Detailtests / 2024 Audi Q6 55 e-Tron Quattro (Edition One Blue)
Audi’s Q6 e-Tron deelt zijn onderstel en hoogspanningsbatterij met de Porsche Macan Electric en zal ook als blauwdruk fungeren voor diverse andere nieuwe elektrische Audi’s. Het begin van een nieuw tijdperk. En dat werd hoog tijd!
- Score redactie 15.85 /20
Binnenin is de Q6 e-Tron naar goede Audi-gewoonte smaakvol aangekleed en degelijk afgewerkt, al troffen we toch enkele harde en goedkoop uitziende kunststofsoorten aan voor de lagere regionen van het dashboard, de middenconsole en de deurpanelen. Het interieur is trouwens uitgebreid personaliseerbaar, met optionele inzetstukken van aluminium, hout of koolstofvezel, maar ook met diverse bekledingen (stof, leder-kunstleder, echt leder of leder-microvezel).
De optionele sportstoelen vooraan zijn een aanrader, want ze omhullen het lichaam beter dan de standaardstoelen. Achterin is de beenruimte rijkelijk te noemen. Zelfs je dijen worden er goed ondersteund, wat niet altijd het geval is bij elektrische wagens, die vaak een verhoogde vloer hebben, zodat je als volwassene met opgetrokken knieën zit. De middelste plaats is smaller dan de twee andere, maar de rugleuning is niet te hard en door de afwezigheid van een aandrijftunnel is er genoeg voetruimte. Anderzijds heeft de Q6 e-Tron – in tegenstelling tot de Q5 met verbrandingsmotor – geen recht op een verschuifbare of verstelbare achterbank.
De koffer is weliswaar iets kleiner dan die van zijn Porsche-neef (de Macan komt aan 540 liter), maar zeker nog voldoende ruim voor dagelijks gebruik: 526 liter met de achterbank rechtop is zelfs nog altijd meer dan de 502 liter van de nieuwe A6 e-Tron Avant. Dat volume laat zich bovendien eenvoudig benutten, dankzij rechte wanden, een tildrempel die naadloos aansluit op de koffervloer (in combinatie met de pneumatische ophanging kan die zelfs 5 centimeter dichter bij de grond worden gelegd), en een in drie delen (40/20/40) neerklapbare achterbank. Ook zit er een ruim opbergvak onder de koffervloer. Om laadkabels afzonderlijk van de bagage te bewaren raden we wel aan om de ‘frunk’ in de neus bij te bestellen (64 liter, 590 euro). Nog een interessante optie is het panoramische open dak, voor 1.810 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands