Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Nissan Townstar Combi 1.3 DIG-T (2023) – beproefde basis

Geschreven door Kevin Kersemans op

Bestelbreaks zijn nog altijd verdienstelijke vierwielers voor gezinnen en vrijetijdsliefhebbers. Met de Townstar biedt Nissan zijn versie van de Renault Kangoo aan. AutoGids doet de test met de benzineversie 1.3 DIG-T.

32.150 €

Concept Nissan Townstar Combi 1.3 DIG-T 130

De Nissan Townstar komt je bekend voor? Dat zou best weleens kunnen, want net als de Mercedes T-Klasse is hij niet meer of minder dan een kloon van de derde generatie van de Renault Kangoo die in 2021 werd geïntroduceerd.
Een courante praktijk in het segment van de bestelbreaks. Kijk maar naar het viertal Citroën Berlingo, Opel Combo, Peugeot Rifter en Toyota Proace City Verso, waar je ook nog de nieuwe generatie van de Fiat Doblo aan mag toevoegen. En ook de Ford Tourneo Connect en de Volkswagen Caddy zijn tegenwoordig technische neefjes van elkaar.

Terwijl Stellantis besliste zijn bestelbreaks enkel nog aan te bieden met een elektromotor, koos Nissan er net als Renault voor om de verbrandingsmotor toch nog niet helemaal te weren. En dat is ongetwijfeld goed nieuws voor de particuliere gezinnen die toch de uitgelezen kopers van dit soort voertuigen zijn, wetende dat pakweg een Citroën ë-Berlingo of een Renault Kangoo E-Tech Electric EV45 toch bijna 40.000 euro kosten (de prijs voor de elektrische versie van de Nissan Townstar is op het moment van schrijven nog niet bekend).

Zoals in de meeste gevallen heeft de Nissan Townstar wel recht op een eigen snuit, maar achteraan onderscheidt hij zich enkel van zijn Renault-donor door de opbouw van de achterlichtblokken en natuurlijk door het merklogo in het midden van de (gigantische) achterklep.

Ook het interieur komt van de Renault Kangoo, tot zelfs het stuurwiel toe – het enige verschil is hier opnieuw het Nissan-logo. Dat betekent dus dat je ook hier achter dat stuurwiel nog twee analoge tellers vindt met daartussenin een infoschermpje (anders dan in de volledig elektrische versie, waarin de instrumenten volledig digitaal zijn).
Maar ook veel harde kunststoffen en soms een wat lichte afwerking, die toch nog altijd getuigen van de bestelwagenroots. Hetzelfde geldt trouwens voor het audiosysteem, dat melomanen pijn aan de oren zal doen – en de ‘Bass-boost’-functie inschakelen maakt het alleen nog maar erger...

Als je je smartphone niet op een vaste plek legt,

ben je wel even zoet om hem terug te vinden.

Dat wordt echter allemaal ruimschoots gecompenseerd door de opbergmogelijkheden à volonté. Boven je hoofd, tussen de voorstoelen, onderaan in de middenconsole, onder de klep in het dashboard aan de bestuurderskant, achter het infotainmentscherm of in het handschoenkastje, dat eigenlijk een uittrekbare lade is (of toch vanaf het tweede uitrustingsniveau): overal kun je spulletjes kwijt. Zozeer dat als je bijvoorbeeld je smartphone niet op een vaste plek legt, je wel even zoet bent om hem terug te vinden.

En uiteraard kan de Nissan Townstar ook perfect dienen voor het vervoer van grotere voorwerpen: met de achterbank neergeklapt slikt zijn koffer tot 2.800 liter, klap je ook nog de voorste passagiersstoel op, dan is dat 3.500 liter. En dan zijn er, afhankelijk van het uitrustingsniveau, ook nog de opklaptafeltjes voor de achterste inzittenden en de modulaire dakrails… die we kennen van, juist ja: bij Renault. Perfect voor allerhande gezins- of vrijetijdsactiviteiten dus, temeer omdat de kofferdrempel zoals steeds bij dit soort voertuigen erg laag is.

De grote achterklep heeft bovendien als voordeel dat ze de het in- en uitladen vergemakkelijkt – en dat je eronder kunt schuilen als het regent – maar ze maakt wel dat er voldoende plaats achter de auto moet zijn om ze te openen. De schuifdeuren blijven dan weer handig voor gezinnen met kinderen. Overigens is de Nissan Townstar Combi (zoals de personenwagenversie voluit heet) met de benzinemotor onder de kap maar te krijgen in één koetswerklengte, en dus uitsluitend met vijf zitplaatsen. De Belgische Nissan-invoerder wist ons wel te vertellen dat er op termijn een verlengde versie van de bestelbreak komt, maar enkel met de volledig elektrische aandrijving.

Rijgedrag Nissan Townstar Combi 1.3 DIG-T 130

De aandrijfgehelen zijn logischerwijs ook van Renault-origine, al hebben Nissan-klanten wel wat minder keus. Terwijl de Mercedes T-Klasse het volledige aanbod van de Renault Kangoo overneemt en dus zelfs nog te krijgen is met een dieselmotor, houdt de Nissan Townstar het namelijk bij de krachtigste benzineversie en de elektrische variant (die bij het merk met de ster dan door het leven gaat als EQT).

Bovendien moet je in de 130 pk sterke 1.3-viercilinder bij Nissan altijd zelf schakelen, want de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling van in de Kangoo is in de Townstar niet te krijgen. Wie geen zin heeft om zelf te schakelen, verwijst Nissan wederom door naar de volledig elektrische versie.

Bestelbreaks willen als vanouds in de eerste plaats betaalbaar gezinsvervoer aanbieden, maar dat betekent niet dat ze over de weg zwalpen. Oké, er zit weinig dynamisme in en de feedback van de bedieningsorganen is niet van de bovenste plank, maar de Nissan Townstar pakt wel uit met een veilig en gezond weggedrag, zij het met de zijwindgevoeligheid die typisch is voor dergelijke voertuigen.

Inzake rijcomfort moet deze Kangoo-afgeleide echter nog altijd zijn meerdere erkennen in een ‘gewone’ personenwagen. Met de filtering van kleine oneffenheden zit het wel snor (mede dankzij de 'ballonbanden' in de maat 205/60 R16), maar op golvend wegdek durft hij wel wat pompneigingen te vertonen en op verkeersdrempels zorgt zijn starre achteras voor reacties die niet bepaald fijnzinnig te noemen zijn.

 Inzake rijcomfort moet deze Kangoo-afgeleide nog altijd zijn meerdere erkennen in een 'gewone' personenwagen.

En je kunt je ook afvragen of voor auto’s met zo’n frontale oppervlakte een wat koppelrijkere dieselmotor niet nog altijd interessanter is, ondanks de tanende populariteit van zelfontbranders. Die zou logischerwijs ook beter scoren qua verbruik. Het normverbruik van de 1.3 DIG-T ;bedraagt afhankelijk van de versie 6,7 tot 6,9 l/100 km, maar wij noteerden tijdens de testweek met onze N-Connecta (de middelste uitvoering) een gemiddelde van 8,5 l/100 km (gemeten).
Een resultaat dat in de lijn van de verwachtingen ligt gezien het weinig gestroomlijnde koetswerk en het feit dat de Townstar op een stop-startsysteem na niet echt kan rekenen op brandstofbesparende maatregelen.

Verdict Nissan Townstar Combi 1.3 DIG-T 130

Als een goede bestelbreak voert de Nissan Townstar functionaliteit hoog in het vaandel. In vergelijking met zijn Stellantis-rivalen heeft hij het voordeel nog verkrijgbaar te zijn met een verbrandingsmotor, maar dat geldt ook voor de Renault Kangoo en de Mercedes T-Klasse.

Die Mercedes is een pak duurder, maar in vergelijking met de Kangoo waar beide modellen op gebaseerd zijn, heeft de Nissan Townstar niet zoveel argumenten, tenzij een uitgebreidere garantie (vijf jaar of 160.000 km, terwijl Renault het houdt bij de wettelijke twee jaar, weliswaar zonder kilometerbeperking). Uiteindelijk zal de keuze voor een Kangoo dan wel een Townstar dan ook wellicht vooral afhangen van persoonlijke voorkeur of nabijheid van de respectieve merkdealer...

  • Interieur- en laadruimte
  • Opbergmogelijkheden
  • Gezinsvriendelijke prijs (t.o.v. elektrische versie)
  • Automaat niet verkrijgbaar
  • Onhandige achterklep
  • Rijcomfort op verkeersdrempels

In dit artikel : Nissan, Nissan Townstar

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker