Concept
Nadat de vierde generatie Suzuki Vitara, die in 2015 gelanceerd werd, voor het modeljaar 2019 een lichte restyling kreeg, zet hij zijn evolutie voort. Ditmaal met een nieuwe zelfopladende hybrideversie die Strong Hybrid genoemd wordt. En ook al heeft Suzuki wel degelijk een samenwerking lopen met Toyota, toch heeft dit aandrijfgeheel niets te maken met het Toyota Hybrid Synergy en zijn planeetwielstelsel. In de plaats is de Vitara 1.5 Strong Hybrid uitgerust met in eigen huis ontwikkeld aandrijfgeheel.
Dat bestaat in de eerste plaats uit een nieuwe 1.5-benzinemotor met Atkinson-cyclus die 102 pk en 138 Nm levert. Bescheiden cijfers, maar de viercilinder wordt ondersteund door een elektromotor die tussen de versnellingsbak en de motor is geplaatst en goed is voor 33 pk en 56 Nm. Gecumuleerd biedt het hybride aandrijfgeheel 115 pk en een ongewijzigd koppel van 138 Nm. Die redelijke cavalerie wordt via een gerobotiseerde zesversnellingsbak met... enkele koppeling overgebracht op de voorwielen of op alle vier de wielen. Een ouderwetse technische configuratie die vaak wordt gekenmerkt door schokken tijdens het schakelen.
Ouderwets is ook de beschrijving die in ons opkomt wanneer we een blik werpen op het dashboard van de Vitara. Dat is voornamelijk gemaakt van harde, maar goed in elkaar gezette kunststoffen. Het centrale scherm van 7 duim heeft eenvoudige menu's en is niet goed leesbaar als je een zonnebril met gepolariseerde glazen draagt. Deze interface ziet er anno 2022 echt wel voorbijgestreefd uit. Gelukkig zijn Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink beschikbaar. Op praktisch vlak verliest de Suzuki Vitara Strong Hybrid door de komst van het hybridesysteem 86 liter aan laadvolume, waardoor er nog maar een bescheiden 289 liter overblijft onder de hoedenplank.
Rijgedrag
Gezien zijn technische kenmerken mag het niet verbazen dat de Suzuki Vitara Strong Hybrid geen topatleet is: zijn topsnelheid bedraagt 180 km/u en hij heeft 12,7 seconden nodig om op te trekken van 0 naar 100 km/u – en de door ons geteste 4x4-versie zelfs nog een dikke seconde meer. De meest oordeelkundige rijmodus is dan ook de Eco-stand, die het in combinatie met een soepele en anticiperende – maar niet noodzakelijk onaangename – rijstijl mogelijk maakt om je comfortabel te verplaatsen met een maximale efficiëntie van het hybridesysteem. Met als bijzonderheid dat de auto dankzij een batterij van 0,84 kWh ook over korte afstanden emissievrij kan rijden. Het kleine accupakket wordt opgeladen via energierecuperatie bij het afremmen, al gebruikt de elektromotor bij matige en constante snelheden daarvoor ook een deel van de energie van de verbrandingsmotor.
In de meeste gevallen vertrekt de Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid automatisch in de elektrische modus. In theorie is het mogelijk om 80 km/u te halen zonder hulp van de verbrandingsmotor en om enkele kilometers emissievrij te rijden. In werkelijkheid reden we zelden meer dan een kilometer in EV-modus en startte de 1.5 zodra de snelheid boven de 50 km/u kwam. Of zelfs vroeger al, als we het gaspedaal wat kordater intrapten. Maar door intelligent gebruik te maken van de hybridisering slaagden we er toch in om een verbruik van 5,8 l/100 km te halen op heuvelachtige en bochtige landwegen, terwijl we de toegelaten snelheden aanhielden, zonder nodeloos te lanterfanten. Niet slecht voor een (kleine) vierwielaangedreven SUV op hoge poten.
Nu, een sportieveling is deze Suzuki Vitara sowieso niet. Zo is het stuur weliswaar nauwkeurig, maar biedt het weinig feedback, terwijl de gerobotiseerde versnellingsbak met enkele koppeling een relaxte rijstijl oplegt. Anders maakt de motor overdreven hoge toeren met een onaangenaam geluid en word je getrakteerd op brutale schakelovergangen. Wie dergelijke schokken wil vermijden, kan maar beter een beroep doen op de schakellepels aan het stuur. Suzuki koos voor een stug afgesteld onderstel om koetswerkbewegingen binnen de perken te houden, maar daardoor reageert de ophanging soms ruw op vervormingen van het wegdek. Anderzijds blijft de Vitara wel een goede reisgezel waarmee je makkelijk en zonder angst de gebaande paden kunt verlaten. Het is dan wel geen doorgewinterde offroader, maar een heuveltop bereiken vormt geen probleem. En zijn compacte formaat in combinatie met de uitstootvrije EV-modus maken er een perfecte stads-SUV van.
Verdict
De Suzuki Vitara is een aparte en wendbare kleine SUV die als 4x4 ook zijn mannetje staat weg van de gebaande paden. Het is een van die verleidelijke buitenbeentjes die we enkele ouderwetse aspecten kunnen vergeven, zoals de harde materialen, het voorbijgestreefde multimediasysteem en de eenvoudige gerobotiseerde versnellingsbak. Deze nieuwe zelfopladende hybridevariant is een relevant aanbod, dankzij zijn bescheiden verbruik en een efficiënt hybridesysteem. Met een vanafprijs van bijna 33.000 euro (2.500 euro minder voor de voorwielaangedreven versie) is deze Suzuki Vitara Strong Hybrid allesbehalve een koopje, maar de combinatie full hybrid en 4x4 is in dit segment wel ongezien.
- Gemeten brandstofverbruik
- Hybride en 4x4 mogelijk
- Behendig en licht
- Ruwe versnellingsbak
- Afwerking, te veel harde kunststoffen
- Verouderd infotainment
Verwante testen
19-06-2020
14In dit artikel : Suzuki, Suzuki Vitara
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!