten er nog enkele nieuwe volumemodellen in de pijplijn, met name zijn toekomstige SUV-afgeleide, de Arona. Het kleine broertje van de populaire Ateca vervangt de breakversie Ibiza ST, die net als de driedeursvariant SC van het toneel verdwijnt.
Maar terug naar de Ibiza, waarvan de eerste vier generaties op bijna 35 jaar tijd al meer dan 5,4 miljoen klanten wisten te verleiden. Het model is dan ook cruciaal voor Seat. Daarom liet de Volkswagen-groep hem de eer om het nieuwe modulaire MQB A0-platform in te wijden. Dat zal in de toekomst ook worden gebruikt door de andere compacte modellen van de groep (VW Polo, Audi A1, Skoda Fabia, VW T-Roc, enzovoort).
- Verhouding prijs-kwaliteit en prijs-uitrusting
- Efficiënt weggedrag
- Verhouding buitenmaten-binnenruimte
- Koffervolume
- Bijdetijdse uitrustingsmogelijkheden
- Afwerkingsdetails
- Lange versnellingsbak-verhoudingen (moeizame hernemingen)
- Kwaliteit van de gebruikte plastics
- Trillingen, geluid driecilinder onder belasting
- Duurder dan voorganger
In dit artikel : Seat, Seat Ibiza
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!