Concept 2024 Skoda Superb Combi
De Skoda Superb is op bewonderenswaardige wijze volwassen geworden en het is natuurlijk de bedoeling dat zijn succes blijft duren. Maar ‘gewoon beter’ doen blijft met dit soort bestsellers een uitdaging. Laten we beginnen met de esthetiek. Hoewel we op dit moment alleen foto’s van kleurrijk gecamoufleerde prototypes kunnen laten zien, hebben we zelf al het privilege gehad om het nieuwe model ‘naakt’ te bewonderen. En hij wordt sexyer dan zijn voorgangers, geloof ons.
Zoals dat vaak het geval is bij een generatiewissel, krijgt de Skoda Superb een groeistuip: de break wordt 40 millimeter langer, waardoor hij voortaan 4.902 millimeter lang is. Zijn blik verandert eveneens, met scherpere koplampen en op de topversies zeshoekige matrixledkoplampen aangevuld met een gekleurd kristallijn element dat Crystallinium wordt genoemd. Verder zijn er ook nieuwe koetswerkkleuren en nieuwe wielen, terwijl we in de break een elektrisch oprolbaar bagagescherm zien. Wat het laadvolume betreft, maakt het merk momenteel gewag van een toename met 20 liter voor de berline en 30 liter voor de Combi.
Van het interieur hebben ook wij niet veel kunnen zien, want het dashboard van de nieuwe Skoda Superb was nog grotendeels bedekt met camouflage. Toch lijkt de verandering ingrijpend, en wel om één reden: de bedieningshendel van de verplichte DSG wordt verplaatst naar rechts achter het stuur, zoals in een Enyaq of een Volkswagen ID.3. Als gevolg daarvan is de hele middentunnel opnieuw ontworpen en voorzien van een grotere en moduleerbare console. In het midden van het dashboard vinden we een scherm van 12,9 duim dat uiteraard wordt bediend met aanraakbediening of stemcommando’s, maar er zijn ook nieuwe geïntegreerde multifunctionele knoppen. We kunnen er moeilijk meer over vertellen zonder dat we ze kunnen laten zien, maar Skoda lijkt een goed compromis te hebben gevonden tussen aanraakbediening en fysieke knoppen.
De Skoda Superb denkt aan de bestuurder, maar vooral ook aan de inzittenden: achterin is er nog steeds enorm veel beenruimte. De Tsjechische VW-dochter heeft ook in een nieuwe middenarmsteun in de achterbank voorzien, met een geïntegreerde tablethouder, evenals een dubbele opbergtas op de achterkant van elke voorstoel voor documenten of tijdschriften en een smartphone. De woordvoerder die ons vergezelde, had het over de taximarkt, waar de Superb het goed doet, maar de afgelopen jaren zware concurrentie heeft ondervonden van de Toyota Camry.
Onder de motorkap van de Skoda Superb zullen we benzine-, diesel- en hybridemotoren aantreffen. Een plug-inhybride aandrijfgeheel was al beschikbaar in de huidige Superb, maar die Superb iV zal er alleen nog als Combi (de breakversie) zijn. Skoda heeft voor die oplaadbare hybride nog niet alle details vrijgegeven, maar wel dat het voortaan de 1.5 TSI ‘EVO2’ is die gekoppeld wordt aan een elektromotor. Het totaalvermogen wijzigt echter niet: die nieuwe combinatie levert nog altijd 204 pk via een DSG-versnellingsbak met zes verhoudingen. De grootste verandering betreft de accu, waarvan de capaciteit is verdubbeld, van 12,7 naar 25,7 kWh, om in theorie zo’n 100 kilometer volledig elektrisch rijbereik te kunnen bieden voor de twee grote Skoda’s. Tegelijk werd het laadvermogen aan een wisselstroomstation opgevoerd van 3,6 naar 11 kW, zodat een lege batterij in dik twee en een half uur volledig weer kan worden opgeladen. Of nog beter: doordat de auto nu ook gelijkstroom aankan (tot 50 kW), kan dat aan een snellader in een dik halfuur.
De andere interessante motor is de ‘eenvoudige’ 1.5 TSI, maar dan wel voorzien van midlhybridetechnologie. Hij ontwikkelt 150 pk en is gekoppeld aan de DSG7-versnellingsbak. Genoeg om de Skoda Superb een behoorlijk tempo te geven, maar voor liefhebbers van wat meer vermogen is de 204 pk sterke 2.0 TSI interessanter. In tegenstelling tot in de Kodiaq drijft die laatste hier enkel de voorwielen aan. De Superb heeft daarnaast nog recht op een 265 pk-versie van diezelfde 2.0 TSI, in dat geval sowieso met vierwielaandrijving. Het soort versie dat het goed zou moeten doen in Zwitserland... Het dieselprogramma omvat een 2.0 TDI met 150 pk en tweewielaandrijving en een 2.0 TDI met 193 pk en 4x4. En zoals gezegd: alleen automatische versnellingsbakken, met de DSG6 voor de iV en de DSG7 voor de rest.
Rijgedrag 2024 Skoda Superb Combi
De nog toegenomen lengte maakt het manoeuvreren in de stad er niet makkelijker op. En over achterwielsturing werd tijdens ons bezoek niet gesproken... maar het is voortaan wel mogelijk om hem te verplaatsen zonder achter het stuur te zitten, met behulp van een app. Dat is handig in krappe (parkeer)garages.
Aan het stuur van het Skoda Superb prototype voelden we de vooruitgang van het DCC Pro-onderstel, met een direct wegcontact en een gevoel van stabiliteit en onverstoorbaarheid. De geluiddemping werd trouwens verbeterd, zowel door het gebruik van geluidsabsorberende materialen als door het optionele akoestische glas.
Verdict 2024 Skoda Superb Combi
Wat onthouden we nu van deze eerste kennismaking? De Skoda Superb Combi vergroot het concept van de ultieme en break nog verder uit en wordt tegelijkertijd nog eleganter. Onze enige bezorgdheid heeft betrekking op de prijs. Vandaag kost de minst dure versie ongeveer 45.000 euro, de plug-inhybride iV iets meer dan 57.000 euro. Meer details over een paar weken, al zal het voor de Belgische prijzen wellicht nog iets langer wachten zijn…
Verwante testen
21-04-2023
48
01-03-2023
Detailtests
Ford Ranger Raptor 3.0 V6 Ecoboost (2023) - in detail
De Ranger Raptor werd door Ford Performance ontwikkeld om een speelse dimensie toe te voegen aan zijn primaire roeping...
20
07-12-2022
Eerste tests
Volkswagen Amarok (2022): Eigen accenten
De nieuwe Volkswagen Amarok heeft heel wat gemeen met de jongste Ford Ranger, maar speelt volgens de Duitse constructeur...
17
17-11-2022
Eerste tests
Ford Ranger Raptor (2022): Rambo
De nieuwe Ford Ranger komt er eerst als Raptor, een pick-up die pardoes door een plas doping is gereden...
8
In dit artikel : Skoda, Skoda Superb
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!