Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Ford Grand Tourneo Connect 2.0 EcoBlue 122 (2022) - à la Caddy

Geschreven door Xavier Daffe op

De nieuwste Tourneo Connect is de vrucht van een recent akkoord tussen Ford en Volkswagen. Wat concreet betekent dat hij een technische kloon is van de Caddy en Caddy Maxi. Is dat erg?

Prijs
NB

Concept

In een tijd waarin steeds meer merken zich afkeren van de nochtans zo praktische bestelbreaks of ze alleen in elektrische versie aanbieden, kunnen we alleen maar toejuichen dat Ford opnieuw een model met verbrandingsmotor lanceert. Een doordachte keuze in een segment dat zich vooral toespitst op (grote) gezinnen… En oké, het gaat dan wel om een technische kloon van een bestaande auto, de basis waarop de nieuwe Ford Tourneo Connect rust, is erg modern, waardoor ook de Tourneo Connect goede kwaliteiten te bieden heeft. Vergeleken met de Volkswagen Caddy waarvan hij is afgeleid, heeft de Ford een specifieke neus en andere wielen, maar dat is het wel zo'n beetje. Ophangingsprincipes, motoren, versnellingsbakken, enzovoort komen allemaal rechtstreeks uit Wolfsburg.

Deze Grand Tourneo Connect is des te aangenamer om mee te leven omdat hij standaard twee zijdelingse schuifdeuren heeft, wat in- en uitstappen veel gemakkelijker maakt. De inzittenden op de achterbank (die is verwijderbaar in twee asymmetrische, maar zware delen) hebben allen een zitplaats van gelijke breedte en voldoende beenruimte, terwijl de hoofdruimte geen probleem zal vormen – zelfs niet voor een basketbalspeler van 2 meter lang. Als optie kunnen voor 1.271 euro (+ 363 euro voor de voorbereiding) twee perfect bruikbare klapstoelen op de derde rij worden geplaatst, zodat de Tourneo een zevenzitter wordt met een aanvaardbare bagageruimte (althans in deze lange versie).

Verder is het interieur licht, aangenaam en goed ontworpen, met klaptafeltjes op de rug van de voorstoelen, voldoende opbergruimte en een geruststellende fabricagekwaliteit. Het enige punt van kritiek is dat de zijramen van de schuifdeuren vast zijn. Gelukkig werkt de (standaard) airco goed. De twee voorste inzittenden zullen zeker de voornamelijk tactiele interfaces opmerken, die logischerwijs geïnspireerd zijn op het VW-universum… wat betekent dat hun ergonomie en gebruiksvriendelijkheid een beetje complex blijven. De prijs van moderniteit, naar verluidt.

Ford Grand Tourneo Connect 2.0 EcoBlue (2022)

Rijgedrag

Wij konden enkele dagen rijden met een Grand Tourneo-versie, waarvan de wielbasis met 17 centimeter verlengd werd in vergelijking met de ‘korte’ Tourneo Connect. In combinatie met een langere achteroverhang brengt dat de totale lengte op 4,87 meter (tegenover 4,51). De bagageruimte van deze lange versie neemt ook toe, van 1.213 tot 1.720 liter met vijf plaatsen in gebruik, en van 2.556 tot 3.107 liter met de achterbank neergeklapt. Een flinke stouwruimte dus, die alle bagage van een gezin van vijf onderweg naar hun vakantiebestemming kan slikken, en zelfs nog een beetje meer. Ons testexemplaar was uitgerust met de 2.0 TDI-diesel van Volkswagen-origine, bij Ford omgedoopt tot EcoBlue. Hij is verkrijgbaar in een versie met 102 pk of, zoals in ons geval en in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak, met 122 pk.

De 320 Nm en de goed gespreide versnellingsbak blijken niets te veel om deze auto van bijna 1.700 kilo (onbeladen!) voort te bewegen, en mits je tijdig met de versnellingspook speelt, is er nooit een probleem, of toch niet bij een normale rijstijl. En wie zou het in zijn hoofd halen om een vreedzaam bestelbusje als dit met een mes tussen de tanden te besturen? Deze Grand Tourneo Connect doet zijn werk naar behoren, dankzij een precieze voortrein, een vloeiende en communicatieve besturing, een achterpartij die aan het asfalt is gekleefd, en een ophanging met filtercapaciteiten die de inzittenden beschermen tegen onregelmatigheden in het wegdek.

De motor weet zich ook discreet te houden, althans bij een constante snelheid, want onder belasting kan hij niet verbergen dat het om een diesel gaat. Wat dan weer een voordeel is aan de pomp. Toegegeven, de prijs per liter van die brandstof is ten opzichte van benzine niet meer zo voordelig als vroeger, maar in een auto als deze blijft een zelfontbrander een aanzienlijke troef, dankzij zijn potentieel bij lage en middelhoge toerentallen, evenals zijn betere rendement. Wij haalden een gemiddelde van ongeveer 7 l/100 km, een resultaat dat met de 1.5 EcoBoost (lees: 1.5 TSI) op benzine waarschijnlijk onhaalbaar zou zijn geweest. Het resultaat is een mooi rijbereik van ongeveer 700 kilometer.

Ford Grand Tourneo Connect 2.0 EcoBlue (2022)

Verdict

Met deze Grand Tourneo Connect blijft Ford een overtuigend aanbod aanbieden in een segment – dat van de bestelbreak met verbrandingsmotor – dat elk jaar kleiner wordt. Hij zal in de smaak vallen bij grote gezinnen op zoek naar een praktisch voertuig dat niet onaangenaam rijdt en relatief betaalbaar is (in elk geval betaalbaarder dan een volledige elektrische rivaal) of bij mensen die veel plaats nodig hebben voor hun hobby. Een rationele en intelligente auto, eventueel leverbaar met vierwielaandrijving voor liefhebbers van avontuur, een doelgroep die te veel merken beginnen te vergeten. Het is alleen jammer dat Ford tijdelijk is gestopt met orders aan te nemen, door een gebrek aan auto’s om te leveren. Wat een vreemde tijden…

Verwante testen

In dit artikel : Ford, Ford Tourneo

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker