Concept
Peugeot's monovolumer die bij de generatiewissel een SUV-look kreeg aangemeten. Een schot in de roos, zo bleek. Tot op de dag van vandaag regent het immers bestellingen.
De 5008 is dus een verkoopstopper. Eentje die nogal vaak op diesel wordt geleverd (fleet), zij het dat de hele hetze jegens de zelfontbrander ondertussen ook al heel wat klanten richting de 1.2 PureTech 130 heeft gejaagd. Rest de vraag wat dat geeft als je zo'n zevenzitter aan een petieterig molentje koppelt.
Rijgedrag
Blijkt dat in praktijk wel goed mee te vallen, zeker! Het driepittertje heeft genoeg oempf om vlot mee te stromen met het peleton, zonder evenwel overschot te hebben voor een eventuele demarrage. Vol op het gas stoot je al snel op de fysieke beperkingen van de longinhoud. Blijkt dat de 1,2 liter zich al die tijd groter heeft voorgedaan dan hij in werkelijkheid is.
Dat hij dat echter zo lang verborgen weet te houden, dank de loebas aan een technologische switch die de Fransen in alle stilte doorvoerden. De zestrapsautomaat die bij de lancering het schakelen voor zijn rekening nam, werd namelijk de laan uitgestuurd. In zijn plaats zit nu de EAT8 die - je raadt het al - met acht verzetten de cadans komt bepalen.
Een fantastische evolutie, die Aisin-bak, omdat die niet alleen natuurlijker door zijn verzetten loopt (hij schakelt wanneer jij dat ook zou doen), maar ook sneller en soepeler. Het spreekt voor zich dat hij in zijn hoogste gangen ook het toerental aan banden legt, wat dan weer zijn voordelen heeft voor het verbruik.
Peugeot geeft zelf een gemiddeld verbruik op van 5,3 liter, wij klokten uiteindelijk een dikke 1,5 liter hoger af. Vermoedelijk dien je dus ook de CO2-uitstoot van 121 g/km met een korrel zout te nemen, al blijft dat finaal wel het cijfer waar onze fiscale diensten zich op baseren.
Verdict
De Peugeot 5008 is een dijk van een auto, ongeacht op welke brandstof hij loopt. Zelfs de cilinderinhoud doet er eigenlijk niet echt toe. De 1,2 liter heeft ons op geen enkel moment naar meer vermogen doen verlangen, weliswaar met dien verstande dat we de zevenzitter gereden hebben als een vlotte edoch brave huisvader.
Het maakt daarentegen wél een degelijk verschil door welke bak je je laat vergezellen. Stonden we bij de zestrapsautomaat nog enigszins in dubio - veel vlotter dan de manuele bak schakelde die namelijk niet - dan is dat nu, met de achttraps, een no brainer. Het voelt vlotter, het is sowieso comfortabeler en theoretisch geeft het geen verschil qua verbruik en CO2-uitstoot.
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 5008
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!