De hekkensluiter hier is de Citroën. Hij heeft een ruime koffer, maar zijn 'aparte' rijgedrag als gevolg van zijn hydropneumatische ophanging spreekt maar een beperkt publiek aan en de afwerkingskwaliteit van het interieur is matig. Dat laatste geldt ook voor de 508, op de vierde plaats. Bovendien komt hij onderscheidende kwaliteiten tekort ten opzicht van de concurrentie en het valt ons zwaar dat Peugeot een van zijn kernwaarden - rijplezier - plots ondergeschikt lijkt te willen maken. De Renault Laguna is al aardig op leeftijd en dat merk je aan de enigszins lawaaierige motor, maar hij heeft wel de meest doordachte kofferindeling, is zuinig en rijdt erg plezierig. De top twee bestaat uit Duitsers, die in tegenstelling tot hun Franse rivalen wél een degelijke ergonomie bieden. De Insignia is weliswaar allesbehalve een hoogvlieger op het vlak van rijplezier (ondanks zijn uitstekende chassis), maar is erg betaalbaar en ruim. En de Passat wint deze vijfkamp omdat hij de enige deelnemer is zonder echte gebreken en uitblinkt op de terreinen die voor een grote break van tel zijn: comfort, zuinigheid, ruimte binnenin en veiligheid. Een erg homogene en doordachte auto die zijn overwinning absoluut verdient.
Scorebord | Interieur | Technologie | Onderweg | Budget | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
1. Volkswagen Passat Variant 2.0 TDi 136 Highline | 15,00 | 15,00 | 13,00 | 13,00 | 14,00 |
2. Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 130 ecoFlex Sport | 14,00 | 14,00 | 12,00 | 15,00 | 13,80 |
3. Renault Laguna Grandtour 2.0 dCi 130 Emotion | 13,00 | 12,00 | 14,00 | 14,00 | 13,20 |
4. Peugeot 508 SW 2.0 HDi 100kW Allure | 13,00 | 13,00 | 12,00 | 13,00 | 13,00 |
5. Citroën C5 Tourer 2.0 HDi 136 Exclusive | 13,00 | 14,00 | 12,00 | 11,00 | 12,80 |
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 508 , Volkswagen, Volkswagen Passat , Citroën, Citroën C5 , Opel, Opel Insignia , Renault, Renault Laguna
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!