Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Mazda CX-60 e-Skyactiv-D 200 (2023) - instapdiesel met achterwielaandrijving

Geschreven door Xavier Daffe op

De Mazda CX-60 is er nu ook als e-Skyactiv-D met 3,3 liter-diesel. AutoGids doet de test met de 200 pk sterke versie met achterwielaandrijving.

56.490 €

Mazda kleurt graag buiten de lijntjes, een instelling die bijval oogst bij een kritisch publiek dat de meer mainstream trends schuwt. In 2022 stuurden de Japanners de CX-60 naar het front, een 4,74 meter lange SUV die debuteerde als PHEV. Die kreeg een wisselende ontvangst, waarbij vooral de weinig verfijnde aandrijflijn op de korrel werd genomen. We verweten de plug-inhybride vierpitter vooral verfijning. 

Bovendien staan plug-inhybrides onder commerciële druk, want de fiscale stimuli vallen gradueel weg waardoor de Belgische carrière van de Mazda CX-60 PHEV een kort leven beschoren lijkt. Nu weerhoudt dat Hiroshima niet om opnieuw te shockeren, want het voegt een dieselversie aan het gamma toe. Geen gerecupereerd afdankertje, maar een gloednieuwe zes-in-lijn met een cilinderinhoud van liefst 3,3 liter. Die e-Skyactiv-D is beschikbaar met 200 en met 254 pk, wij gingen op pad met de minst krachtige instapdiesel.

Review Mazda CX-60 3.3 Diesel

Concept MAZDA CX-60 e-SKYACTIV-D 200

De Mazda CX-60 positioneert zich tussen premium SUV's zoals de BMW X3 en de Mercedes GLC enerzijds en meer generalistische modellen zoals die van de Volkswagen-groep anderzijds, namelijk de Seat Tarraco, de Skoda Kodiaq en de VW Tiguan Allspace. Dit segment telt een heleboel modellen, die steeds vaker verzaken aan een dieselversie. Mazda roeit tegen die stroom in en lanceert een gloednieuwe zelfontbrander, een zes-in-lijn met een cilinderinhoud van 3,3 liter.

Deze motor profiteert van een hybridisatie op 48V, waarbij een kleine elektromotor in de behuizing van de achttrapsautomaat geïntegreerd wordt om de 200 pk en 450 Nm sterke krachtbron wat extra boost te geven bij het vertrekken en het accelereren. Dan hebben we het over de basisspecificatie van de 3,3 liter-zescilinder, die enkel de achterwielen aandrijft. Er is ook een krachtigere versie van de e-Skyactiv-D, die 254 pk en 550 Nm op alle vier de wielen zet.

De NOx-uitstoot zou drie à vier keer lager liggen dan de toekomstige Euro 7-norm voorschrijft

De door BMW geïnspireerde motorarchitectuur met zes-in-lijn werd gekozen voor zijn natuurlijke evenwicht. Mazda heeft hard gewerkt aan de efficiëntie van deze dieselmotor, wat resulteerde in DCPCI-technologie. Die bijzonder slecht bekkende afkorting staat voor Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition, waarbij gebruikt gemaakt wordt van speciale verbrandingskamers (in de vorm van een dubbel ei) om het lucht-brandstofmengsel te optimaliseren, om de injectiecyclus zo dicht mogelijk bij de optimale fase van de krukashoek te brengen en om de recirculatie van de uitlaatgassen te verhogen.

Die DCPCI-technologie zou het thermische efficiëntie van de 3,3 liter-dieselmotor met liefst 40% verbeteren. Dat zorgt ervoor dat deze e-Skyactiv-D geschikt is voor het toekomstige gebruik van synthetische en biologische brandstoffen. Nog belangrijker: de uitstoot van fijnstofdeeltjes en NOx zou drie à vier keer lager liggen dan de toekomstige Euro 7-norm zal voorschrijven. Het gemiddeld normverbruik van de Mazda CX-60 e-Skyactiv-D 200 bedraagt 5 liter per 100 kilometer, het CO2-equivalent van 128 à 130 gram met kilometer (afhankelijk van de uitrusting en de gekozen velgen).

Review Mazda CX-60 3.3 Diesel

Rijgedrag MAZDA CX-60 e-SKYACTIV-D 200

Op de weg is de Mazda CX-60 e-Skyactiv-D 200 op zijn best. In tegenstelling tot de wat aarzelende PHEV reageert de 200 kilogram lichtere dieselversie beduidend flukser. De motor rommelt een beetje onder belasting, maar echt onaangenaam wordt het nooit. En bij een stabiele snelheid toont de zes-in-lijn zich zeer soepel, zonder trillingen en met een onmiddellijke gasrespons - met dank aan de elektromotor die de reactietijd van de turbo bij lagere snelheden doelgericht compenseert. Een vermogen van 200 pk is niet zo gek veel, maar met 450 Nm is er wel een heleboel koppel voorradig. De automatische achtbak, die het zonder hydraulische omvormer doet, schakelt soepel en reageert snel.

De rijpositie van de Mazda CX-60 is uitstekend, met een speciale vermelding voor de aangename voorstoelen. Je voelt je klaar om urenlang te rijden in een aangename omgeving, met een interieur dat goed afgewerkt en solide gebouwd is - op het niveau van premium merken uit Ingolstadt, München en Stuttgart. Het ergonomisch bijzonder doordachte dashboard zweert bij goed gepositioneerde bedieningselementen. Een verademing in een autowereld waar haptische feedback en gigantische touchscreens de plak zwaaien.

De diesel van de Mazda CX-60 is een zuinige marathonloper, aldus de Japanse constructeur. En om het waarheidsgehalte van die bewering te onderzoeken, onderworpen we de nieuwe zes-in-lijn aan een economy run. Dat het parcours de dieselende SUV slingerende bergpassen afwisselde met zowel de autosnelweg als de binnenstad, maakte de oefening er enkel interessanter op. We besloten niet trager rijden dan wettelijk maximumsnelheid en gingen dus niet als een wieltjeszuiger in het zog van een vrachtwagen hangen, maar gebruikten verder wel het hele arsenaal aan handelingen om het verbruik te drukken.

We ronden het nochtans avontuurlijke testtraject met een gemiddelde dieseldorst van 4,06 liter per 100 kilometer!

Anticiperend rijden, waar mogelijk met de lift & coast-techniek. Dan kom je reeds een heel eind. We ronden het nochtans avontuurlijke testtraject met een gemiddelde dieseldorst van 4,06 liter per 100 kilometer, wat resulteert in een rijbereik van meer dan 1.400 kilometer... Niet slecht voor een 1,8 ton wegende SUV met een brandstoftank van 58 liter. Of hoe Mazda bewijst dat een hoge cilinderinhoud niet gelijk hoeft te staan aan een hoog verbruik. Alleen heeft de Belgische fiscus het niet zo om grote dieselmotoren begrepen...

Review Mazda CX-60 3.3 Diesel

Verdict MAZDA CX-60 e-SKYACTIV-D 200

De grote cilinderinhoud van de e-Skyactiv D 200 geeft de Mazda CX-60 een heleboel voordelen, maar die worden vakkundig de kop ingedrukt door het Belgische belastingssysteem dat niet langer van grote dieselmotoren moet weten. En dat is jammer, want als diesel is de Mazda CX-60 zoveel homogener en aangenamer dan de PHEV. Vooral op het gebied van raffinement. Voor een interessanter prijskaartje, toch voor de regionale overheden hun deeltje komen opeisen.

Het is wel jammer dat de Mazda CX-60 e-Skyactiv-D 200 enkel te verkrijgen is met achterwielaandrijving. Wie deze SUV met een AWD-systeem wil, moet sowieso opschalen naar de e-Skyactiv-D 254.

Bekijk ook onze video van de Mazda CX-60 PHEV

 

Verwante testen

In dit artikel : Mazda, Mazda CX-60

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker