- Score redactie 15.85 /20
Om te vertrekken in deze Q6 e-Tron hoef je zelfs niet meer op de startknop te duwen: als de sleutel zich in de auto bevindt, wordt de wagen automatisch onder spanning gezet zodra je het rempedaal aanraakt, zoals bij Tesla. Dankzij het ruime verstelbereik van de stoelen en het stuurwiel zal elke bestuurder een goede rijhouding kunnen vinden. De inzittenden zitten overigens hoog en genieten dus een goed overzicht over het verkeer. Toch zijn de contouren van de wagen soms moeilijk in te schatten in de stad. Naar Duitse gewoonte zijn de stoelen vrij hard, maar niet oncomfortabel.
Standaard rust de Q6 op stalen veren met passieve schokdempers, maar ons exemplaar was voorzien van de optionele en elektronisch gestuurde pneumatische ophanging (enkel verkrijgbaar in combinatie met het Technology Pro-pack van... 10.150 euro). Die absorbeert putten en bulten vrij zacht, maar kan niet tippen aan de soepele ophanging van de Q8 e-Tron of het Airmatic-systeem van Mercedes bijvoorbeeld. Audi gaf de voorkeur aan een goed compromis tussen comfort en dynamisme. Koetswerkbewegingen worden dus vrij goed onder controle gehouden en de stuurbekrachtiging met variabele overbrengingsverhouding (afhankelijk van de stuurhoek) draagt bij tot de levendigheid in scherpe bochten.
Het nagenoeg perfecte stuurgevoel van de Porsche Macan, met zijn snediger afgestelde onderstel en optionele vierwielbesturing, vinden we hier echter niet terug. De Q6 e-Tron houdt het dus bij het weggedrag dat we van Audi gewend zijn: weliswaar doeltreffend, maar ook vrij braaf en weinig speels. Wat we wél bijzonder waarderen aan het stuur van deze Q6 e-Tron, is zijn stille werking. De elektromotoren gaan nooit fluiten en rol- en stroomlijngeluiden worden goed gedempt, zeker als je voor de akoestisch gelaagde ruiten kiest – een aanrader gezien hun bescheiden meerprijs van 180 euro.
Remenergierecuperatie
Ook de talloze energierecuperatiemogelijkheden in en om de stad vallen erg in de smaak. Dat vermelden we niet zomaar, want de technisch verwante Porsche Macan moet het vreemd genoeg zonder die functies stellen. Met de spatels aan het stuur kun je de motorrem in drie standen instellen: geen recuperatie (freewheelmodus, om maximaal op inertie uit te rollen), beperkte recuperatie (0,6 m/s², te vergelijken met de motorrem bij een verbrandingsmotor) en krachtige recuperatie (1,5 m/s²).
Voor een volwaardige one pedal-stand (2,5 m/s²) moet je echter de B-modus inschakelen met de transmissiehendel op de middenconsole; dan kun je de auto volledig tot stilstand brengen zonder het rempedaal aan te raken. Tot slot is er ook een erg doeltreffende volautomatische stand (Auto), waarin de mate van recuperatie zich aanpast aan de omstandigheden (door sterker te remmen wanneer je een rotonde of tragere voorligger nadert bijvoorbeeld). Kortom: mogelijkheden te over om te voorkomen dat je kinetische energie in rook opgaat...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!