Concept
Aanvankelijk had Wolfsburg wat schroom om de sportieve R-badge op een SUV te kleven, maar inmiddels is het hek helemaal van de dam. Na de T-Roc R en de Touareg R volgt nu de VW Tiguan R. Onder de motorkap ligt de overbekende 2 liter-turbobenzine, hier goed voor een vermogen van 320 pk en een maximumkoppel 420 Nm. Hoewel de SUV bijna 1,8 ton op de weegschaal zet, volstaan 4,9 seconden om van 0 naar 100 km/u te sprinten. De topsnelheid wordt elektronisch gelimiteerd tot 250 km/u.
Zoals dat eigenlijk hoort bij een R-model van Volkswagen komt onze testwagen in het kenmerkende Lapzig Blue Metallic. Die laktint zorgt ervoor dat het met een gespierde bodykit gezegende koetswerk van de VW Tiguan R een mooie mix tussen stoer en stijlvol vindt. Dikkere bumpers zorgen voor extra koeling en specifiek spoilerwerk suggereren extra downforce, terwijl de grotere wielen breder rubber en betere remmen huisvesten. De sportophanging komt adaptieve dempers en legt het koetswerk een centimeter lager. Achteraan kijk je op twee dubbele einddempers, de uitlaatlijn van Akrapovic blijft optioneel.
De R-sportversie komt met de updates en upgrades die Wolfsburg in 2020 introduceerde op de facelift van de Volkswagen Tiguan. Naast de scherper gesneden koplampen en achterlichten denken we dan vooral aan de centrale, verder geconnecteerde MIB3-multimediamodule. Naar het voorbeeld van de VW Golf 8 zijn alle fysieke knoppen vervangen door aanraakgevoelige panelen, maar die kunnen niet meteen overtuigen. Ze ogen en voelen wat goedkoper aan dan de bedieningsorganen die we van Volkswagen gewend waren. Wel leuk: de R-toets op het multifunctionele sportstuur waarmee je de Race-modus activeert.
Weggedrag
De Volkswagen Tiguan R wil niet alleen sneller zijn, maar ook beter rijden. De verlaagde sportophanging krijgt dan ook rugdekking van een specifiek 4Motion-systeem dat de centrale Haldex-koppeling ruilt voor het zogeheten Performance Torque Vectoring dat de Duitse constructeur introduceerde op de VW Arteon R. Er is niet enkel sprake van een koppelverdeling tussen de voor- en de achteras, maar ook tussen het linker- en rechterwiel achteraan. In principe kan 100% van het beschikbare koppel naar het buitenste achterwiel gestuurd worden en dat voel je.
Het gewicht en de hoogte laten zich nooit volledig uitvlakken, de VW Tiguan R is en blijft nu eenmaal een SUV en geen hatchback. Maar wie de stuurhoek afstemt op de input van het gaspedaal geraakt verdraaid snel van A naar B, zonder dat je je verliest in onderstuur en zonder dat het echt oncomfortabel wordt. Veel feedback biedt de progressieve stuurinrichting niet, maar het gewicht neemt wel netjes toe wanneer je sneller gaat rijden. Samen met de koppelrijke turbomotor, de snel schakelende DSG-zevenbak en de kwieke vierwielaandrijving zorgt dat voor een franjeloos, maar efficiënt rijgedrag.
Opmerkelijk: de Sportmodus is de defaultstand, waardoor zowel de krachtbron als de versnellingsbak meteen bij de les zijn. Juist jammer van het door de luidsprekers versterkte motorgeluid dat al snel op de zenuwen gaat werken. In de rijmodus Race gaat de soundtrack nog heftiger klinken, met plofjes zodra je het gaspedaal lost of met de schakelpeddels speelt. Leuk voor de wat puberale VW T-Roc, maar eigenlijk te kinderlijk voor een wat fatsoenlijkere SUV zoals de Volkswagen Tiguan R toch is.
Verdict
De Volkswagen Tiguan R verdient zijn plaatsje in het VW-gamma. Het nochtans flink aangezette koetswerk oogt zowel stijlvol als stoer en de pk-zwangere turbomotor pruttelt wanneer het moet en haalt uit wanneer het mag, terwijl de slimme 4Motion-vierwielaandrijving er samen met de sportophanging en de adaptieve demping voor zorgt dat het zware SUV-lijf aan daadkracht wint zonder al te veel comfort in te leveren. Die spreidstand maakt indruk. Alleen de pure beleving blijft achter, ondanks alle aanpassingen voelt de VW Tiguan R vooral aan als de volgende snelle SUV.
- Beer van een motor
- Slim 4x4-systeem
- Balans sport en comfort
- Artificieel motorgeluid
- Aanraakmodules
- Beperkte sensaties
Verwante testen
16-04-2021
9
17-03-2021
Korte tests
Volkswagen Touareg R eHybrid- sportieve SUV als PHEV
De Volkswagen Touareg is er nu ook als sportieve stekker-SUV. Wat denkt AutoGids van de R eHybrid?
14
21-10-2019
Eerste tests
Volkswagen T-Roc R: Bekende ingrediënten
Een sportieve SUV binnen het gamma van Volkswagen is nieuw, maar de aandrijflijn van de T-Roc R is dat...
7
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Tiguan
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!