Concept Bentley Flying Spur Azure
Elke Bentley voert hoogstaand comfort hoog in het vaandel, maar de Azure-varianten wapperen nog wat harder met die vlag. Dit uitrustingsniveau komt met specifieke features die ontworpen zijn om het welzijn voor de inzittenden van een Flying Spur verder te verbeteren, zodat ze snel en soepel kilometers kunnen malen. Bentley heeft het zelfs over een holistische benadering die design, technologie en vakmanschap combineert om de bestuurder en zijn passagiers stressvrij op hun bestemming te krijgen.
De Bentley Flying Spur Azure komt standaard met de Front Seat Comfort Specification, dat relaxte fauteuils voor alle inzittenden toevoegt. Op zoek naar de ideale zitpositie kan je die uiteraard verwarmde en geventileerde stoelen in zowat alle richting verstellen, met een heerlijk hoofdkussentje als aangename bonus. Bovendien heb je een elektrisch verstelbare veiligheidsgordel en verschillende massageprogramma's tot je beschikking.
Bentley combineert design, technologie en vakmanschap om de inzittenden snel en stressvrij op hun bestemming te krijgen
Ook de Touring Specification is standaard op de Bentley Flying Spur Azure, een bundel van rijhulpsystemen die de bestuurder extra vertrouwen en rust moet geven, ook tijdens chaotische verkeersituaties en uitdagende weersomstandigheden. En dat is geen overbodige luxe wanneer je een 5,3 meter lange, 2,3 ton zware en 260.000 euro dure vierwieler door de straten stuurt.
De Bentley-ingenieurs schakelden wetenschappers in om het reeds torenhoge comfortpeil verder op te trekken, onderzoek dat resulteerde in extra geluiddemping voor het interieur. Daarbij wordt niet enkel gefocust op het terugdringen van de decibels, maar ook op de kwaliteit van het geluid. Lawaai wordt immers gezien als een van de grootste oorzaken van stress en agitatie. Ook de keuze van de materialen zouden het welbehagen aan boord verder versterken. Nu nog een grotere koffer, want 420 liter is niet meteen genereus voor een dergelijke reus.
Rijgedrag Bentley Flying Spur Azure
Sinds Crewe de Mulsanne op pensioen stuurde, mag de Bentley Flying Spur zich de enige klassieke limousine van het gamma noemen. Het is geeneens het model met de ruimste achterbank, want die eer gaat naar de Bentley Bentayga Extended Wheelbase. De Flying Spur is dan ook geen wagen waarmee je gereden hoeft te worden, ook als bestuurder is het genieten geblazen.
Met dank aan de kerngezonde basis, want net zoals de Contintal GT bouwt de Bentley Flying Spur op de technische fundamenten van de Porsche Panamera. Op zoek naar optimaal rijcomfort combineert het onderstel adaptieve demping en luchtvering met actieve stabilistatorstangen, terwijl de dynamische vierwielaandrijving en de meesturende achteras beweeglijkheid toevoegen. De Azure wil niet sportief zijn, maar biedt wel verrassend veel rijplezier.
De Azure wil niet sportief zijn, maar biedt wel verrassend veel rijplezier
Daar is de motorkeuze niet vreemd aan. Je kan de Bentley Flying Spur ook bestellen met plug-inhybride V6 of met pk-zwangere W12, maar de 4 liter-V8 toont zich gretiger en zet minder kilo's op de bascule. Deze aan een soms wat scherp schakelende DCT-robotbak gehangen krachtbron is goed voor 550 pk en 700 Nm, waardoor de Flying Spur V8 aan 4,1 seconden genoeg heeft om van 0 naar 100 km/u te sprinten en een topsnelheid van 318 km/u te halen. Toch zijn het niet de pure prestaties die beklijven, wel het altijd onder je rechtervoet voelbare potentieel.
Hoeveel comfortabeler de Azure-specificatie de Bentley Flying Spur echt maakt, is moeilijk te meten. Maar na enkele dagen testrijden, kunnen we enkel onderschrijven dat je gelukkig wordt met elke kilometer die je rijdt. Om echt te schitteren, zouden de rijvakken iets breder mogen zijn en de maximumsnelheden wat hoger mogen liggen, maar je doet het voor dat speciale gevoel dat een Bentley zoals deze Flying Spur Azure je geeft.
Verdict Bentley Flying Spur Azure
Meer nog dan de Continental GT en de Bentayga vindt de Bentley Flying Spur het haast perfecte evenwicht tussen de klassieke kernwaarden van het merk en de hedendaagse behoeftes van de kritische koper. Het klassieke koetswerkontwerp overtuigt met zijn moderne lijnenspel en krachtige proporties, het statige interieur mixt moderne elementen op naadloze wijze met ouderwetse luxe en het weggedrag legt zowel de bestuurder als zijn passagiers in de watten -waarbij de Azure voor nog wat extra donzigheid zorgt.
- Comfort met de hoofdletter C
- V8 is naast sereen en soepel, ook erg snel
- Feest voor de bestuurder én de passagiers
- Koffer mocht groter
- Wat groot en iets te zwaar
- Lust een slok benzine
Verwante testen
19-01-2022
5
16-09-2021
Korte tests
Bentley Continental GT Speed Convertible - nomen est omen
Met een topsnelheid van 335 km/u maakt de Bentley Continental GT Speed zijn naam helemaal waar. Toch is het...
21
23-07-2021
Korte tests
Bentley Continental GT Speed - operatie tegengewicht
In afwachting van de homologatie van de nieuwe Continental GT Speed gunde Bentley ons als voorproefje enkele snelle circuitrondjes...
3
In dit artikel : Bentley, Bentley Flying Spur
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!