Concept BYD Seal
In tegenstelling tot de BYD Dolphin is dit nieuwe model van Build Your Dream meer gericht op de professionele fleetmarkt. Op de BYD Seal zou een prijskaartje “rond de 50.000 tot 60.000 euro” kleven– al moet ook die nog worden bevestigd wanneer deze elektrische auto in de herfst van 2023 op de Belgische markt gelanceerd wordt als concurrent voor de BMW i4, de Hyundai Ioniq 6 en de Tesla Model 3. Gezien zijn ambities op de fleetmarkt is het zaak voor BYD om snel een degelijk merkimago op te bouwen, want dat is cruciaal voor de restwaarde.
Wars van de voor het rendement contraproductieve SUV-gekte heeft de BUD Seal de verdienste de kaart van de stroomlijn te trekken, met een strakke Cx van 0,219. In combinatie met een uiterst beperkt frontaal oppervlak mondt dat uit in een opmerkelijke gunstige stroomlijn (SCx van 0,509) – in dat opzicht kan de BYD Seal concurreren met de eerder vermelde Hyundai Ioniq 6. Het rijbereik van elektrische auto’s is inderdaad sterker afhankelijk van hun aerodynamische ontwerp dan van hun batterijcapaciteit, iets wat sommige van de Duitse concurrenten nog niet begrepen lijken te hebben.
De BYD Seal is 4,80 meter lang (met een wielbasis van 2,92 meter), wat 17 centimeter meer is dan een Tesla Model 3 en 17 centimeter minder dan een Model S. Het lijnenspel doet in sommige opzichten denken aan het design van een Porsche Taycan - vooral dan met zijn koplampen. Zonder een toonbeeld van persoonlijkheid of autodesign te zijn, oogt de BYD Seal in ieder geval minder banaal dan de 4;96 meter lange Han (4,96 meter), die qua discretie veeleer te vergelijken is met een Volkswagen Passat.
De kwaliteitsindruk van de BYD Seal is in elk geval nog beter dan die in de Dolphin. Het draaibare centrale scherm meet hier 15,6 duim (tegenover 12,8 in zijn kleine broer) en de bagageruimte achterin is 402 liter groot, plus 53 liter van de frunk of koffer in de neus, die zelfs op de AWD-versies met twee motoren aanwezig is. De stoelen zijn uitstekend, evenals de binnenruimte op alle zitplaatsen én de rijhouding. Het gebruik van uitsluitend aanraaktechnologie voor de geringste verstelling kan wel snel vervelend worden.
Rijgedrag BYD Seal
Deze BYD Seal maakt gebruik van hetzelfde platform en dezelfde lithium-ijzer-fosfaatbatterijtechnologie als de Dolphin (dus zonder kobalt). Met dat verschil dat de batterij in dit geval integraal deel uitmaakt van de chassisstructuur, en hier bijgevolg niet te beschouwen is als een soort van ‘add-on’. BYD spreekt daarom van CTB-technologie (Cell-to-Body), anders dan het CTP-platform (Cell-to-pack) van de Atto 3 en Dolphin. De batterij speelt hier met andere woorden een belangrijke rol in de structuurstijfheid en torsiesterkte, die essentieel zijn bij het streven naar een uitmuntend weggedrag. Een aspect waarvoor BYD ook kan rekenen op de expertise van Mercedes, dat meehielp bij de afstelling van het onderstel.
In tegenstelling tot de Dolphin, waarvan alleen de voorwielen worden aangedreven, is de BYD Seal verkrijgbaar als achterwielaandrijver (met één enkele motor van 230 kW/313 pk en 360 Nm) of met vierwielaandrijving (met twee motoren, één op elke as, voor een totaalvermogen van 390 kW/530 pk en 670 Nm). Het batterijpakket van 82 kWh verzekert de BYD Seal van een theoretisch WLTP-rijbereik van 520 tot 570 kilometer, afhankelijk van de gekozen versie. Net als bij de Dolphin kan de interne oplader 11 kW aan een laadstation driefasenstroom slikken, maar de snellaadcapaciteit bedraagt hier wel 150 kW.
Ook in dit geval lieten de testomstandigheden – onze kennismaking bleef beperkt tot een acceleratieproef (om vast te stellen dat de krachtigste versie van de BYD Seal wel degelijk in 3,8 seconden van 0 tot 100 km/u kan sprinten) en een korte slalom tussen kegels – ons niet toe om een definitief oordeel te vellen, ook al lijken sommige indicaties in de goede richting te wijzen. Met zomerbanden deze keer (en goede, van Continental), de gestuurde ophanging van de AWD-versies en zijn zeer lage zwaartepunt lijkt deze vierdeursberline zich heel levendig en wendbaar te gedragen. Anderzijds mist ook hier het stuur gevoel en wordt de bestuurder bij de minste alarmsituatie – echt of vermeend – overladen met biepjes.
Verdict BYD Seal
In tegenstelling tot de Dolphin kon de BYD Seal ons wel charmeren. Dan hebben we het niet over de nochtans razendsnelle sprintnummertjes, wel over de uitstekende indruk die zowel het koetswerkontwerp, de interieurinrichting als het onderstel bieden. Veel zal afhangen van de prijs waarmee Build Your Dreams deze elektrische auto in de markt zet, want de EV-concurrentie is stilaan moordend te noemen.
Verwante testen
28-04-2023
3
15-03-2023
Blogtests
Wat vind ik van de BYD Atto 3?
Met de BYD Atto 3 neemt de Chinese constructeur het op tegen de Europese compacte SUV’s met een volledig...
27
14-03-2023
Blogtests
Wat vind ik van de BYD Tang?
Redacteur Olivier Duquesne kreeg de kans om een paar dagen kennis te maken met een elektrische zevenzits-SUV uit China...
13
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!