Hyundai heeft veel tijd en moeite gestoken in de elektrische versies van de nieuwe Kona, die beschikbaar is als Standard Range (met een batterij van 48,4 kWh) en als Long Range (64,4 kWh). Nu weet de Koreaanse constructeur ook dat het koperspubliek nog niet staat te springen om zich aan de overstap naar een EV te wagen, dus blijft de tweede generatie beschikbaar met verbrandingsmotoren. Naast de instapversie met drukgevoede 1 liter-driecilinder, komt de nieuwe Hyundai Kona Hybrid postvatten.
OVERZICHT Alle versies en prijzen van de nieuwe Hyundai Kona
Concept Hyundai Kona Hybrid
De tweede generatie van de Hyundai Kona is een stuk groter geworden: in vergelijking met zijn voorganger komt er liefst 14 centimeter bij. En dat resulteert niet alleen in meer bewegingsruimte op de achterbank, maar ook in een grotere koffer. Het laadvolume bedraagt nu 466 liter, met neergeklapte achterbank heb je 1.300 liter tot je beschikking.
Het met blitse lichtstrips en dikke wielkasten getooide koetswerk oogt niet alleen futuristisch, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,27 kan Hyundai ook een efficiënte aerodynamica voorleggen. Het interieur oogt beter dan het voelt, want de gebruikte materialen zijn aan de harde kant. De doordachte ergonomie en de uitstekende interface van de multimediamodule maken veel goed,
Rijgedrag Hyundai Kona Hybrid
De Hyundai Kona Hybrid combineert een atmosferische 1,6 liter-krachtbron met een elektrische hulpmotor, samen zetten ze 141 pk en 265 Nm op de voorwielen. Met een sprintje van 0 naar 100 km/u in 10,9 seconden zijn de prestaties niet meteen om over naar huis te schrijven, maar degelijke geluidsisolatie en de haast naadloze overgangen tussen de hybride en de elektrische modus zorgen wel voor een zijdezachte manier van voortbewegen. En een zuinige manier, want tijdens onze testsessie verbruikte de Hyundai niet meer dan 5,9 liter benzine per 100 kilometer.
Om het extra gewicht van de elektromodule op te vangen, ruilt de Kona Hybrid de torsieas van de benzinevarianten voor een multilink. Dat lukt maar gedeeltelijk, op elkaar snel opvolgende oneffenheden gaat de ophanging alsnog wat schudden en pompen. Verder valt er weinig aan te merken op de koetswerkcontrole, de filtering of de rijdynamiek. Flitsend is het allemaal niet, maar het onderstel biedt wel de nodige rust, stabiliteit en controle. Weet wel dat de minder dure 1.0 T-GDI zowat even snel is en wat prettiger stuurt.
Verdict Hyundai Kona Hybrid
De nieuwe Hyundai Kona Hybrid is een stuk braver dan hij eruitziet, met een ruim interieur dat een degelijke kwaliteitsindruk laat en over een uitstekende interface beschikt. Intussen toont het onderstel zich meegaand en werkt de hybride aandrijflijn zijdezacht, zodat je zelden opkijkt tegen wat extra kilometers. De speelse SUV is volwassen geworden. En dus ook een beetje saai. Maar of dat echt een nadeel hoeft te zijn…
Verwante testen
02-10-2023
12
12-09-2023
Eerste tests
Toyota C-HR (2023): Tweede generatie in avant-première getest
Het bijzondere aan de tweede generatie van de populaire Toyota C-HR, is dat het de eerste auto sinds vooroorlogse...
9
11-07-2022
Eerste tests
Kia Niro EV (2022): Grondige renovatie
Kia heeft de Niro in een nieuw jasje gehesen, al is er technisch niet zo erg veel veranderd. AutoGids...
7
In dit artikel : Hyundai, Hyundai Kona
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!