Concept
Laat ons maar beginnen met de grootste teleurstelling. Hoewel nog niet volledig vrijgegeven, laten de grote lijnen onder die hippe print namelijk duidelijk verstaan dat de ID.Buzz toch niet helemaal geboetseerd zal worden naar het voorbeeld van de I.D.Buzz Concept uit 2017. Zowel de snoet-uit-één-stuk als het priemende VW-logo krijgen immers geen productioneel vervolg. Omwille van de veiligheid (het logo), maar even goed omwille van de geldende designtaal. Lees: het koetswerk moet vooral aansluiten bij de ID.3 en co en niet zozeer bij de T1 van weleer.
Wat geen drama hoeft te zijn, uiteindelijk kies je de ID.Buzz voornamelijk om zijn praktische kunde. Inhoud die niet teleurstelt, tenminste, als je het busje inzet als monovolume. Hoewel deze korte versie amper 4,71 meter meet in de lengte - wat goed 20 centimeter korter is dan de T6.1 - levert hij met zijn wielbasis van 2,99 meter (wat 2 millimeter korter is dan voorgenoemde Transporter) quasi hetzelfde plaatsaanbod. Zeker gezien de ID.Buzz in de breedte 8,1 centimeter meer meet dan de T6.1 (1.985 versus 1.904 millimeter). In de hoogte kantelt het voordeel dan weer richting de conventioneel aangedreven bestelwagen, weliswaar met een beperkt verschil van 3,2 centimeter (1.970 versus 1.938 millimeter)
Dat zou willen zeggen dat, afgewogen tegen de huidige Multivan, passagiers even royaal onthaald zouden moeten worden, zij het in een compactere en dus handigere schil. Om dat helemaal te kunnen staven, zal het wachten zijn tot eind 2023, als Volkswagen ook de (langere) zevenzitsversies van de ID.Buzz lost. Voorlopig worden die nog even op stal gehouden. Louter om productionele redenen trouwens. In Hannover lopen namelijk zowel de T6.1, de T7 als deze ID.Buzz van de band. Drie verschillende concepten op evenveel platformen, dat vroeg om een vereenvoudiging van het aanbod. Vandaar dus dat de ID.Buzz het bij zijn lancering houdt op vijf zitplaatsen. Of drie als je opteert voor de Cargo.
Een utilitaire versie, die laatste, waar we toch wel wat opmerkingen over hebben. Anders dan de passagiersafgeleide zorgen de in de koffervloer ingebouwde batterijen en de motor achterin hier wel voor een valse noot. Ze wegen namelijk op het nuttig laadvermogen van de ID.Buzz Cargo dat zodoende met zijn 3,9 m³ serieus onder de 5,8 m³ blijft waar de huidige Transporter op trakteert. We stellen ons eveneens vragen over de scharnieren van de kofferdeuren. Die steken namelijk fel uit, waardoor die draaipunten de eersten zijn die er zullen moeten aan geloven bij een eventuele zijdelingse schamppartij.
Alweer, niet onoverkomelijk, de Cargo valt ook te bestellen met een traditionele, naar boven zwaaiende kofferklep. Wat niet wegneemt dat we beter verwachten van een merk met een dergelijke utilitaire status.
Terug dan naar het interieur en dan meer bepaald de plek achter het stuur. Een rentree die echter bijzonder kort zal zijn, gezien de boordplank tijdens onze testrit onder doek moest blijven. De sluier werd enkel gelicht van het infotainment en de digitale tellerpartij, displays (en hun randorganen) die er krak hetzelfde uitzagen als die in de andere ID's. Waardoor we gemakshalve van de veronderstelling uitgaan dat ook de rest van het dashboard uitwisselbaar zal zijn. Begin dus maar al te vloeken op die schuifregelaars voor geluid en airco!
Rijgedrag
Bij zijn debuut valt de ID.Buzz met één motor en één batterij te bestellen. Hoever dat 82 kWh-pack (netto: 77 kWh) die 204 pk en 310 Nm sterke synchrone elektromotor met permanente magneten brengt, houdt VW nog even voor zich. We mogen wel weten dat de molen het bij 145 km/u voor bekeken houdt.
Afgaand op het geafficheerde rijbereik op de boordcomputer zou onze preproductionele Cargo pas bij 470 kilometer aan zijn zwanenzang beginnen. Nu, gezien we Amsterdam en zijn periferie niet hebben verlaten, mag ook dat cijfer met het nodige voorbehoud benaderd worden. Dat hij zijn kilometers vlot aan elkaar zal rijgen, staat daarentegen wel als een paal boven water. De elektrische aandrijving zorgt voor de nodige fluks, voortgang die door het MEB-chassis vakkundig wordt opgevangen. Met eveneens hulde voor de korte draaicirkel van 11 meter, waardoor de ID.Buzz door het drukke stadsverkeer stuurde als een vis door water.
Het ophangingscomfort neigde dan weer naar de stugge kant, al kan dat vandoen hebben met de nogal kloeke velgen. Desgewenst monteert Volkswagen namelijk maatje 21 onder de ID.Buzz. Ook over het iets te lichte stuurgevoel hadden we onze twijfels. Al is dat allicht met wat finetuning zo opgelost. Of je geeft het sturen uit handen aan de (vernieuwde) Travel Assist. Jawel, ook naar ondersteunende elektronica toe loopt de ID.Buzz in de pas met zijn broers. Het busje houdt zelfs een snellere tred aan, gezien hij ineens geleverd zal worden met de opgewaardeerde software die VW klaar heeft liggen.
Naast bidirectioneel opladen introduceert die upgrade ook de Plug & Charge-functie. Een welgekomen aanvulling, gezien die laadpassen overbodig maakt (toch bij snelladers). Zoals de naam het al zegt, volstaat het om de ID.Buzz te pluggen, waarna die automatisch zal beginnen chargen.
Verdict
Het heeft zijn tijd geduurd en ons geduld zal nog minstens tot september verder op de proef worden gesteld. Maar afgaand op deze avant-première zal al dat wachten beloond worden. De ID.Buzz belooft immers niet alleen een originele, maar eveneens praktische aanvulling te zullen worden aan het bestaande ID-gamma.
Eentje die ongetwijfeld bijzonder hard zal scoren. Want hoewel de retrostyling van de concept serieus verwaterde op weg naar de productielijn, schijnt er desondanks nog voldoende herkenning uit zijn koplampen om de overjaarse hippie en/of trendy hipster te overtuigen dat hij vandoen heeft met een moderne reïncarnatie van de Bulli.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!