Concept
Ford bood de Kuga reeds aan met een mildhybride en met een plug-inhybride aandrijfgeheel. Nu vervoegt ook de FHEV het gamma, een conventionele hybride die een 152 pk sterke 2,5 liter-benzinemotor combineert met een elektromotor van 125 pk en een lithium-ionbatterij van 1,1 kWh, goed voor een gecombineerd vermogen van 190 pk. Die power wordt op de voorwielen gezet via een continu variabele transmissie, al behoort ook vierwielaandrijving tot de mogelijkheden (meerprijs van 1.750 euro). Maar ook zonder dat 4x4-systeem trekt de Kuga FHEV tot 1,6 ton. Het vloeistofgekoelde accupakket heeft nauwelijks invloed op de interieurruimte of het laadvolume, de Ford Kuga FHEV heeft een koffer die varieert tussen minimum 405 en maximum 1.481 liter.
Net zoals de Focus bouwt de nieuwe Kuga op Fords nieuwe C2-architectuur, wat ervoor zorgt dat het grotere koetswerk niet resulteert in een meergewicht. Eerder integendeel, want in vergelijking met zijn voorganger werd het nieuwe model 80 kilogram lichter. En dat zou een positieve impact op de prestaties, het brandstofverbruik en het weggedrag moeten hebben. Al bij al rijdt de Kuga precies zoals je dat verwacht van een wat grotere, iets zwaardere en enigszins hoger op zijn poten gezette Focus. Daarbij verdient vooral de schokdemping een pluim, omdat ze het koetswerk uitstekend onder controle houdt bij het betere bochtenwerk, maar het rijcomfort nooit hypothekeert.
Rijgedrag
Het grote voordeel van een klassieke hybride zoals de Ford Kuga FHEV? Dat je niet zelf aan de slag moet met de verschillende rijmodi en dat je niet regelmatig aan de stekker moet om het beste uit het aandrijfgeheel te halen De elektronica regelt alles in functie van een zo laag mogelijk brandstofverbruik. De CVT-versnellingsbak werkt discreet, jammer genoeg kan dat moeilijk gezegd worden van de verbrandingsmotor. Bij stevige hernemingen gaat het 2,5 liter-blok immers wat trillen en rauw grommen. Echt snel is deze SUV evenmin; de 1,7 ton wegende Kuga FHEV heeft 9,1 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Maar in de stad toont deze Ford zich wel soepel en zacht, bij het manoeuvreren en het slenteren door 30 km/u-zones rijd je doorgaans elektrisch. Om de remenergierecuperatie te optimaliseren, kan je de L-toets op de versnellingsknop activeren.
Ford belooft een gemiddeld normverbruik van 5,4 liter per 100 kilometer, zodat de Kuga FHEV tot 1.000 kilometer kan rijden vooraleer de 54 liter grote brandstoftank helemaal leeg is. De benzinedorst blijkt erg afhankelijk van de gehanteerde rijstijl. Ons testverbruik schommelde tussen de 5,1 en de 8,5 liter per 100 kilometer, weliswaar op winterbanden en in koude omstandigheden. Je rijdt best zo constant mogelijk, aan een niet al te hoge snelheid.
Verdict
De Ford Kuga FHEV ontpopt zich als een veelzijdige SUV, die praktisch is en aangenaam rijdt. De hybride aandrijving toont zich soepel en zuinig genoeg, zonder gedoe met laadkabels en gesukkel met rijmodi. Dat neemt niet weg dat een klassieke dieselmotor dit soort voertuigen nog steeds beter past, zeker als je regelmatig kilometers maalt.
- Eenvoud van gebruik
- Balans tussen comfort en dynamiek
- Polyvalentie
- Verbruik sterk afhankelijk van rijstijl
- Hoge aanschafprijs (in vergelijking met diesel)
- Parasitaire geluiden aandrijflijn
Verwante testen
14-02-2021
32
29-07-2020
Vergelijkende tests
Ford Kuga PHEV vs Opel GrandLand X Hybrid4
Met de Kuga PHEV en de Grandland X Hybrid betreden twee grote Duitse mainstreamconstructeurs de markt van de plug-inhybride...
41
17-06-2020
Korte tests
Ford Kuga 2.0 EcoBlue MHEV : lager verbruik?
De nieuwe Ford Kuga is beschikbaar met een bijzonder brede waaier aan aandrijfopties. Daarbij ook drie EcoBlue-diesels, waarvan de...
21
11-05-2020
Eerste tests
Ford Kuga Plug-in Hybrid
Bij de derde generatie van de Ford Kuga kies je niet enkel tussen een benzine of diesel, maar ook...
12
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!