- Score redactie 14.70 /20
Toen Toyota in 2016 de eerste generatie van de C-HR uitbracht – een stadscross-over die qua inborst misschien wel de ware nazaat van de oorspronkelijke RAV4 uit 1994 mag worden genoemd – had het nooit durven dromen dat het zo’n succes zou worden. Want ook al was hij dan een echte wereldauto, de C-HR zag er ook atypisch en naar Toyota-normen zelfs gedurfd uit. Maar kijk, acht jaar later staat de teller op maar liefst 840.000 verkochte exemplaren, voornamelijk in Europa – met 25.000 stuks in ons land alleen al.
Dat sterkte de Japanners om generatie twee nog meer toe te spitsen op ons continent, meteen ook de reden waarom de nieuwe C-HR getekend én ontwikkeld werd in ons eigenste Zaventem. De productie vindt daarentegen plaats in het Turkse Sakarya, omdat daar ook de hoogspanningsbatterij in elkaar wordt gezet die onder de koffervloer verborgen ligt. Toyota maakt zich trouwens sterk dat die Turkse site evengoed de erg hoge kwaliteitsnormen van het merk hanteert.
Conceptcar voor de openbare weg
Het minste wat je kunt zeggen, is dat deze tweede generatie C-HR opnieuw voor een gewaagd kleedje kiest – bij het merk omschrijven ze de compacte cross-over als niets minder dan een ‘conceptcar voor de openbare weg’. De nieuwkomer is amper 3,5 centimeter langer dan zijn voorganger, maar doordat zijn vooroverhang 2,5 centimeter kleiner werd, doen zijn proporties wel anders aan: voor ons staat een auto die er evenwichtig en dynamisch uitziet, ongeacht de hoek van waaruit je hem bekijkt. De pijlvormige neus omvat ledkoplampen, en ook achteraan zorgen leds – letterlijk – voor een streepje fantasie, waarbij centraal de modelnaam rood oplicht bij het ontgrendelen van de auto.
Met zijn minder scherpe hoeken dan vroeger profileert de C-HR zich meer dan ooit als alternatief voor de Corolla vijfdeurs. Dankzij flanken die uitzonderlijk glad zijn – ook al zijn ze dan erg complex ter hoogte van de voordeuren en de achtervleugels – komt de cross-over aan een voor dit soort auto’s knappe luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,318. Ook de gestroomlijnde dorpels dragen hun steentje bij tot de gunstige stroomlijn, net zoals de volledig verzonken deurgrepen… die daardoor wel enige gewenning vragen bij het openen van de auto. En nu we dan toch aan het klagen zijn: we betreuren ook dat de ruitenwisser op de achterruit sneuvelde.
GR Sport Edition
Verder geven we nog mee dat de velgen van de nieuwe C-HR tot 20 duim groot kunnen zijn, terwijl de kleuren Sulphur en Precious Silver alleen maar worden aangeboden voor de lanceringsedities. Die Premiere Edition en GR Sport Premiere Edition zijn ook altijd uitgerust met het optionele dak in contrasterend zwart, met als bijzonderheid dat die kleur helemaal doorloopt over de achterkant van de auto, tot de bumper toe.
Over die lanceringsedities gesproken: de auto op deze pagina’s is als voorwielaangedreven 2.0 Hybrid Premiere Edition als dusdanig niet te koop, want Toyota besliste op de valreep om enkel de AWD-i als Premiere Edition aan te bieden. Wie zo’n lanceringsversie wil in combinatie met voorwielaandrijving, moet bij de nog iets duurdere GR Sport Premiere Edition zijn.
Foto’s: Jonathan Godin
- Zacht en comfortabel onderstel
- Zuinig aandrijfgeheel
- Afwerkingskwaliteit, uitgebreide waarborg
- Aandrijfgeheel zonder brio
- Instap achterin
- Opdringerige rijhulpsystemen
In dit artikel : Toyota, Toyota C-HR
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!