Concept
Want zelfs al komt de Tecnica minder uitdagend uit de hoek dan de STO, hij blijft een brutale donder. Designer Mitja Borkert heeft het over de meest ingrijpende stijlevolutie sinds de introductie van de Lamborghini Huracan in 2014 en haalt de exclusieve Sian en de extreme conceptcar Terzo Millennio aan als inspiratiebronnen voor de esthetische retouches aan de Tecnica. Het hertekende front met zijn geoptimaliseerde splitter zorgt voor een vlottere geleiding van de lucht, wat resulteert in minder luchtweerstand, meer neerwaartse druk en een betere koeling van de remmen. Achteraan eist een nieuwe vleugel alle aandacht op, die 180 kilogram meer neerwaartse druk genereert dan die van de LP 640-2. Dat is een winst van 35 procent, terwijl de luchtweerstand met 20 procent wordt gereduceerd.
De Lamborghini Huracan Tecnica wil je zinnen meteen op scherp zetten. Het is een auto die inzet op interactie met de bestuurder, die hem in het middelpunt van de beleving zet. Net als de STO en de EVO RWD wordt hij uitsluitend met achterwielaandrijving geleverd, een keuze die een gunstige invloed heeft op het gewicht en het rijplezier. Want om de 640 pk en het koppel van 565 Nm bij 6.500 o/min via de achterwielen aan de grond te zetten, is net iets meer feeling nodig dan met vierwielaandrijving.
Het mooie is dat de Tecnica even snel is als hij klinkt
Ook emotie is belangrijk. En dan volstaat het om naar de Lamborghini Huracan Tecnica te luisteren, want het geproduceerde geluid klinkt simpelweg fantastisch. Hoe deze V10 zich naar de 8.500 toeren schreeuwt, staat garant voor een daverend ‘oorgasme’. Met dank aan een nieuw ontworpen uitlaatlijn, die mede dankzij enkele aanpassingen aan de software een onvergetelijke soundtrack produceert. Het mooie is dat de Lamborghini Huracan Tecnica even snel is als hij klinkt. Iets minder snel dan de STO weliswaar, maar met een spurt van 0 naar 100 km/u in 3,2 seconden en een topsnelheid van 325 km/u heb je echt geen reden tot klagen. Het geweld van de motor wordt via een feilloos werkende gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling en een elektronisch gestuurd sperdifferentieel naar de achterwielen gestuurd.
Dat er vandaag geen vermogenskloof meer gaapt tussen vier- en tweewielaandrijving is voor een groot deel op rekening van de elektronica te schrijven. Met name aan het LDVI, wat staat voor Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata, het neusje van de zalm wat elektronische, actieve rijhulpsystemen betreft. Dat kan dankzij een omvangrijk elektronisch netwerk dat de gegevens optekent en verwerkt, acties die inwerken op de magnetische schokdemping, de adaptieve tractiecontrole, de door de remmen aangestuurde vectoriële koppelverdeling, het stuur en de actieve achteras. Want de Tecnica heeft ook de meesturende achteras van de STO geërfd.
Rijgedrag
De eerste kilometers in de Lamborghini Huracan Tecnica blijft het onverwacht rustig. Zowel de motor als de versnellingsbak reageren accuraat op onze lichtvoetige streling van het gaspedaal. Wat betekent dat de auto vliegensvlug, maar bijna onvoelbaar zo hoog mogelijk opschakelt om het geluid en het verbruik te temperen. Tot onze rechtervoet het gaspedaal tegen de vloer nagelt en de auto, zelfs in de meest beschaafde Strada-rijmodus, in een woeste stier verandert. Een bliksemsnelle reactie van de versnellingsbak geeft het startschot van wat uitmondt in een echte acceleratie-orgie die pas ophoudt wanneer de naald van de toerenteller de 8.500 o/m aantikt.
Zo rijden we goed opgewarmd naar het Circuit Ricardo Tormo, waar het slotfeest gepland is: vier sessies van vier ronden. Wat allereerst resulteert in de vaststelling dat je in deze bolide ook in straatmodus al behoorlijk veel pret kan beleven. Gewoon zuivere lijnen blijven rijden en de mechaniek en de elektronica hun werk laten doen. Het volstaat voor velen om jaren nadien nog steeds te pochen over hun prestaties. Over naar de Sport-modus. Hier leren we een heel ander beest kennen, dat niet alleen alles wat we onderweg voelden, bevestigt, maar vooral versterkt.
Snelle of trage, het maakt de Tecnica niet uit
Wat een genot om te voelen hoe de Lamborghini Huracan Tecnica met een weergaloze precisie de bochten induikt. Snelle of trage, het maakt niet uit. Bij het insturen voel je direct dat de achterkant een handje komt helpen, waardoor je de stuurhoek kan beperken om vanaf de apex opnieuw voluit op het gas te gaan. Verwacht nu vooral niet dat we gaan opsnijden over meterslange drifts. Daarvoor bieden de brede Bridgestone Potenza Sport-banden maat 245/30 R20 vooraan en maat 305/30 R20 achteraan net iets te veel grip. En vergeten we ook de invloed van de gegenereerde neerwaartse druk niet. En van de elektronica, die toch nog een oogje in het zeil blijft houden.
Dat blijft zo, ook in Corsa-modus, waar alle systemen gaan samenwerken om de grip onder alle omstandigheden te optimaliseren. Om en passant ook de respons van het gaspedaal en de schakelmomenten aan te scherpen. En het geluid te accentueren. Nu is het alleen nog maar het circuit, de Huracan Tecnica en wij. Fenomenaal hoe de auto altijd precies doet wat we willen, maar tegelijk laat aanvoelen dat het best nog wat doller mag en kan. Dat begint bij het naderen van de bocht bij het remmen. De koolstofkeramische schijven doen hun werk fantastisch. Ook al is, om het remgevoel buiten de racebaan te verbeteren, de compound iets anders samengesteld dan bij de STO. Hier komt het er vooral op aan geen genade te kennen voor het geruststellend snel reagerende, perfect doseerbare pedaal – zelfs aan het einde van de dag, wanneer de banden al duidelijke sporen van misbruik vertonen, zullen de remmen geen krimp geven. Vervolgens duikt de neus haarscherp naar de apex en voelen we nog duidelijker hoe de auto zich zet, waardoor we nog efficiënter door de bochten kunnen snijden.
Verdict
Hoewel de sensaties aan het stuur van de STO ongetwijfeld nog heviger zijn dan in de nieuwe Lamborghini Huracan Tecnica, is deze laatste zonder twijfel het allerbeste compromis voor wie eerder bij wijze van uitzondering eens een trackday wil meepikken. Wat we ook zouden aanbevelen, anders kwijnt de Corsa-afstelling misschien weg. En dat zou zonde zijn.
Maar alle gekheid op een stokje, dit is een auto die op elk moment zoveel rijplezier biedt, dat je niet eens de limieten hoeft op te zoeken om te genieten van zijn uitzonderlijke karakter. En nog een voordeel tegenover de STO: je komt iets discreter voor de dag. Al is dat in het geval van een Lamborghini relatief. Zeer relatief…
Verwante testen
15-06-2022
9
27-04-2022
Korte tests
Lamborghini Huracan STO (2022) - sensatiemachine
De Lamborghini Huracan is er nu ook als sensationele STO, kort voor Super Trofeo Omologata. AutoGids doet de test...
10
07-03-2022
Eerste tests
Ferrari 296 GTB (2022): V6-vrees
De Ferrari 296 GTB wordt aangedreven door een plug-inhybride V6-biturbo die over een systeemvermogen van 830 pk beschikt. AutoGids...
17
In dit artikel : Lamborghini, Lamborghini Huracán
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!