Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De zesde generatie van de Polo kwam in 2017 op de markt en onderging in het voorjaar van 2021 een facelift, die hem zowel visueel als technologisch wat meer deed aansluiten bij de huidige Golf. Met zijn lengte van 4,07 meter is dit een van de grootste auto’s in zijn categorie, en de lange wielbasis vertaalt zich in een aangename binnenruimte en in een koffer met een aanzienlijk formaat. Het interieur is net als het koetswerk nog altijd sober gelijnd, maar past zich aan het digitale tijdperk aan. Zelfs de instapversie is standaard voorzien van een aanraakscherm (met een diagonaal van 8 of 9,5 duim) en een digitale tellerpartij (8 of 10,25 duim). De connectiviteit is uitstekend, waarbij ook onlinediensten mogelijk zijn – allemaal tegen klinkende munt weliswaar.
Rijden doet de Polo niet onaangenaam, maar ook wat ‘Duits’, met droge reacties die op een slecht wegdek al snel oncomfortabel worden. Sinds enkele jaren wordt de atmosferische 1.0 MPI van 80 pk opnieuw als instapper aangeboden, met enkel een manuele vijfbak. De rest van het gamma bestaat uit drukgevoede motoren, waarvan de soepele en zuinige 1.0 TSI met 95 pk (manueel of DSG) of 116 pk (altijd DSG) het best bij deze auto past. De GTI met zijn 2.0 TSI van 207 pk is nog altijd op post, al blijft die sportieveling nog altijd de meest discrete hot hatch in zijn segment.
De Polo haalt een goed rapport op de meeste vlakken. Hij is ruim, comfortabel, goed afgewerkt en technisch mee met zijn tijd: zowel wat veiligheid als connectiviteit betreft, lonkt hij meer dan ooit naar de Golf. Maar Volkswagen laat je wel stevig betalen voor al die kwaliteiten.