De elektrische auto van Volkswagen zou een nieuwe revolutie ontketenen. In die mate zelfs dat Wolfsburg de VW ID.3 in dezelfde adem als de legendarische Kever durfde noemen. Maar de ontvangst was matig en de torenhoge ambities werden nooit waargemaakt. Er waren de softwareproblemen, natuurlijk. Toch vielen wij vooral over de zichtbare besparingen die VW had doorgevoerd in het interieur, die luidkeels vloekten met de stevige vraagprijs van de ID.3.
Die kritische opmerkingen overschaduwden de talloze kwaliteiten van de Volkswagen ID.3. Gelukkig krijgt deze elektrische auto een tweede kans, want een facelift moet de gekende kwaliteiten bevestigen en de werkpunten wegwerken. Volgens de Duitse constructeur is het "interieur volwassener" geworden en van een "hogere bouwkwaliteit"...
Concept Volkswagen ID.3 58 kWh
Deze keer geen fausse queue, maar boenk erop. Het interieur van de vernieuwde Volkswagen ID.3 zet niet een, maar meteen twee of zelfs drie stappen vooruit. Alles wat binnen handbereik zit, wordt verpakt in zacht aanvoelende schuimlaag, afgewerkt met een kwalitatief aanvoelend pelletje van gerecycleerd materiaal. Want aan de ecologische boodschap van de ID.3 veranderde VW niks. En terecht. Nu is het niet overal feest. Voorbij de tellerpartij en onderaan de middentunnel blijven harde plastics regeren.
We missen ook nog altijd bijkomende ruitenheffers voor de ramen achterin en begrijpen nog steeds niet waarom ook de vernieuwde VW ID.3 wel opent als je hem nadert, maar niet sluit als je ervan wegloopt. Er is dus nog altijd op de kleintjes gelet, alleen valt het deze keer niet zo op. Wat in zekere zin ook geldt voor de software-issues: niet alleen heeft het infotainment nog altijd veel tijd nodig om helemaal op toeren te raken, er ging bovendien geen dag voorbij zonder foutmelding. Maar: die waarschuwingen hadden finaal geen invloed op de werking. We zijn elektronisch immers nooit in de steek gelaten, met functies die deden wat ze moesten doen wanneer ze daarom werden gevraagd.
En dat was op regelmatige basis. Want als VW ergens een pluim verdient, dan is het wel in de afstelling van zijn elektronische ondersteuning. Zo reageert de adaptieve cruise control bijzonder natuurlijk op invoegend verkeer, net zoals ook de sturing van de D-modus dat trouwens doet - met dank aan dezelfde sensoren. Is de weg leeg, dan gaat de Volkswagen ID.3 aan het zeilen. Om nadien aan het remmen (of betere, regenereren) te slaan van zodra er een voorligger – of een verkeersituatie die om een vertraging zou vragen – wordt opgemerkt.
Goede punten zijn er evenzeer voor de armsteunen. Want hoewel in de eerste plaats ook een maatregel om de kosten te drukken, bieden die door hun traploze instelling wel de perfecte steun. Binnen datzelfde praktische gemak past ook de lange wielbasis van 2,77 meter. Daardoor zitten je benen achterin de VW ID.3 even comfortabel als ze dat vooraan zouden doen. Een wijds gevoel dat alleen maar wordt versterkt door de laag ingebouwde middentunnel.
Rijgedrag Volkswagen ID.3 58 kWh
Dat maakt dat de gefacelifte Volkswagen ID.3 zich bijzonder intuïtief laat rijden. We laten daarbij bewust het woord ‘comfortabel’ achterwege, omdat het rijgemak zich niet nog steeds niet vertaalt ziet in een even behaaglijke demping. ‘Ferm’ komt nog het best in de buurt. Net als ‘stug’ trouwens.
Pas op, de Volkswagen kan de schijn lang ophouden. Je moet hem al over krakkemikkig liggende betonplaten sturen, wil het gedaver prijsgeven dat de veerpoten het niet volledig onder de markt hebben. Een gevoel dat alleen maar wordt versterkt door de kloeke 20-duimers. Hoe mooi die dingen ook mogen wezen, laat ze dus voor wat ze zijn. Tenzij je graag je nieren laat opkloppen, uiteraard.
Anders dan je misschien zou vermoeden, hebben we geen kritiek in huis voor Pro Performance-versie met de kleinste 58 kWh-batterij. Bij de 426 kilometer die de WLTP dicteert, zijn we nooit in de buurt geweest, want daarvoor lag ons gemiddelde met 18,6 kWh/100 km te hoog. In ons geval zou de pret dus na 311 kilometer al uit zijn geweest. Al horen daar meteen een aantal kanttekeningen bij: ten eerste was het weer niet optimaal (te fris), ten tweede zitten er ook heel wat snelwegkilometers in dat gemiddelde. En, ten derde, het rechterpedaal is ook nooit ecgt gespaard geweest.
Sportief zou een hele brug te ver zijn, maar de VW ID.3 rijdt zonder meer vlot. Door de achterwielaandrijving (in combinatie met de spitante 204 pk en 310 Nm), maar even zeer door de korte draaicirkel (10,9 meter) en de directe bekrachtiging van de stuurinrichting. Daardoor dartel je een stuk sneller dan je vermoedt van bocht tot bocht. Leuk, zeer zeker. Maar het doet uiteraard het verbruik geen goed. Moet je aan de stekker dan kan dat tot 11 kW op wissel- en 120 kW op gelijkstroom.
Verdict Volkswagen ID.3 58 kWh
De kleren maken de man/vrouw. En daardoor staat de facelift van de VW ID.3 nu wel zijn mannetje/vrouwtje: het interieur van de elektrische Volkswagen is eindelijk op het niveau dat je met de Duitse constructeur associeert. Of het ook in overeenstemming is met de nog steeds bijzonder stevige aankoopprijs... Facelift of niet, 60.000 euro is en blijft een bom geld.
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Id.3
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!