Concept Citroën ë-C4 54 kWh
De elektrische varianten van de Citroën C4 en C4 X doen het lang niet slecht: in 2023 namen ze respectievelijk 27 en 39 procent van de verkoopmix van deze modellen voor hun rekening. Ondanks hun relatief bescheiden rijbereik, dat zelfs op papier onder de psychologische drempel van 400 kilometer bleef steken. Een tekortkoming waaraan Citroën nu een mouw past, want beide modellen krijgen voortaan ook het modernere aandrijfgeheel inclusief grotere batterij dat we al kennen uit zowat alle elektrische modellen van de Stellantis-groep.
Naast de basisversie met 136 pk en batterij van 50 kWh is er nu dus ook een variant met 156 pk en een batterijcapaciteit van 54 kWh. In combinatie met een betere sturing van de vermogensunit en een efficiënter temperatuurmanagement ziet de ë-C4 zijn WLTP-actieradius daardoor oplopen van 357 kilometer tot 420 kilometer.
Aan de laadsnelheden veranderde niets: in België is de driefasenomvormer van 11 kW nog altijd standaard, terwijl snelladen op gelijkstroom zoals vroeger is begrensd op 100 kW. Dat is niet supersnel in vergelijking met sommige concurrenten, maar wel voldoende om op een halfuurtje de batterijen weer op 80 procent van hun capaciteit te brengen. Over die cellen gesproken: die zijn nog altijd van het NMC-type, maar hun chemische samenstelling veranderde wel, waardoor de verhouding nikkel-mangaan-kobalt wijzigde van 80/10/10 naar 60/20/20.
Rijgedrag Citroën ë-C4 54 kWh
Onderweg is het verschil met de oude 136 pk-versie niet meteen tastbaar – het koppel van 260 Nm bleef dan ook ongewijzigd. Dat de nieuwe versie 8 tienden sneller naar 100 km/u kan spurten in het rijprogramma Sport (9,2 in plaats van 10 seconden rond), voel je in de dagelijkse praktijk niet, terwijl de topsnelheid nog altijd begrensd is op 150 km/u.
Waarmee deze 156 pk-versie wél het verschil maakt, is met zijn grotere efficiëntie en het daaruit voortvloeiende grotere rijbereik. Over een testparcours dat voornamelijk bestond uit stad en platteland, met een klein stukje snelweg inbegrepen, kwamen wij uit op 13,5 kWh/100 km voor de ë-C4 (de vierdeurs bleek met 13,8 kWh/100 km over hetzelfde traject amper minder spaarzaam). Rekening houdend met een nuttige batterijcapaciteit van 51 kWh betekent dat een reële actieradius van ongeveer 375 kilometer.
De 156 pk-versie is beschikbaar in alle vier de uitrustingsniveaus van de C4, en kost ten opzichte van de oude 136 pk-uitvoering 1.000 euro meer (2.000 euro voor het basisniveau You). Voor de bijkomende rugzak van de ë-C4 X betaal je nog eens 500 euro extra.
Verdict Citroën ë-C4 54 kWh
De Citroën ë-C4 en zijn ë-C4 X-afgeleide blijven bovengemiddeld comfortabele middenklassers, die misschien niet echt meeslepend, maar wel aangenaam rijden – met een lichte voorkeur voor de vierdeurs, die nog stiller en achteraan beter opgehangen lijkt. Hoe dan ook, dit nieuwe aandrijfgeheel maakt beide modellen zoveel polyvalenter dan de oude 136 pk-versie dat je je terecht kunt afvragen waarom die niet gewoon geschrapt is.
Verwante testen
21-04-2023
48
01-03-2023
Detailtests
Ford Ranger Raptor 3.0 V6 Ecoboost (2023) - in detail
De Ranger Raptor werd door Ford Performance ontwikkeld om een speelse dimensie toe te voegen aan zijn primaire roeping...
20
07-12-2022
Eerste tests
Volkswagen Amarok (2022): Eigen accenten
De nieuwe Volkswagen Amarok heeft heel wat gemeen met de jongste Ford Ranger, maar speelt volgens de Duitse constructeur...
17
17-11-2022
Eerste tests
Ford Ranger Raptor (2022): Rambo
De nieuwe Ford Ranger komt er eerst als Raptor, een pick-up die pardoes door een plas doping is gereden...
8
In dit artikel : Citroën, Citroën C4 , Citroën C4 x
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!