Concept Skoda Kodiaq
De Skoda Kodiaq is een commercieel succes. Sinds zijn lancering in 2016 wist de Tsjechische VW-dochter bijna 792.000 exemplaren van de rijzige SUV te verkopen, verspreid over 60 landen. De tweede generatie wil minstens even goed, als het even kan zelfs nog beter doen. En daarbij wordt in de eerste plaats ingezet op extra ruimte.
Het koetswerk van de nieuwe Skoda Kodiaq groeit met 6,1 centimeter, zodat de volledige lengte nu 4,758 meter bedraagt. Van die extra centimeters moet vooral de zevenzitsconfiguratie - goed voor ongeveer 40% van de verkoop - profiteren, want de passagiers op de derde zitrij krijgen wat meer bewegingsruimte. Ook de koffer groeit met 75 liter, zodat je nu over een laadvolume van 950 liter beschikt (in de vijfzitsconfiguratie).
Hoewel de camouflagetape ervoor zorgt dat je het definitieve lijnenspel van de nieuwe Skoda Kodiaq nog niet helemaal ziet, borduurt hij verder op het geslaagde koetswerkdesign van de vorige generatie. Wat hoekiger, met een stevige designinjectie van de Fabia en de Enyaq. Leuk is de lichtsignatuur: geen doorlopende ledstrip, maar stijlvolle stippen.
Binnenin de nieuwe Skoda Kodiaq zijn de veranderingen nog ingrijpender, met een volledig nieuw vormgegeven middenconsole. Omdat er geen meer is van een handgeschakelde versnellingsbak, vervingen de designers de klassieke pook door een compacte, achter het stuurwiel geplaatste keuzeschakelaar. Zo wordt ruimte gewonnen voor de middenconsole, die uitgerust wordt met een nieuwe generatie inductielader voor twee smartphones, die kan laden aan 15 W en over een ingebouwde koeling beschikt. Het infotainment van de nieuwe Skoda Kodiaq houdt het bij twee displays, met een digitale tellerpartij van 10,25 inch en een multimediascherm van 12,9 inch.
Rijgedrag Skoda Kodiaq
Gloednieuw zijn de technische bouwstenen waaruit de nieuwe Skoda Kodiaq opgetrokken wordt niet, maar een zoveelste evolutie moet ervoor zorgen dat ze weer helemaal bij de tijd zijn. Zoek niet naar een elektrische versie, want de Tsjechische constructeur biedt zowel verbrandingsmotoren op benzine als op diesel aan. Het gaat om mildhybride varianten van de 1.5 TSI 150 en de 2.0 TSI 204 4x4 enerzijds en de de 2.0 TDI 150 en de 2.0 TDI 193 4x4 anderzijds.
Helemaal nieuw voor de Skoda Kodiaq is de komst van een plug-inhybride variant die een systeemvermogen van 204 pk combineert met een elektrisch rijbereik van een 100-tal kilometer. Alle motorisaties worden aangeboden met een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling.
Tijdens de verkennende testritten met verschillende prototypes van de nieuwe Skoda Kodiaq konden we ook het vernieuwde onderstel met optionele DCC Pro-ophanging uitproberen. En dat levert een vertrouwwekkend sturende SUV op, die nog wat een stabiliteit wint en wat scherper stuurt. Op dynamisch vlak bleek vooral de 1.5 TSI een aangenamen, haast lichtvoetige (ondanks zijn 1,7 ton) verrassing.
Verdict Skoda Kodiaq
De Skoda Kodiaq was altijd al een erg geslaagde SUV en dankzij de talloze verbeteringen komt de tweede generatie minstens even sterk voor de dag. De goede dingen bleven immers behouden, de minder goede zaken zijn verbeterd. Alleen blijft het afwachten aan welke prijs...
In dit artikel : Skoda, Skoda Kodiaq
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!