In het kort
-
Rijdynamiek
De soepele en gewillige 1.0 TSI 115 herneemt zonder morren van bij lage toeren, maar de lange spreiding van de manuele zesversnellingsbak noopt de bestuurder soms wel tot enig geduld bij hernemingen... of tot terugschakelen. Het remsysteem, dat identiek is aan dat van de 1.5 TSI met 150 pk, is perfect opgewassen tegen zijn taak. Het rijgedrag plukt de vruchten van de nieuwe proporties en van de hogere stijfheid van het fonkelnieuwe MQB A0-platform.
-
Veiligheid
De Ibiza werd zopas onder de loep genomen door het onafhankelijke EuroNCAP en werd bekroond met vijf sterren. Op het vlak van elektronische rijhulpsystemen merken we op dat hij over de automatische noodrem- functie met voetgangerdetectie Front Assist beschikt. Een actieve spoorcorrectie en een dodehoekcontrole zijn echter niet verkrijgbaar. Standaard biedt de Ibiza zes airbags (frontaal, lateraal, gordijnkussens). Bijkomende plofkussens zijn er niet.
-
Comfort
Met zijn stuggere, 15 millimeter lagere ophanging getuigt de FR-uitvoering van een harder, maar niet oncomfortabel wegcontact... Ten minste wanneer je voor de elektronisch gestuurde Dual Ride-ophanging van ons testmodel opteert. Dankzij zijn nieuwe proporties (8,7 centimeter breder en een 9,5 centimeter langere wielbasis) biedt de Ibiza voortaan een merkbaar ruimer interieur. Zo biedt de achterbank ook comfortabel plaats aan volwassenen.
-
Praktische kant
Hoewel zijn koetswerklengte (4,06 meter) niet echt toenam, zet de Ibiza een echte krachttoer neer door 65 liter meer koffervolume te bieden dan zijn voorganger. Met 355 liter onder de hoedenplank flirt hij bijna met de waarden van het segment erboven. De moduleerbaarheid blijft dan weer vrij banaal. Op het vlak van de afwerking betreuren we enkele kleine besparingen en het gebruik van bijna uitsluitend harde en holle plastics.
-
Connectiviteit
Aangezien Seat zich tot een jong publiek richt, werd de connectiviteit tot in de puntjes bestudeerd. En dat werpt zijn vruchten af: het grote aanraakscherm (een optie) van het infotainmentsysteem ziet er schitterend uit, dankzij de indrukwekkende schermdiagonaal voor dit niveau maar ook dankzij zijn resolutie, zijn vloeiende weergave en zijn aansluitmogelijkheden. Ook scoort de Ibiza met de geluidskwaliteit van zijn Beats-audiosysteem, goed voor 300 watt.
-
Budget
De instapversie Reference, die er louter is om een aantrekkelijke basisprijs (13.990 euro) te kunnen bieden, blijkt behoorlijk kaal. Je kunt dus beter opteren voor de Style-versie (vanaf 15.880 euro). De twee topuitvoeringen Xcellence en FR (allebei vanaf 19.060 euro) onderscheiden zich dan weer door een rijkelijke standaarduitrusting. De verhouding prijs-uitrusting is zelfs aantrekkelijk te noemen, temeer omdat ook de meeste opties betaalbaar blijven.
De Ibiza heeft alle troeven in handen om zijn positie van meest verkochte Seat te bestendigen. Zijn hogere positionering valt onmiddellijk op, net als zijn sterk toegenomen interieur- en kofferruimte en zijn efficiëntere rijgedrag. Als kers op de taart blijft de Ibiza voordeliger dan zijn Volkswagen-neef, de Polo, en dat ondanks het feit dat hij nagenoeg op hetzelfde niveau staat. Zo moet je voor een Polo met dezelfde 1.0 TSI 115-motor maar liefst 2.620 euro meer ophoesten dan voor de Ibiza…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!