- Score redactie 15.85 /20
Door onze rechtervoet in bedwang te houden en maximaal gebruik te maken van de energierecuperatie kwamen we na een lange rit op rustige buitenwegen uit op een minimumverbruik van 15,3 kWh/100 km (met de airco ingeschakeld). In die omstandigheden zou het maximale rijbereik zo’n 620 kilometer bedragen. Op de snelweg, bij 120 km/h, draaide het energieverbruik echter systematisch rond de 23,5 kWh/100 km. Dat reduceert het rijbereik tot zo’n 400 kilometer. Geef je beide motoren ongebreideld de sporen, dan stijgt het gemiddelde naar ongeveer 30 kWh/100 km en is de batterij al na 315 kilometer leeg. Over de hele test noteerden we een gemiddeld verbruik van 21,6 kWh/100 km, wat neerkomt op een rijbereik van 435 kilometer. Een heel eind verwijderd van de aangekondigde 624 kilometer dus, maar niettemin erg comfortabel voor dagelijks gebruik.
Bovendien hebben de 21-duimvelgen en grote banden van ons testmodel een aanzienlijke impact op het verbruik: de volle 2 kWh/100 km extra volgens de officiële cijfers, wat betekent dat je met de standaardachttienduimers zo’n 60 kilometer verder moet kunnen raken op een batterijlading. Stof tot nadenken wanneer je je auto configureert... We geven ook mee dat onze test werd uitgevoerd in ideale weersomstandigheden (25 graden Celsius). In de winter zal het rijbereik een stuk lager liggen en zal ook het opladen langzamer gaan, omdat de batterijen hun efficiëntie verliezen bij lage temperaturen.
Aanslag op je portemonnee
Naast het energieverbruik is er natuurlijk ook de aankoopprijs. Voor de Q6 45 e-Tron met achterwielaandrijving en ‘kleine’ batterij (83 kWh) spreken we van een instapprijs van 64.500 euro; onze 55 e-Tron Quattro kost minimaal 75.900 euro. Een stevig bedrag, dat bovendien snel oploopt als je wat opties aankruist, temeer omdat veel uitrusting enkel verkrijgbaar is als onderdeel van een pack. Een exemplaar configureren belooft dus geen pretje te worden en zal ongetwijfeld een aanslag vormen op je portefeuille... Om een idee te geven: onze volledig uitgeruste testwagen kostte meer dan 120.000 euro.
Dat gezegd zijnde vraagt Porsche nog eens 12.000 euro meer voor een even krachtige Macan 4 met vergelijkbare uitrusting. Maar omgekeerd kost Audi’s SUV wel 23.000 euro meer dan een Tesla Model Y met vergelijkbare afmetingen en vergelijkbaar vermogen. Wel is de Tesla minder verfijnd en is zijn herverkoopwaarde onzekerder. Andere concurrenten zijn schaars. De BMW iX3 (4,73 meter, 286 pk, batterij van 74 kWh netto, 72.450 euro) nadert het einde van zijn levenscyclus en wordt volgend jaar vervangen. En bij Mercedes is het wachten op een opvolger voor de EQC, wetende dat de EQE SUV (4,86 meter) nog een pak hoger in de markt gepositioneerd wordt.
Geteste versie
Audi Q6 e-tron Edition one blue quattro 285kW | |
Verbruik gemengd | NB |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
0 tot 100 km/u | 0,00 sec. |
1000m vanuit stilstand | NB |
Kostprijs per km | 0,91 € |
VAA per maand | NB |
- Dealer zoeken
- Score eigenaars /20
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!