De Marco Polo is in essentie een huiselijkere V-Klasse. Gezien die laatste onlangs een facelift kreeg, was het niet meer dan logisch dat die veranderingen ook zouden doorgevoerd worden op de kampeervariant van het Mercedes-busje.
We gaan niet alles opnieuw herhalen – wie graag wil weten wat er dan precies veranderde, verwijzen we graag naar de Korte Test van de V 300 – maar kort gesteld komt het erop neer dat de Marco Polo wat meer Mercedes is geworden. In de zin dat hij qua luxe en elektronica meer aansluit bij de personenwagens van het merk. Of dat dan nodig is voor een auto waarmee je eigenlijk back to basics wil? We zochten het voor je uit.
Concept Mercedes Marco Polo
Zoals gezegd, we gaan ons niet herhalen, maar voor zij die de oude Marco Polo niet meteen voor de geest kunnen halen (en bijgevolg dus niet weten hoe ze de nieuwe moeten herkennen): check de schermenpartij op het dashboard. Is dat een gigantische breedbeeld (wat die twee elkaar flankerende 12,3 duim displays in essentie zijn) dan heb je met de facelift vandoen.
Nog weggevers zijn het radiatorrooster met sterreninleg (al moet dat dan wel zijn bijbesteld), net als de merknaam die nu sierlijk op het zwarte plastic van de kofferklep staat gepend. Voorts gaat het om detailaanpassingen aan de bumpers en lichtblokken, al moet je daar echt al een kenner voor zijn wil je die verschillen spotten.
We focussen ons dan ook liever op de dingen die wél volledig nieuw zijn (en dus geen voorgaande kennen, noch in de V-Klasse noch in de Marco Polo). Met daarbij met stip op één: de levelfunctie. Sinds de facelift kan je de V-Klasse krijgen met luchtveren. Een optie die nu (uiteraard) ook de oversteek maakt naar de Marco Polo. En er daar ineens een extra functie bijkrijgt. Naast het garanderen van het rijcomfort, kan je de balgen in deze ook gebruiken om de Mercedes waterpas te zetten. Waardoor je dus niet meer uit je bed rolt als je geparkeerd staat op oneven terrein.
Nog indrukwekkend is de MBAC-app waarmee je via je telefoon de meeste functies van je Marco Polo vanop afstand aangestuurd krijgt. Waardoor je bijvoorbeeld je bed niet meer uit moet om de standverwarming een graad hoger dan wel lager te zetten. Wat overigens proefondervindelijk getest is geweest. Ook in juni koelt het 's nachts nog danig af in de Schotse Highlands.
Rijgedrag Mercedes Marco Polo
De Mercedes Marco Polo moet dus meer aansluiting vinden bij de passagierswagens-met-ster. Qua aadrijving – de OEM 654-diesel (verkrijgbaar met 163, 190 en 237 pk) is dezelfde vier-in-lijn die je ook in de C’s en E’s uit Stuttgart vindt – maar evengoed qua demping en rijgemak.
We kunnen het alleen maar beamen. De Marco Polo rijdt dusdanig makkelijk – zeker met de 237 pk en 500 Nm van onze 300 d - dat de camper zich inderdaad leent tot dubbelgebruik. Want da’s waar het cliënteel naar op zoek lijkt te zijn: een vrijetijdswagen die je ook dagdagelijks in kan zetten.
Tuurlijk, door de (luxueus uitgevoerde) keukenblok, de bijkomende elektromotoren voor het hefdak en de al dan niet gevulde watertanks (40 liter; zowel voor proper als grijs water) zeult de Marco Polo meer gewicht mee. Waardoor hij net dat tikkeltje nadrukkelijker door de bocht rolt. Wat absoluut geen erg is. We gaan ervan uit dat zij die rijdynamiek vooropstellen niet bij een busje uit zullen komen. Laat staan één met een daktent.
Dan hechten we meer belang aan de rijhoogte die met 1,99 meter net onder de grens van heel wat parkeergarages blijft. Wat, met de multi-inzetbaarheid van de Marco Polo indachtig, een breekpunt was voor Mercedes. Een sanitaire voorziening was dat daarentegen niet. We hebben ook daar aan den lijve mogen ondervinden dat in de nachtelijke kilte in je slip naar de dichtstbijzijnde boom hollen niet meteen bevorderlijk is voor de kampeerervaring.
Gezien Ford en zijn Nugget Plus – die net als de Marco Polo bij Westfalia in elkaar wordt gezet – wel voorziet in een ingebouwd chemisch toilet, zou je verwachten dat de gegoede Mercedes-klant minstens hetzelfde zoniet beter verwacht. Nee dus. Dixit Mercedes heeft daar nog nooit iemand om gevraagd. En wel om de reden – hou je vast – dat de gemiddelde klant zich de Marco Polo klaarblijkelijk niet aanschaft om te gaan kamperen. Huh?
Verdict Mercedes Marco Polo
We zeiden het in de inleiding al: als iets werkt moet je het gerust laten. Wat Mercedes in grote lijnen ook heeft gedaan. Het poetste de mechaniek wat bij, pompte nog wat meer elektronica in de boordplank en voorzag in een geniale luchtvering. Waardoor de Marco Polo het gevoel van vrijheid nog wat harder uitdraagt.
De kampeerversie van de V-Klasse is dan ook klaar om het nog een paar jaar - tot de komst van zijn opvolger op het VAN.EA-platform - uit te zingen. Of hij er ook de nieuwe generatie van dat andere kampeericoon – de Volkswagen California – van antwoord mee kan dienen? Dat ‘weekendwerk’ staat al met rood omcirkeld in onze agenda.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!