Concept Toyota bZ4x FWD
"Dat de bZ4x (iets) meer stroom verbruikt en (aanzienlijk) meer kost dan gemiddeld, moet je dan wel voor lief nemen", zo klonk de slotsom van onze Detailtest van eind 2022. Deze Toyota is niet de eerste elektrische auto waarover we dat zeggen: twee motoren verbruiken nu eenmaal meer dan één.
Goed, je hebt dan wel vierwielaandrijving, maar in België volstaat een stel winterbanden doorgaans om zelfs de meest barre winter mee door te komen. In dat geval ben je zelfs béter af met de 2WD-versie van de Toyota bZ4X, want die is 100 kilo lichter - wat op glad wegdek de noodremafstand verkort.
Wel is het curieus dat de Japanners beide versies van de Toyota bZ4X een nagenoeg identiek vermogen meegeven. Deze 2WD heeft zo vooraan een motor van 150 kilowatt, terwijl de 4WD tweemaal 80 kilowatt in de machinekamer heeft. Beide zijn dan ook zo goed als even rap: respectievelijk 7,5 en 6,9 seconden hebben ze van doen om aan 100 km/u te geraken.
Belangrijker is het verbruiksverschil tussen de verschillende versies van de Toyota bZ4X, want dat bepaalt hoe ver je kan rijden met de accu van 71,4 kWh (netto). Bij de 2WD is dat 14,3 kWh/100, bij de 4WD is dat 15,9 kWh/100 km. Omgerekend naar de autonomie gaat het om een surplus van 46 kilometer. Op papier, dan toch.
Ook het prijsverschil is aanzienlijk: de 2WD is liefst 10.000 euro goedkoper, waarbij je wel moet weten dat de Toyota bZ4X 4WD met wat extra uitrusting komt.
Rijgedrag Toyota bZ4x FWD
Merk je de nuance? Amper, eigenlijk. Pas wanneer je er de pees op legt, dan voel je wel dat de gewichtsbalans of de tractie iets minder gunstig zijn voor deze FWD-versie van de Toyota bZ4X. Wie wild rijdt, krijgt met wielspin te maken.
Maar bij gewoon gebruik ben je eigenlijk net zo goed af met de 2WD als de 4WD van de Toyota bZ4X. Het bijzonder solide fundament draagt bij tot het rijplezier, door de uitmuntende stijfheid stuurt deze elektrische auto snedig en precies.
Jammer genoeg stellen we ook bij deze variant van de Toyota bZ4X vast dat het stroomverbruik aan de hoge kant is: een gemiddelde van 20,5 kWh/100 km, en dat in goede weersomstandigheden (matig warm). Het is niet schandalig veel, maar een elektrische auto van dit formaat consumeert idealiter zo'n 10% minder. Met dit verbruik kan je rekenen op een rijbereik van 350 kilometer.
Verdict Toyota bZ4x FWD
Voor gebruik in België is de tweewielaangedreven versie van de Toyota bZ4X, zoals het vaak is bij EV's, de betere, want goedkoper in aankoop én gebruik (energiekost). Het neemt niet weg dat Toyota - op hybrideterrein nochtans de zuinigheidskampioen - wat verbruik betreft nog iets beter moet kunnen. Een klus voor op het to do-lijstje.
- Goedkoper dan de AWDi
- Zuiniger dan de AWDi
- Niet echt goedkoop
- Niet echt zuinig
Verwante testen
24-03-2022
6In dit artikel : Toyota, Toyota BZ4X
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!