Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Review Porsche Macan Turbo (2025) - de strafste Macan getest

Geschreven door Steven Appelmans op

Kan een Turbo zonder turbo nog wel een Turbo zijn? AutoGids deed de test met de Porsche Macan - jawel! - Turbo.

126.740 €

We hoeven je allicht niet meer te vertellen dat de nieuwe Macan volelektrisch is. Nu kan je veel toevoegen aan zo'n elektromolen, maar geen drukvoeding. Dat Turbo-opschrit op de kofferklep van onze test-Macan lijkt op het eerste gezicht dan ook wat misplaatst.

Porsche houdt er evenwel aan vast omdat zijn cliënteel - en bij uitbreiding elke andere autoliefhebber - die badge nu eenmaal connoteert aan het nec plus ultra van het merk. Binnen de modelopbouw gaat er niets boven een Turbo (de GT-afgeleiden van de 911 even buiten beschouwing gelaten). Ook niet dus in de Macan-line-up. Bovendien, wat zou het alternatief moeten zijn? Macan S+?

Design: Turnonite Porsche Macan Turbo

We gaan je niet vervelen met alles wat Porsche heeft vernieuwd aan zijn Macan (er is geen vijs ongewijzigd gebleven, dus da's wel wat). Zij die alles van naaldje tot draadje willen weten, moeten straks maar eens doorklikken op de Eerste Test of de Korte Test van de basisversie.

Dat geeft ons meer ruimte te focussen op wat de Turbo nu onderscheidt van zijn stalgenoten. Een expeditie die we beginnen bij het Turbonite. Nee, dat heeft niets met Superman vandoen, wel met kleurenspecialist Pantone. Samen met Porsche werkten die een exclusieve teint uit, Turbonite dus, die uitsluitend zal worden gebruikt bij de Turbo's van Porsche. Standaard. En dat zowel aan de buitenkant als in het interieur.

Review 2025 Porsche Macan turbo

Zelfs het Porsche-schild ontsnapt er niet aan. Op de motorkap, velgen en stuur van de Macan Turbo prijkt het steigerende paard dan ook in het donkergrijs-met-licht-gouden-schijn. Grijs, inderdaad. Wat? Het is Porsche, wat had je anders verwacht?

Specs en prestaties Porsche Macan Turbo

Gelukkig hebben ook de ingenieurs hun inbreng mogen doen. Dat resulteert in een grotere synchroonmotor op de achteras (21 cm in lengte tegenover 15 cm bij de Macan 4S), waarbij de koperen wikkelingen ook i-vormig in de rotor zitten geweven (in plaats van U-vormig bij alle andere Macans). Dat zorgt voor een betere geleiding van de stroom en dus meer vermogen.  

Zet je beide motoren schrap met de Launch Control - de synchroonmotor op de vooras wordt onveranderd gedeeld met de Macan 4 en Macan 4S - dan pompt de Macan Turbo 639 pk en 1.130 Nm naar de vier wielen. Eens gelanceerd passeer je na 3,3 tellen de 100 km/u, 4,4 seconden later bol je al 200 km/u. Pas bij 260 km/u - de topsnelheid van de Turbo - keert de rust enigszins weer.

Review Porsche Macan Turbo

Om maar te zeggen dat je wel wat vermogen te beteugelen hebt. Vandaar dat de Turbo standaard recht heeft op het Porsche Torque Vectoring Plus - een elektronisch gestuurd sperdifferentieel - net als luchtvering en de daarbijhorende adaptieve dempers. Optioneel kan je aan die sowieso al bijzonder sportief afgestelde onderbouw nog vierwielsturing toevoegen, inclusief de 15 procent directere stuurbekrachtiging die die met zich meebrengt.  

Weggedrag en rijcomfort Porsche Macan Turbo

We kunnen het alleen maar aanraden. In combinatie met de tot 5 graden meedraaiende achterwielen verkort je de draaicirkel niet alleen met een meter (tot 11,1 m), je vergroot er evenzeer het kartgevoel mee waarmee deze Turbo is gezegend. Op geen enkel moment krijg je het gevoel met een 4,8 meter lange, 1,9 meter brede, 1,6 meter hoge en bijna 2,5 ton zware SUV op baan te zijn. 

Hanteerbaarheid die maakt dat je de Porsche Macan Turbo quasi blindelings de hoek omgooit. Wat je trouwens millimeterprecies kan. Niet alleen schenkt de stijve voortrein je dat vertrouwen, middels de al vernoemde bekrachtiging én de fijne stuurnaaf waarmee je die bedient, laat het asfalt zich ook loepzuiver lezen. Als braille voel je via je vingers en handen elke glooiing passeren. Waarna je dus je manoeuvre gepast bij kan stellen. 

Review 2025 Porsche Macan turbo

Input die niet per se in het teken van efficiëntie hoeft te staan. De Macan Turbo laat zich even makkelijk en graag verleiden tot een vettige drift. Het is maar waar je op dat moment zin in hebt.

Sport en spel dat overigens niet ten koste gaat van het algemeen comfort. Welbehagen waar we - na een eerdere test met de Audi Q6 die op hetzelfde PPE-platform staat - toch wel het ergste voor hadden gevreesd. Die Audi bleek namelijk niets meer dan een plank op wielen. Een verschil van dag en nacht met de Macan. Al hoort daar onmiddellijk de kanttekening bij dat de Porsche - in tegenstelling tot de Q6 - op luchtveren stond. 

Prijs en rijbereik Porsche Macan Turbo

Kortom, de Macan Turbo is ons geweldig bevallen. Al vermoedden we dat we diezelfde mate van lol ook hadden getrapt met de Macan 4S. Zeker gezien we met het prijsverschil van 31.400 euro dat er af fabriek is die 4S van dezelfde elektronische wapens hadden kunnen voorzien. Met nog voldoende budget over om eveneens een hoop luxe-items toe te voegen waar de standaard-Turbo van verstoken blijft.

OVERZICHT Alle versies van de Porsche Macan en hun Belgische prijzen

Dat de 4S met zijn 516 pk dan een seconde trager is op de 0 tot 100 km/u compenseren we wel met de 16 kilometer extra autonomie die die 4S dixit de WLTP uit dezelfde 100 kWh (95 kWh netto) grote batterij haalt (608 versus 592 kilometer). Met als bijkomende bonus dat we kunnen passen voor het marketingspinsel dat dat Turbonite toch voornamelijk is en het ouwe getrouwe Porsche-embleem gewoon op de neus kunnen houden. Of zijn we nu iets te werelds bezig?

Verdict Porsche Macan Turbo

Tuurlijk heb je dat vermogen niet nodig. En uiteraard zal je zelden de limieten van de ophanging opzoeken. Maar het is wel zo fijn te weten dat je in de Macan Turbo maar een pedaalveeg weg bent van een exorbitante tempoversnelling dan wel een exponentiële G-krachtverhoging. Manoeuvres waarbij de SUV niet alleen zijn stalgenoten achter zich zal laten, maar evenzeer een hoop ander gerenommeerd gerief.

Uitspattingen die bovendien niet in de weg staan van enig praktisch gemak of rijcomfort. Wat van de Turbo binnen het Macan-bestel effectief de alleskunner maakt met de grootste spreidstand. Een split die Porsche van ons daarom nu niet per se had moeten belonen met een 51ste tint grijs...

 

  • Prestaties van een 911
  • Gemak en comfort
  • Snellaadcapaciteit
  • Turbonite is marketinggimmick
  • Meerwaarde ten opzichte van een Macan 4S
  • Looks komen met verdeelde meningen

Verwante testen

In dit artikel : Porsche, Porsche Macan

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker