- Score redactie 15.85 /20
Van 2021. Zo lang is het al geleden dat Audi nog eens een nagelnieuw model lanceerde, in casu de Q4 e-Tron. Verder dan wat oppervlakkige facelifts en kleine updates aan hun andere modellen kwamen ze in Ingolstadt in de tussentijd niet. Maar Audi lijkt nu toch eindelijk wakker te zijn geschoten... Het Duitse luxemerk stelde met deze Q6 e-Tron zijn nieuwe middenklasse-SUV voor, op een platform dat ook door andere modellen zal worden gebruikt.
Te beginnen bij de zopas onthulde nieuwe A6 e-Tron (zie vooraan in dit nummer), maar ook de toekomstige A4 e-Tron, die eind 2025 wordt verwacht, zal gebruikmaken van dezelfde basis. Daar houdt het elektro-offensief van Audi trouwens niet op: vanaf 2027 zal het merkgamma in elk marktsegment een zuiver elektrisch model tellen, van de kleinste stadswagen tot de grootste SUV, met inbegrip van diverse andere koetswerkversies.
Ook als Sportback
De Q6 e-Tron is een middelgrote elektrische gezins-SUV, die zich met zijn lengte van 4,77 meter netjes tussen de Q4 e-Tron (4,58 meter) en de grote Q8 e-Tron (4,90 meter) parkeert. Vanaf het einde van dit jaar wordt het model ook verkrijgbaar als Sportback, met een meer gestroomlijnde achterpartij en trekken van een verhoogde coupé. Qua lijnenspel heeft de nieuwkomer weinig verrassingen in petto en blijft hij vrij klassiek.
Toch onderscheidt de Q6 e-Tron zich door één originele toets: hij kan (weliswaar als optie) worden uitgerust met lichtdiodes (led vooraan, oled achteraan) met een dynamische en personaliseerbare lichtsignatuur. Ook boodschappen voor andere weggebruikers behoren tot de mogelijkheden, zo kunnen de achterlichten bij gevaar een waarschuwingsdriehoek tonen.
800 volt
De grootste nieuwigheid van de Q6 e-Tron schuilt echter onderhuids: dit is een van de nog zeldzame elektrische wagens op de markt met een 800-voltarchitectuur, waardoor hij sneller kan laden op gelijkstroom (DC) dan wagens met een klassieke 400-voltarchitectuur. Bij de lancering wordt deze Audi aangeboden in vier versies: als 45 e-Tron met achterwielaandrijving en ‘kleine’ batterij (motor van 252 pk op de achteras, batterij van 83 kWh bruto); als 50 e-Tron Performance (motor van 306 pk op de achteras, batterij van 100 kWh), als de hier geteste 55 e-Tron Quattro (twee motoren, 388 pk, batterij van 100 kWh) en als SQ6 (twee motoren, 490 pk, batterij van 100 kWh). De kleine batterij is afkomstig van het Chinese CATL, het 100 kWh-pakket koopt Audi in bij het Koreaanse Samsung.
Foto’s: Julien Mahiels
- Hoogwaardige en hoogtechnologische SUV
- Rijbereik en laadvermogen op gelijkstroom
- Uitstekende geluiddemping, algemeen comfort
- Hoog gewicht
- Hoge prijs, veel en dure opties
- Enkele weinig aantrekkelijke kunststoffen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!