Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Toyota C-HR 2.0 Hybrid (Premiere Edition)

Geschreven door Benoît Lays op

De tweede generatie van de grotendeels in België ontworpen en ontwikkelde Toyota C-HR richt zijn pijlen wat meer op Europa, met een design dat nog gewaagder werd. Wij trokken op pad met de krachtigste van de twee zelfladende hybridevarianten.

Prijs
NB
  • Score redactie 14.70 /20

De tweede generatie C-HR rust nog altijd op het TNGA-C-platform, dat bekendstaat voor zijn degelijke weggedrag. Een basis die hij niet alleen deelt met de Corolla en de Prius, maar ook met de Lexus UX. Ook deze C-HR maakt voor zijn ophanging trouwens gebruik van pseudo-MacPhersons vooraan en een meerarmige as achteraan. In tegenstelling tot de huidige Prius, die bij ons enkel nog wordt aangeboden in zijn plug-inversie, laat de nieuwe C-HR klanten nog de keuze.

Ook hij bestaat voortaan als 223 pk sterke PHEV (met het aandrijfgeheel uit de Prius), maar is er ook nog altijd als zelfop­ladende hybride, met de aandrijfgehelen die we al kennen uit de huidige Corolla: een 1.8 Hybrid van 140 pk en 2.0 Hybrid van 197 pk, waarbij die laatste ook in een vierwielaangedreven AWD-i-uitvoering verkrijgbaar is. 

Zelfladende hybride

De tweeliter-viercilinder met codenaam M20A-FXS in onze voorwielaangedreven 2.0 Hybrid is een oude bekende binnen het Toyota-gamma. De elektromotor die mee voor de aandrijving zorgt, werd een fractie krachtiger dan vroeger (113 in plaats van 109 pk), waardoor het totale vermogen nu 197 pk bedraagt. Toch is de vooruitgang groter dan die cijfers doen vermoeden, want deze vijfde generatie van Toyota’s ­hybride technologie werd op tal van punten verbeterd, waarbij vele kleintjes samen één grote maken.

Zo maakt een nieuwe elektronische sturing het geheel 6 procent zuiniger, terwijl ook de overbrenging efficiënter werkt, ondanks het feite dat ze 15 procent lichter is in vergelijking met de vorige ­generatie. Ook het planeetwielstelsel dat al meegaat sinds de eerste Prius in 1997, is nog van de partij, hoewel ook dat de voorbije kwarteeuw natuurlijk almaar verbeterd werd. De hoogspanningsbatterij tot slot is tegenwoordig van het lithium-iontype. Ze werd ook 14 procent lichter, en past door haar compacte formaat nog altijd onder de achterbank.

Toyota T-Mate

De rijhulpsystemen, die Toyota bundelt onder de noemer T-Mate, werden uitgebreid met een systeem dat je bij het uitstappen waarschuwt voor achteropkomende fietsers en auto’s, en dat je er ook aan herinnert om passagiers op de achterbank niet te vergeten. Sommigen zullen dat vooruitgang noemen, ons werkten die systemen vooral op de zenuwen. Zoals die aanmaning om ‘voor ons te kijken’ die te pas en te onpas op het dashboard verscheen omdat de camera van oordeel was dat we niet aandachtig genoeg waren.

Om moedeloos van te worden, en helaas niet uit te schakelen. Ook de waarschuwing bij het overschrijden van de volgens de elektronica geldende snelheidslimiet hebben we op den duur maar op non-actief gezet… al moet je die procedure wel herhalen na iedere herstart.

  • Geteste versie

  • toyota C-HR 2.0 Hybrid AWDi Premiere Ed. E-CVT

  • Categorieën

    • SUV's & Crossovers

    Brandstof

    • HYBG

    CO2

    115 tot 115gr WLTP

    Vermogen

    197 CV

    Lengte

    4360 m

    Koffervolume

    362 L

In dit artikel : Toyota, Toyota C-HR

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker