Concept
Ook bij Renault doen ze sinds 2020 aan hybrides en plug-inhybrides, onder de noemer E-Tech (Plug-In) Hybrid. En daarbij hebben ze binnen de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi voor een eigengereide aanpak gekozen. Hier geen ‘gemakkelijkheidsoplossing’, waarbij ‘gewoon’ een elektromotor wordt toegevoegd aan een al bestaand aandrijgeheel, maar een volledig nieuwe architectuur.
Een centrale rol daarin is weggelegd voor de verbrandingsmotor: een atmosferische 1.6 met Atkinson-cyclus, die gekoppeld is aan twee elektromotoren via een gerobotiseerde versnellingsbak met amper vier verhoudingen... en een klauwkoppeling in plaats van synchronisatieringen. In het geval van deze Mégane E-Tech Plug-In Hybrid is dat geheel goed voor 160 pk en wordt het gecombineerd met een batterijpakket van 9,8 kWh. Het laat zich aan een laadstation opladen met maximaal 3,7 kWh – hetzij in een slordige 3 uur. Aan het stopcontact spreken we over 4,5 uur.
Het goede nieuws is dat dat pakket geen afbreuk doet aan de koffer an sich. Wel palmt het de volledige ruimte onder de vloer in – meer nog, je ziet de batterij gewoon open en bloot liggen wanneer je de laadvloer optilt (dat had misschien toch wat netter gekund). De laadkabel slingert dus noodgedwongen ook in de koffer rond. Aan de beschikbare plaats op de achterbank wordt niet geraakt – en gelukkig maar, want de vijfdeurs-Mégane is van nature geen ruimtewonder.
Voorin kijk je uit op specifieke instrumenten, met rechts een grote vermogensmeter die zijn volle nut bewijst door duidelijk aan te geven hoeveel marge je bijvoorbeeld nog hebt om energie te recupereren bij het remmen. Binnen in die rechter ‘klok’ wordt permanent een klein, maar duidelijk energieschema getoond.
Minder zinvol lijkt ons de R.S. Line waarin onze testauto verpakt was. De sportstoelen die daarbij horen, zien er weliswaar indrukwekkend uit, maar ze zijn buitensporig gewelfd – ze hinderen door hun hoge flanken de in- en uitstap en tasten zelfs het comfort aan. Overkill, zeker omdat deze plug-inhybride allesbehalve een echte R.S. is.
Rijgedrag
Aan die R.S. Line-uitmonstering zal het niet liggen, want die sportief aangeklede Mégane heeft gewoon dezelfde chassisafstelling als de andere versies, maar feit is wel dat deze E-Tech vijfdeurs nog altijd prettig de hoek om gaat. Dat deze plug-inhybride aan dynamisch potentieel moet inboeten, zoals collega’s meldden in het geval van de Grandtour, is op de limiet ook hier wel waar – de E-Tech Plug-In Hybrid weegt nu eenmaal 1,6 ton – maar het valt zeker niet meteen op. Integendeel, het stuur is nog altijd nauwkeurig, de voortrein is snedig en de koets wordt mooi onder controle gehouden.
Nu, we geven het bovenstaande maar mee voor wat het waard is, want veel heb je er niet aan: dit ‘groene’ aandrijfgeheel heeft bitter weinig sportieve aspiraties. In de hybride modus moet de atmosferische 1.6 bij vol gas zwaar aan de bak, en de ‘versnellingsbak’ is bovendien traag van begrip. Plots versnellen brengt de sturing al eens in de war, met de nodige schokken tot gevolg.
Zit er genoeg stroom in de batterij, dan geeft de auto altijd de voorkeur aan de zuiver elektrische aandrijving, die volstaat om overal het verkeer te kunnen volgen. Uit de nochtans bescheiden batterij (9,8 kWh) haalden we in de praktijk net geen 50 kilometer, wat best gezien mag worden – de gemiddelde SUV heeft daar een veel grotere accu voor nodig.
En ook als je met een lege batterij vertrekt, scoort de Mégane E-Tech Plug-In Hybrid nog prima: een deel van de energie van de verbrandingsmotor wordt permanent gebruikt om de batterij op te laden, en met wat vertragingen erbij sta je ervan te kijken hoe vaak de auto weer volledig elektrisch rijdt – soms zelfs opnieuw voor kilometers lang. Met als resultaat dat zelfs als je helemaal niet oplaadt (foei), je onder 5 l/100 km kunt blijven.
Verdict
De eigenzinnige techniek van de Renault Mégane E-Tech Plug-In Hybrid maakt er een bijzonder veelzijdige PHEV van, die ook voor kilometervreters nog erg zuinig blijft. Anderzijds moeten we eens te meer vaststellen dat dit aandrijfgeheel niet hyperverfijnd, noch dynamisch is. En dat deze plug-inhybride enkel bestemd is voor een zakelijk publiek dat tuk is op het fiscale voordeel; particulieren halen de meerprijs ten opzichte van die 1.3 TCe 140 er nooit uit.
View this post on Instagram
- Elektrisch rijbereik, laag verbruik
- Dynamiek gevrijwaard
- Fiscaal interessant voor professionals
- Prijsverschil met benzineversies
- Aandrijfgeheel mist verfijning
- Misplaatste R.S. Line-uitmonstering
Verwante testen
In dit artikel : Renault, Renault Mégane
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!