Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI 150 (2022) - veelzijdigheid troef

Geschreven door Xavier Daffe op

In het spoor van de vernieuwde Volkswagen Tiguan krijgt ook de wat langere en ruimere Allspace een facelift. Wat vindt AutoGids van de voorwielaangedreven 2.0 TDI 150 met DSG-versnellingsbak?

56.720 €

Concept

De VW Tiguan had deze update al eind 2020 gekregen, nu geniet ook de langere, desgewenst als zevenzitter te bestellen Allspace een opfrisbeurt. De facelift beperkt zich grotendeels tot wat exterieurdetails, de voorpartij, de introductie van de nieuwe IQ.Light-ledverlichting en de Digital Cockpit, een verbeterde connectiviteit en een nieuwe aanraakinterface om de airco te bedienen. De nieuwe digitale cockpit en de voortaan aanraakgevoelige interface, ook voor de airco-instellingen, lijken echter geen geweldige verbetering te zijn. De temperatuur aanpassen met een vingertop op een virtuele schuifregelaar vergt concentratie en leidt dus af tijdens het rijden. Oké, je verandert de temperatuur niet elke vijf minuten, maar toch... Ook verstond de stemherkenning onze instructies niet en kondigde de gps bij elke rotonde aan dat je moest omkeren. 

Voor deze kennismaking met de verniewde Volkswagen Tiguan Allspace reden we met een 2.0 TDI 150 met voorwielaandrijving, uitgerust met de gerobotiseerde versnellingsbak met zeven verhoudingen (een optie van 2.040 euro). Ook 4Motion-vierwielaandrijving is beschikbaar, maar alleen in combinatie met die DSG. Dat is waarschijnlijk de meest homogene combinatie, al vermoeden we dat met zeven personen (voor 735 euro kan hij worden besteld met twee klapstoeltjes achterin) aan boord en veel bagage, tot in de dakkoffer toe, de 200 pk-versie waarschijnlijk geschikter zal zijn.

VW Tiguan Allspace DSG facelift

Rijgedrag

Voor alledaags gebruik is deze 150 pk-versie van de 2.0 TDI voldoende dynamisch dankzij zijn potentieel bij gemiddelde toerentallen en het reactievermogen van zijn automatische versnellingsbak, die zelden twijfelt tussen twee verhoudingen. Pas op, het is niet dat dat de Volkswagen Tiguan Allspace superdynamisch rijdt, maar dat verwachten we ook niet van dit type SUV. In feite geeft hij de voorkeur aan een soepele, vloeiende rijstijl, waardoor je kunt genieten van een nooit aflatend rijcomfort, met een geslaagde filtering van kleine oneffenheden. En dat in een perfect aanvaardbare stilte, zolang je de TDI niet onnodig in de toeren jaagt.

Deze combinatie TDI/DSG blijft een van de aangenaamste die er zijn, met uitzondering van een licht gebrek aan geleidelijkheid in de stad of tijdens het manoeuvreren. Dat maakt het rijden met de Volkswagen Tiguan Allspace wat schokkerig, zelfs brutaal. En dat zorgt er al eens voor dat je bij lage snelheden met gedraaide wielen een licht trekkrachtverlies kunt opmerken. Maar bovenal blijft deze TDI, net als veel van zijn rivalen trouwens, een geduchte bondgenoot om het verbruik onder controle te houden.

Na afloop van onze test met de Volkswagen Tiguan Allspace noteerden we namelijk een dorst van 6 tot 6,5 l/100 km, of zelfs minder dan 6 1/100 km bij een gestabiliseerde ‘legale’ snelheid op de snelweg. Genoeg om bijna 900 kilometer in één keer af te leggen, iets wat een PHEV nooit zal kunnen. Overigens is de lange Allspace in tegenstelling tot de ‘korte’ Tiguan niet te krijgen met zo’n plug-inhybride aandrijfgeheel, aangezien de eventuele aanwezigheid van de derde zitrij het plaatsen van de batterij onmogelijk maakt.

VW Tiguan Allspace DSG facelift

Verdict

In een tijd waarin diesels geneigd zijn te verdwijnen, ook in het SUV-segment, waar ze nochtans goed tot hun recht komen, blijft de nieuwe generatie van de Volkswagen Tiguan Allspace ze gelukkig aanbieden. Deze 2022-generatie bouwt voort op de verworvenheden van het model dat in 2017 werd gelanceerd, maar brengt updates mee (die soms discutabel zijn) op het vlak van connectiviteit en ergonomie. Dat alles tegen een hoge prijs natuurlijk, maar hij is nog altijd aantrekkelijker dan een plug-inhybride, die meestal niet dezelfde veelzijdigheid biedt.

  • Algemeen comfort
  • Ook als zevenzitter
  • Afwerking en geluiddemping
  • Geen PHEV-versie
  • Ergonomie gaat erop achteruit
  • Streng interieur, gekunstelde derde zitrij

Verwante testen

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker