Concept
Meer dan 6 miljoen exemplaren wist Volkswagen sinds de lancering van het eerste model in 2007 al van zijn Tiguan te verkopen. De compacte SUV is bij momenten zelfs dé populaire VW van allemaal. Je hoeft de Duitsers dus niet te vertellen dat hij er misschien wat braaf uitziet, ze weten in Wolfsburg wel beter. Voor een nieuwe generatie is het nog te vroeg, een opfrissing van de op het MQB-platform rustende variant uit 2017 mocht wel.
Met wat esthetische wijzigingen aan vooral het rooster en de lichtblokken, aan het bekende en klassieke silhouet veranderde natuurlijk niets. De R-Line-afwerking van ons testmodel, met onder meer fraaie 19-duimsvelgen, zorgt wel voor een geslaagde sportieve toets. Maar tegenover de nieuwe Tucson oogt de gefacelifte VW Tiguan wat anoniem. Qua zit- en kofferruimte veranderde er natuurlijk niets. Die is groot, het blijft ook voor de passagiers achterin comfortabel zitten. De bank daar is verschuifbaar.
Technisch is het grote nieuws de komst van een plug-inhydride met een vermogen van 245 pk en van een sportieve R met 320 paarden. We startten onze kennismaking met een bravere 1.5 TFSI van 150 pk. Op de R-Line is de DSG-automaat standaard, die al behoorlijk goed uitgeruste variant kost dan ook een dikke 41.000 euro. Voor een benzine met 4Motion-vierwielaandrijving heb je echter minstens de nog wat duurdere 2 liter van 245 pk nodig.
Rijgedrag
Het verschil zit vanbinnen, want het is binnenin dat de facelift van de Volkswagen Tiguan het verschil maakt. Een en ander is van de jongste Golf overgenomen, waaronder ook de nieuwe bediening van de airco met een soort virtuele cursor waar we ons – qua gebruiksgemak – nog altijd niet helemaal mee hebben verzoend. Het infotainment biedt meer mogelijkheden en de icoontjes op het aanraakscherm reageren veel sneller, je kan ook bijbetalen voor een nog wat beter klinkende audio. De binnenkant van de Tiguan oogt wel nog altijd sober en zelfs streng, maar het is er zeker niet onaangenaam vertoeven.
Met de 1.5 TFSI in het vooronder toont de VW Tiguan zich een aangename reiswagen. Enig minpuntje, de trage reacties van de DSG bij het vertrekken en hernemen vanaf lage snelheden. Zoals bijvoorbeeld na het verlaten van een rond punt. Een bezadigd bestuurder ziet zijn rijstijl beloond met een gemiddeld verbruik van een dikke 8 liter per 100 kilometer. Maar de klant van een R-Line doet misschien al eens wat gekker, die mag dan met 10 liter en meer rekening houden.
Je kan dat sportieve pak ook met de TDI van 150 pk en de hybride aandrijving krijgen. Die zijn natuurlijk zuiniger, maar ook duurder. Voor veelrijders zijn de wat hardere ophanging en de grote velgen van het R-pakket minder aangeraden, die laatste zijn ook kwetsbaarder bij het parkeren.
Verdict
Het blijft een heel rationele en dankzij de vele elektronische waakhonden ook letterlijk veilige keuze, deze Tiguan. Zoals een Volkswagen dat meestal is. De R-Line doet er hem wat opwindender uitzien, maar is iets minder comfortabel en drijft ook de prijs op. Goedkoop is trouwens geen enkele variant.
- Geslaagde facelift
- Digitale update
- Soepel en zuinige motor
- Kwetsbaar R-koetswerk
- Gebruiksgemak multimedia
- Nukken DSG-bak
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Tiguan
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!