Concept
DFSK, aka Dongfeng Sokon, is een van China's big three. Een overheidsbedrijf ook, dat instaat voor de bouw van een groot deel van de Chinese autovloot, zowel wat eigen modellen betreft als in onderaanneming voor andere merken. Zoals alle voor China bestemde Citroëns en Peugeots, bijvoorbeeld. Niet toevallig, gezien Dongfeng een meer dan serieuze vinger in de Franse pap heeft (met 14 procent zijn de Chinezen PSA's op één na grootste aandeelhouder). Alles bij elkaar spreken we over een jaarproductie van meer dan 26 miljoen voertuigen. Genoeg dus om de verzamelde Europese gilde te degraderen tot veredelde hobbyisten.
De Glory 580 is één van de middenklasse-SUV's van het merk. Een zevenzitter die recentelijk de boot richting België nam (hij deed eerder al Spanje en Duitsland aan) en verkrijgbaar is in zeven koetswerkkleuren en één enkel uitrustingsniveau. Voor de aandrijving vertrouwt deze DFSK op een 1,5-liter-turbo van eigen makelij, zij het dat de Chinezen zich voor het ontwerp 'losjes' hebben gebaseerd op een Mitsubishi-molen. Standaard zit de viercilinder gekoppeld aan een CVT en is hij goed voor een vermogen van 146 pk en een maximaal koppel van 210 Nm.
Het interieur is een onbekende mix van bekende knoppen en hendels, want Dongfeng recupereert de meeste bedieningsorganen van merken waar het productieakkoorden mee heeft. Los van het totale gebrek aan een eigen identiteit leveren die gekopieerde stukken wel een kwaliteitsindruk op die de Chinese vloot tot voor kort vreemd was. De materialen ogen best oké en de assemblage voelt ook zo aan. Akkoord, het dashboard doet wat gedateerd aan, wat an sich niet vreemd hoeft te zijn als je weet dat het basisconcept alweer stamt van 2016.
Voor de elektronische uitrusting gebruikt DFSK zelfs een heel aparte tijdrekening. De navigatie in onze test-Glory sprak uitsluitend Chinees (al zou daaraan ondertussen een mouw gepast moeten zijn), een DAB-radiofunctie ontbrak, de airco gaf hitte of koude, maar niets daartussen en om onze telefoon gespiegeld te krijgen, dienden we die klaarblijkelijk eerst te hacken. Allemaal niets onoverkomelijks, maar het zet de 'full option' van deze 580 toch enigszins in een ander daglicht.
Weggedrag
Ondanks zijn Euro 6d-certificaat scoort de 1,5-liter-turbo dramatisch op de verbruikstesten. Zijn gemiddelde van 6,8 liter per 100 kilometer gaat gepaard met een CO2-uitstoot van 222 g/km. De Middeleeuwen hebben dan ook al gebeld... Theorie die zich bestendigd ziet in de praktijk. Tijdens onze korte testrit, met omzeggens geen snelwegkilometers, klokten we vlotjes af op 11 liter per 100 km. Zonder de auto echt te hebben afgejakkerd. De enigen die daar dus blij van zullen worden, zijn je lokale benzineboer en Vadertje Staat, een euvel waar OneAutomotive vakkundig op inspeelt door je Glory desgewenst uit te rusten met een extra tank. Of die dan van de lpg- dan wel CNG-soort moet zijn, mag je zelf kiezen.
Nu, met dat stevig verbruik hebben we wel de grootste minpunten aan deze SUV gecoverd. Voorts doet de vierpitter zijn werk vrij vlot en redelijk stil, terwijl ook de continu variabele transmissie zich een vrij aangename compagnon de route toont. Enkel bij vol gas blijft de gangmaker hoog in toeren steken en geeft hij zijn ware aard prijs. Een scenario dat we dus zoveel mogelijk zouden proberen te vermijden, want je krijgt die extra decibels niet gerecupereerd in veel bijkomende snelheid. Ook de vlotte jongens mogen bij deze bijgevolg afhaken.
Of misschien toch niet, want met zijn weggedrag wist de Glory ons namelijk bijzonder aangenaam te verassen. Oneffenheden worden met een zekere wolligheid verteerd, zonder dat dat in de weg staat van een gedegen tempo. Het deed ons wat denken aan de CR-V. Dat die Honda 'toevallig' ook door Dongfeng wordt gemaakt, zal daar allicht niet vreemd aan zijn. Voor alle duidelijkheid: ook nu betekent dat niet dat je helemaal los moet gaan bij het zien van een knikkende apex. De Glory is een meeloper die perfect opgaat in onze verkeersstromen, niets meer, niets minder.
Dat geldt trouwens evengoed voor zijn veiligheidsscore. De invoerder pakt trots uit met een perfecte score op de C-NCAP-testen - een Chinese variant die enkel zou verschillen van onze Europese crashstandaarden doordat ze de elektronische vangnetten niet in rekening brengt. Nader onderzoek leert echter dat die C-NCAP-resultaten noch door de Chinese overheid, noch door alle Chinese constructeurs worden ondertekend. Als we her en der dan ook nog lezen dat de gegeven scores klaarblijkelijk bijgesteld kunnen worden mits bijkomende 'sponsoring', dan zal het allicht niet verbazen dat we de nodige reserves inbouwen wat dat ogenschijnlijk mooie rapport betreft.
Verdict
Waarom zou je je interesseren in een ietwat gedateerd ogende SUV met een dorstige benzinemotor? Simpel, omdat de Glory 580 de jouwe is voor 23.990 euro. Met een LPG-installatie wordt dat 26.440 euro, mag het CNG zijn, dan klok je af op 27.680 euro.
Nog altijd meer dan redelijke bedragen voor een SUV met het ruimte-aanbod van een Skoda Kodiaq. Een zevenzitter die bovendien voorzien is van alle gemak. Ratio waar je moeilijk tegenop kan. En die ongetwijfeld zijn cliënteel zal hebben. Zullen die klanten in groten getale zijn? Allicht niet. Maar het zal volstaan om de deur richting Europa op een kier te zetten. Waarna een moderne EV met bijdetijdse elektronica het portier helemaal open kan gooien.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!