Concept Porsche 718 Spyder RS
Deze Porsche 718 Spyder RS is de cabrioversie van de GT4 RS, en daarmee weet de autofanaat genoeg. Alles draait om die motor, afkomstig uit de 911 GT3 en uit de 911 Cup-racewagens: een atmosferische zescilinderboxer met een longinhoud van 4 liter en een rode zone die pas begint bij 9.000 toeren per minuut.
Mechanisch snoepgoed van een uitstervende soort, aldus Porsche. Het is immers niet bevestigd dat deze zespitter nog omgebouwd zal worden om te voldoen aan de toekomstige Euro 7-emissienorm. Los daarvan wordt de opvolger van de Cayman en deze Boxster annex Spyder in 2025 sowieso exclusief elektrisch.
Alles draait om die motor: een atmosferische zescilinderboxer met een longinhoud van 4 liter en een rode zone die pas begint bij 9.000 toeren per minuut.
Ook de rest van de techniek die de Porsche 718 Spyder RS gebruikt, wordt overgenomen van de Cayman GT4 RS. Waar die meer de nadruk legt op het betere circuitwerk, ligt de focus hier op de openbare weg. Daarom is de schokdemping wat soepeler afgeregeld en is de achtervleugel kleiner.
Belangrijker is het dak van de Porsche 718 Spyder RS, eigenlijk een oprolbaar zeil dat je volledig met de hand op- en afbouwt. Je hoeft er geen ingenieursdiploma voor te hebben, maar je dient wel een procedure te volgen en moet er je hoofd bij houden; zoniet zou je het zaakje binnen de kortste keren kunnen beschadigen. Wie er bewust voor opteert, zal zich er niet aan storen. Maar het is toch goed om te weten waaraan je begint, en dat je je Spyder RS maar beter niet uitleent aan iemand met twee linkerhanden.
De meerprijs tegenover de andere versies van de Boxster is fors. De Porsche 718 Spyder RS kost 177.983 euro, meer dan het dubbele van de basisvariant.
Rijgedrag Porsche 718 Spyder RS
Met de letters RS op de kont weet je al op voorhand de Porsche 718 Spyder RS een zinnenprikkelende stuurmansauto is. De motor is sensationeel, vooral wanneer je hem voorbij de 7.000 opm jaagt en hij gaat janken. De gerobotiseerde PDK-zevenbak met dubbele koppeling schakelt bovendien indrukwekkend snel en verslikt zich zelfs onder de zwaarste belasting niet.
Het is daarnaast imposant hoe zeemzoet het aandrijfgeheel en de transmissie zich gedragen bij een wandeltempo. Niets doet dan vermoeden dat je met een simpele veeg van de rechtervoet een orkaan kan laten uitbarsten.
Het potentieel van de Porsche 718 Spyder RS laat zich eenvoudig exploiteren, met dank aan de gebalanceerde en stijve bouw. Die laat toe om het grensbereik te verkennen, zonder dat het meteen hachelijk aanvoelt. Enige zelfdiscipline is daarbij wel essentieel, want wie de toerenhongerige motor wil altijd meer. En meer.
Met 500 pk is deze Spyder RS dan ook erg potig voor een roadster van dit formaat. In 3,4 seconden sprint deze Porsche van 0 naar 100 km/u, na 10,9 tellen zit je al aan 200 km/u. En als de omstandigheden en de wetgever het toelaten, kan daarna nog door blijven gaan tot een topsnelheid van 308 km/u.
Het analoge karakter van de auto is een verademing.
Het analoge karakter van de Porsche 718 Spyder RS is hoe dan ook een verademing. Zo tref je achter het stuur klassieke wijzerplaten, in de plaats van een flikkerend scherm. Het oude multimediasysteem van Porsche blijft bovendien een toonbeeld van gebruiksgemak, met die draai- en druktoetsen. En er is geen overdaad aan rijmodi. Er zijn slechts aparte knopjes voor de sportstand van de versnellingsbak, voor de uitlaat en voor de adaptieve dempers.
Even analoog - we zeiden het al - is het dak. We moeten daar ook nog bij vermelden dat het ruis minder dempt dat het gewone dak van een Boxster of Spyder. Ook iets om rekening mee te houden wanneer je een Porsche-met-hoofddoek overweegt.
Verdict Porsche 718 Spyder RS
Met het dak eraf hoor je die sensationele boxer natuurlijk nog harder razen dan in een coupé, dat is de meerwaarde van deze RS-versie van de 718 Spyder, samen met het nog wat puntiger afgeregeld chassis. Je moet daarvoor wel enkele zaken door de vingers kunnen zien, zoals de aerodynamische hulpstukken die de zuivere lijn verstoren, die onhandige dakconstructie en vooral ook de torenhoge prijs. Voor 80.000 euro minder heb je een GTS, met een andere 4 liter die tot 7.800 opm gaat. Die heeft bovendien een elektrisch dak.
- Heerlijke motor
- Scherp, maar voorspelbaar
- Gebruiksgemak
- Onhandige dakconstructie
- Overdreven meerprijs
- Windgeruis met dak dicht
Verwante testen
23-03-2022
13In dit artikel : Porsche, Porsche 718
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!