Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Ford Ranger 3.0 EcoBlue (2023) - nieuwe pick-up getest

Geschreven door Cedric Derese op

Na de Raptor lanceerde Ford nu ook de 'gewone' versie van zijn nieuwe pick-up. AutoGids doet de test met de Ranger 3.0 EcoBlue.

Concept Ford Ranger

Voor de huidige generatie van de Ford Ranger heeft de constructeur een nieuwe stap gezet in zijn wereldwijde strategie. Het Amerikaanse merk heeft namelijk de krachten gebundeld met Volkswagen, dat op zoek was naar een partner voor de productie van zijn nieuwe Amarok, en heeft zich zo verzekerd van nieuwe schaalvoordelen. De toekomst zal moeten uitwijzen of de Ford Ranger dankzij die nieuwe synergie zijn positie kan consolideren… of dat de gedwongen concurrentie van zijn kersverse neef hem juist parten zal gaan spelen.

Met een lengte van 5,37 meter is de nieuwe Ford Ranger nauwelijks groter (+1 centimeter) dan zijn voorganger. Zijn eigenlijke voetafdruk is echter aanzienlijk geëvolueerd, zowel wat betreft de wielbasis – die nu 3,27 meter bedraagt, oftewel 5 centimeter meer dan voorheen – als qua spoorbreedtes, die er eveneens 5 centimeter bij kregen.

In de laadbak is de afstand tussen de wielkasten nu voldoende groot om er ook in de lengte een europallet tussen te mikken

Met zijn verticale radiatorrooster, dat sterk geïnspireerd is op dat van grote broer F150, maakt de Ford Ranger natuurlijk indruk, terwijl de grote aandacht voor detail – met zijn ledkoplampen, zijn prominent uitpuilende bumpers en goed afgelijnde koetswerkcontouren – hem een soort van premiumlook geven die veeleer flatteus is voor zijn klasse. 

Ook het interieur van de Ford Ranger is weelderiger aangekleed, met kunststoffen van een betere kwaliteit en een moderner dashboard, inclusief een 12 duim groot aanraakscherm in tabletdesign als centrale interface. De grotere spoorbreedte en wielbasis komen uiteraard ook het comfort van de inzittenden ten goede, met een paar centimeter extra ruimte op ellebooghoogte, maar ook de zuivere functionaliteit vaart er wel bij. In de laadbak is de afstand tussen de wielkasten nu voldoende groot om er ook in de lengte een europallet (1,2 bij 0,8 meter) tussen te mikken. 

Review 2023 Ford Ranger Pick-up

Rijgedrag Ford Ranger

Onder de motorkap erft de Ford Ranger de 3.0 EcoBlue-zescilinderdiesel die eerder al debuteerde in de F150: een degelijk blok dat een koppel van 600 Nm (vanaf 1.750 o/m) en een vermogen van 240 pk (bij 3.250 o/m) op de wielen kan overbrengen via een tientrapsautomaat (met reductiebak) en een nieuw geautomatiseerd vierwielaandrijvingssysteem dat e-4WD werd gedoopt.

Al dat fraais werkt perfect samen om de Ford Ranger een zelfverzekerd rijgedrag te verlenen: soepel en geruststellend voor het langzamere werk, maar ook energiek en gespierd als het moet. Zo kan dit lastdier én een geremde aanhanger tot 3,5 ton slepen én accelereert hij van 0 tot 100 km/u in 8,7 seconden! Nu ja, niet tegelijkertijd natuurlijk... 

Het rijgedrag is soepel en geruststellend voor het langzamere werk, maar ook energiek en gespierd als het moet

Verder gaat van het onderstel ook een minder rusteloze indruk uit. De achtertrein van de Ford Ranger voelt nog altijd een beetje stug aan – zoals bij alle pick-ups die zijn uitgerust met een starre as – maar zijn rechtuitstabiliteit is geruststellender en zijn koetswerk wordt beter in bedwang gehouden in de bochten.

De V6 krijgt in de catalogus het gezelschap van een 205 pk sterke en 2 liter grote EcoBlue-viercilinder met twee turbo’s, die niet alleen de instapprijs, maar ook de CO2-uitstoot een beetje drukt. 

Review 2023 Ford Ranger Pick-up

Belgische prijs Ford Ranger

Ford biedt momenteel twee uitrustingsniveaus aan voor de Ranger: Wildtrack en Platinum. De Ranger 3.0 EcoBlue Wildtrack, die 58.019 euro kost (47.950 euro exclusief btw), kan meteen al rekenen op een uitgebreide uitrusting, waaronder een automatische airco met twee zones, verwarmbare voorstoelen en stuurwielverwarming, een achteruitrijcamera en lichtmetalen 18-duimvelgen.

De Platinum-versie van de Ford Ranger, die wordt aangeboden vanaf 61.045 euro (50.450 zonder btw), voegt daar nog een extra vleugje verfijning aan toe, met velgen van 20 duim, bumpers in koetswerkkleur, een audiosysteem van Bang & Olufsen en een 360-gradencamerasysteem. 

Absurditeit op zijn Belgisch…

Kortom, alles wat nodig is om de veeleisende liefhebber tevreden te stellen. Dat zullen in Vlaanderen en Wallonië dan vooral liefhebbers zijn met een ondernemingsnummer, want particulieren kijken in beide gewesten tegenwoordig aan tegen torenhoge fiscale lasten voor dit soort auto’s.

Alleen in het Brusselse gewest maakt de fiscus nog altijd geen enkel onderscheid tussen een bedrijfsvoertuig dat werd ingeschreven door een zakelijke bestuurder, en iemand die zijn voertuig puur privé gebruikt. Met als gevolg dat deze Ford Ranger voor Brusselaars vrijgesteld is van BIV en de verkeersbelasting voor hen maar 148,76 euro bedraagt. Absurditeit op zijn Belgisch…

Review 2023 Ford Ranger Pick-up

Verdict Ford Ranger

Na een voorproefje met de ruige Raptor (de sportieve versie ontwikkeld door Ford Performance) dat naar meer smaakte, bevestigt Ford nu dat zijn nieuwe Ford Ranger echt wel in staat moet zijn om in Europa dé referentiepick-up te blijven. Hij ziet er beter uit, heeft zelfs nog een paar punten gewonnen op het gebied van rijplezier en beschikt tegelijk nog altijd over alle capaciteiten die we van een de(r)gelijk bedrijfsvoertuig mogen verwachten.

Verwante testen

In dit artikel : Ford, Ford Ranger

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars