Concept Ineos Grenadier 2023
Sir Jim Ratcliffe is een gepassioneerd man wiens talenten als succesvol bedrijfsleider hem de middelen geven om zijn passies zonder terughoudendheid te beleven. De oprichter en CEO van de industriële reus Ineos (25.000 werknemers, 36 afdelingen, 184 productievestigingen wereldwijd...), besliste nog niet zo lang geleden dat hij zijn eigen automerk wilde creëren. En nauwelijks vijf jaar later staat de auto voor ons klaar voor een test in de Schotse veengebieden. Met zijn Grenadier wilde Jim Ratcliffe terug naar de basis: echte off-roadeigenschappen, een compromisloze robuustheid, een eenvoudig ontwerp om onderhoud en herstellingen te vergemakkelijken, een betrokkenheid van de bestuurder en vooral geen… hybride, laat staan EV-technologie. Op dit moment althans.
Boven op het solide stalen ladderchassis rust een carrosserie waarvan de voornaamste panelen van aluminium zijn (om gewicht te besparen en tegen corrosie). De motor is een herijkte, drukgevoede zescilinder-in-lijn van BMW met een cilinderinhoud van 3 liter, naar keuze op diesel (249 pk en 550 Nm) of op benzine (286 pk en 450 Nm). Met daaraan gekoppeld uiteraard een ZF-automaat! De tussenbak, die een gamma korte verhoudingen mogelijk maakt is van Tremec, de starre assen zijn van Carraro, een specialist in wieltreinen voor land- en bosbouwvoertuigen. Solide spul dus.
De permanente vierwielaandrijving komt van bij Magna, het stuurhuis, dat robuuster wordt geacht dan een tandheugelsysteem, is van bij Bosch. Het onderste deel van het dashboard kan worden schoongespoten, terwijl de meer gevoelige bedieningselementen worden beschermd in de hemelbekleding. De stalen veren en schokdempers zijn respectievelijk afkomstig van Eibach en Koni, de stoelen van Recaro... Het betere werk, dus.
In tegenstelling tot sommige modellen die genoegen nemen met zwarte plastic wielkasten om te doen alsof, liegt deze Ineos niet over zijn intenties
Het resultaat is een echte 4x4 die robuustheid uitstraalt en weidse landschappen oproept, of die nu modderig, zanderig of rotsachtig zijn, en dat zelfs wanneer hij stilstaat. In tegenstelling tot sommige modellen die genoegen nemen met zwarte plastic wielkasten om te doen alsof, liegt deze Ineos niet over zijn intenties.
De Ineos Grenadier is standaard uitgerust met een handmatig vergrendelbaar middendifferentieel (via een goeie oude pook op de middenconsole, die een stevige grip vergt) en – als optie (op de basisversie en de Fieldmaster) of standaard (op de Trialmaster) – met een voor- en een achterdifferentieel die eveneens vergrendeld kunnen worden. Verder kan hij 3,5 ton trekken, tot 2.035 liter aan bagage slikken en zich in 80 cm diep water wagen.
Deze offroader met 5 deuren en 5 zitplaatsen (of 2 voor de utilitaire versie) heeft de proporties van een oudere generatie Land Rover Defender. Is dat opzettelijk, als een elegante knipoog waar de Britten meesters in zijn? Of is dat het pragmatische resultaat van de wens om de buitenmaten optimaal te benutten? Eén ding is echter zeker: als je eenmaal achter het stuur zit, voel je je klaar voor de meest onherbergzame pistes ter wereld. Dat gevoel van robuustheid primeert namelijk onmiddellijk.
Rijgedrag Ineos Grenadier 2023
De eerste (lange) testdag brengt ons achter het stuur van een benzineversie. Onze Ineos Grenadier is uitgerust met de optionele BF Goodrich All Terrain-noppenbanden (in plaats van de standaard Bridgestone Duelers). Ze roeren de vochtige ondergrond om in het langzame maar gestage tempo dat de auto in de 4x4- en offroadmodus heeft ingesteld, met het middelste differentieel handmatig vergrendeld via de desbetreffende pook. We schrijden voort alsof het niks is, ongeacht de glooiing, positief of negatief.
Een abrupte afdaling doemt op, lang en duizelingwekkend. Onze gids waarschuwt: ze is bedekt met "green ice", want het gras, hoe mooi ook, biedt absoluut geen grip. Maar met Hill Descent Control ingeschakeld redt de Ineos zichzelf uitstekend. Hij regelt zijn snelheid en grip en blijft in het gareel alsof het hem allemaal niks doet. Onverstoorbaar.
En dan te bedenken dat je in geval van problemen nog altijd de differentiëlen voor- en achteraan kunt blokkeren! Als optie kan de Ineos Grenadier worden uitgerust met perfect een geïntegreerde lier voor- en/of achteraan, die 5,5 ton kunnen trekken en van binnenuit of via een afstandsbediening kunnen worden bediend. Je zou zowaar heimwee krijgen naar de Camel Trophy...
Je zou zowaar heimwee krijgen naar de Camel Trophy...
Met zijn doorwaadbare diepte van 80 cm, zijn vergrendelbaar middendifferentieel (zowel in de lange als in de korte verhoudingen) en het koppel van zijn drukgevoede drieliter zou de Grenadier er nochtans klaar voor zijn. Hoewel ze beperkt worden door de starre assen, maken de veerwegen het ook mogelijk om de assen te kruisen in putten van meer dan een meter diep zonder de voortgang te belemmeren.
Gewoon indrukwekkend. En dat alles zonder het minste gepiep of gekraak van het meubilair, wat de structurele stijfheid aantoont. In die zin is de Grenadier ongetwijfeld een van de laatste hardcore 4x4's, naast misschien een Mercedes G-Klasse, de nakende Ford Bronco of de onverzettelijke Toyota Land Cruiser, aangezien de andere, zoals de Land Rover Defender of de Jeep Wrangler, andere, hybridewegen zijn ingeslagen.
En op de weg? Daar blijft het een geweldige ervaring, ondanks het duidelijke rustieke karakter van de ophanging. De geslaagde veer-dempercombinaties beschermen tegen de gebruikelijke schokken die je in dit soort ruige 4x4’s voelt. Alleen de stuurinrichting, die geen gebruikmaakt van een moderne tandheugel, is wennen, vanwege de overdreven indirectheid (er komt flink wat gemolenwiek aan te pas), het gebrek aan terugkeerneiging en de vertraging tussen de stuurinput en de daadwerkelijke reactie van de voorwielen. Als er één punt was om te verbeteren, zou het dit zijn.
De Ineos Grenadier wordt bij ons verdeeld door de Zweedse groep Hedin Automotive. Op 23 februari 2023 wordt de eerste dealer geopend in Lokeren. Brussel en Luik volgen later dit jaar. De basisprijzen beginnen bij 67.000 euro voor de utilitaire tweezitsversie en 76.000 euro voor de vijfzitter, wat niet te veel gevraagd is in vergelijking met zijn enige Japanse concurrent, de Toyota Land Cruiser.
Het gamma omvat een basisversie Grenadier, aangevuld met de Trialmaster die sterk gericht is op zwaar 4x4-werk (met zijn standaard snorkel en stalen velgen) en de Fieldmaster, die iets luxueuzer is, met bijvoorbeeld een lederen bekleding. Zeer binnenkort zal een pick-upversie met dubbele cabine verschijnen.
Verdict Ineos Grenadier 2023
De Ineos Grenadier gaat prat op zijn anachronistische aard in een wereld vol goede elektrische bedoelingen. Ook al zijn er plannen in die richting voor de toekomst, voorlopig houdt hij het bij de essentie – zijn BMW-verbrandingsmotoren – en blijft hij trouw aan zijn roeping als avonturier die nergens voor terugdeinst.
Terwijl de meeste merken dit gebruik de rug toekeren, baant hij zich met al zijn vaardigheid een weg waar er geen is. Zelfs als maar een klein deel van de kopers daadwerkelijk zijn ongelooflijke mogelijkheden zal benutten, zoals vaak het geval is bij 4x4's, zal alleen al de wetenschap waartoe hij in staat is, waarschijnlijk ook kopers geruststellen die zich beperken tot trendy lanen. Een gebruiksspectrum dat zo breed is dat je je kunt afvragen of dit niet de echte nieuwe Range Rover van de eenentwintigste eeuw is…
Verwante testen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!