Laat je niet vangen door de naam: de Sport onderscheidt zich enkel op cosmetisch vlak van de andere Fiat Tipo’s. Het uitrustingsniveau is enkel beschikbaar op de vijfdeurs en onderscheidt zich door zijn nieuwe bumpers, zijschorten, diffusor en dakspoiler. Het Passione-rood en het zwarte dak staan hem heel goed, net als de 18 duim grote velgen.
Binnenin heerst er een volledig zwart sfeertje, met uitzondering van de witte stiksels op het stuurwiel en de versnellingspook. De Sport komt standaard met ongeveer alle opties die je op de Tipo kan krijgen, dus ook het aanraakscherm van 7 duim met het UConnect-systeem, inclusief Android Auto en Apple CarPlay.
De Fiat Tipo Sport is in ons land enkel verkrijgbaar met de krachtigste motoren: de 1.4 T-Jet en de 1.6 MuliJet, beiden goed voor 120 pk. De 1.6 diesel is ook te krijgen met een automaat met dubbele koppeling, de hier geteste benzinevariant verplicht je om zelf te roeren.
Weinig sportief
Dat het met de Sport vooral om uiterlijk vertoon gaat, merk je al bij de eerste meters. De versnellingsbak is weinig precies en geeft geen aangenaam schakelgevoel, de motor toont zich weinig levendig en het onderstel weet de koetswerkbewegingen niet onder controle te houden, met te veel rol- en duikbewegingen bij een sportieve rijstijl. Wél sportief is het verbruik, dat bij ons op 8,5 l/100 km uitkwam. Geen geweldige score voor een compacte middenklasser met 120 pk.
En dat is jammer, want op papier is de Fiat Tipo (Sport) een aantrekkelijke optie dankzij zijn vrij lage aanschafprijs. Deze versie schurkt dan wel tegen de 25.000 euro aan, maar daar staat tegenover dat het vrijwel onmogelijk is om nog een optie aan te vinken bij het bestellen. Alles wat je nodig hebt, zit er dan ook op. Maar het hoge verbruik en de weinig interessante fiscaliteit door zijn hoge CO2-uitstoot van 156 g/km perken het voordeel van de gunstige prijs in.
Ons verdict
De Fiat Tipo Sport maakt zijn naam maar half waar: qua looks is het een van de knapste compacte middenklassers op de markt, daar helpt de Sport-uitvoering zeker bij. Maar qua rijgedrag laat hij steken vallen, die normaal gesproken gecompenseerd worden door de voordelige prijs. Jammer genoeg steken het hoge verbruik en de dure belastingen daar een stokje voor.
Verwante testen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!