Wat moet het moeilijk zijn om in de schaduw van de 911 te leven. Alle modellen die zich daar in de lange geschiedenis van Porsche aan hebben gewaagd, hebben hun tanden erop stukgebeten. Want zijne majesteit laat niet zomaar onder zijn duiven schieten. Hoewel de Porsche 911 tot op vandaag ongenaakbaar lijkt, is er nu één interne uitdager die duidelijk nog meer te duchten is dan al zijn voorgangers: de 718-generatie van de Boxster/Cayman.
En dan hebben we het natuurlijk niet over de instapversies met hun viercilinder-boxermotor. Maar wel over de nieuwe Porsche 718 GT4 RS, die recht heeft op de recente atmosferische zescilinder-boxer met een inhoud van 4 liter, een fabelachtige krachtbron die we ook al zagen in de huidige 911 GT3. Zou de Cayman zich aan majesteitsschennis durven te wagen?
Concept
De Porsche 718 Cayman GT4 RS pakt uit met een enorme spoiler, opgehangen aan zwanenhalssteunen die het voordeel bieden dat ze de luchtstroom onder de vleugel minder verstoren, met een beter rendement en dus meer downforce als resultaat. De spoiler is manueel verstelbaar in drie standen. Samen met eveneend handmatig te verstellen voorspoiler en de vernieuwde diffusor achteraan kan deze achtervleugel in de meest extreme configuraties bij hoge snelheden tot 25 procent meer downforce genereren dan de spoilers van de ‘gewone’ Cayman GT4.
In vergelijking met de GT4 is deze RS-versie ook 35 kilogram lichter. Bovendien werd de spreiding van de PDK-versnellingsbak wat strakker getrokken, zodat de topsnelheid van 315 km/u hier wordt gehaald in zevende versnelling, bij een toerental dat heel dicht aanhikt tegen de begrenzer - dus niet ver verwijderd van 9.000 o/m. Al die ingrepen werpen onmiskenbaar hun vruchten af: de Porsche 718 Cayman GT4 RS legt een rondje Nordschleife bijna 24 seconden sneller af dan de ‘gewone’ GT4.
De atmosferische zescilinderboxer blijft een monument waarvan je niet genoeg kunt krijgen. In deze 718 GT4 RS pakt de 4 liter-krachtbron uit met 500 pk en 450 Nm. Oké, dat is 10 pk en 20 Nm minder dan in de Porsche 911 GT3, maar wel 80 pk en 20 Nm méér dan in de ‘gewone’ Cayman GT4. Die lichte vermogensachterstand ten opzichte van de 911 is niet louter een marketingkwestie. In het Cayman-chassis moest de hele aandrijflijn namelijk 180 graden gedraaid worden, wat resulteerde in langere uitlaten die bovendien een bocht moesten maken om de wielassen te omzeilen.
Rijgedrag
Tot zover de uitleg, hoog tijd om de Porsche 718 GT4 RS eens aan de tand te voelen. Want daarvoor zijn we afgezakt naar het circuit van Estoril, in Portugal. Amper twee ronden volstaan om de uitstekende optionele Michelin Pilot Cup2 R-banden op temperatuur te brengen en de toon is gezet. Onmiddellijk voelen we dat we ‘meeleven’ met de auto, want de stijve elastokinematische verbindingen laten weinig ruimte voor trillings- of zelfs geluidscomfort.
De Porsche Cayman GT4 RS behoort tot het selecte kringetje van auto’s die zich net zo goed met het stuurwiel als met het gaspedaal laten besturen. Je hoeft bij wijze van spreken nog maar naar de apex te kijken of de auto duikt zonder enige inertie of vertraging de bocht in, haast op miraculeuze wijze. De communicatie is direct, de osmose tussen mens en machine totaal. Je kunt onvoorstelbaar vroeg weer op het gas gaan om als een kanonskogel uit de bocht te komen. Maar waarschijnlijk nog verrassender dan die brute sensaties is de algemene homogeniteit of het schijnbare gebruiksgemak: de reacties zijn logisch, getelefoneerd en nooit opdringerig of ‘vreemd’. Dat schept een vertrouwen en dus een rijplezier dat we nog maar zelden elders hebben ervaren.
En het beste van alles: iedereen kan op zijn eigen niveau plezier putten uit de Porsche 718 Cayman GT4 RS. Oké, je moet natuurlijk wel over de nodige basisvaardigheden beschikken, maar een ‘Ringmeister’ hoef je zeker niet te zijn. De auto is in balans, gezond. Indrukwekkend zonder karikaturaal te zijn, en zijn gebruiksaanwijzing is minder specifiek dan die van een 911. Het mechanische plezier wordt hier verdubbeld door het auditieve genot van de furieuze boxermotor, dat nog wordt versterkt door het aanzuiggeluid van de airbox die zich net achter je hoofd bevindt en wordt gevoed door de twee laterale luchthappers.
Verdict
Deze 718 Cayman GT4 RS is hyperefficiënt, maar zonder dat je een professional hoeft te zijn om ermee te kunnen omgaan; een gezonde dosis nederigheid volstaat om deze homogene, coherente en supertoffe Porsche te temmen. Deze GT4 RS strooit kwistig met sensaties die met uitsterven bedreigd zijn en spoedig vervangen zullen worden door het zachte gezoem van de elektrische golf die als een tsunami op ons afstevent. Een geschenk dat des te mooier is omdat het aanvoelt als een laatste stuiptrekking. Alsof de 718 Cayman al strijdend ten onder wilde gaan, met opgeheven hoofd.
- Uitstekende tandem motor/versnellingsbak
- Supersportief, maar toegankelijk
- Onverwoestbaar remmen
- Meerprijs RS tegenover GT4
- Maar net bruikbaar op de weg
- Bedreigt de troon van de 911!
Verwante testen
02-02-2022
17
28-07-2021
Korte tests
Porsche 911 GT3 Touring - ingetogen razernij
De Touring-versie van de 2021 Porsche 911 GT3 laat zijn achtervleugel thuis, maar behoudt verder zijn motorsport-dna. Maar de...
4
29-06-2021
Eerste tests
Porsche 911 992 GT3: circuitbeest voor de weg
Komt generatie 992 van de Porsche 911 GT3 het dichtst in de buurt van de raceversie? Daar lijkt het...
8
03-06-2020
Detailtests
Porsche 718 Cayman GT4 : De circuit-Cayman
De GT4 is de Cayman voor puristen – porschisten die zweren bij drie pedalen en een chassis zonder kunstgrepen...
23
In dit artikel : Porsche, Porsche 718
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!