Wanneer we de punten optellen, komt de Volkswagen Golf als laatste uit de bus. Hij is nochtans een uitstekende en vooral erg homogene auto zonder uitzonderlijke gebreken of kwaliteiten, maar wordt hier afgestraft door zijn hoge basisprijs en het wel erg gierige uitrustingsbeleid van Volkswagen. Hij wordt daarbij vooral op zijn fouten gewezen door de betaalbare en gulle Astra, die vlak voor hem eindigt. Dat de Opel niet hoger scoort, ligt vooral aan het beperkte rijplezier dat hij biedt, en aan zijn minder geslaagde ergonomie. Zijn veel te lange versnellingsbak wurgt de ‘kleine’ 1.7-diesel, het stuur is onvoldoende communicatief en als geheel weet de auto je niet bij de rijervaring te betrekken. Neen, voor rijplezier ben je best af bij de Civic, met zijn prettige chassis, tof schakelende versnellingsbak en pittige diesel. Bovendien klopt hij hier iedereen met zijn ruimteaanbod en uitgekiende moduleerbaarheid. Toch eindigt hij (nipt) na de Focus, de winnaar van deze vierkamp. De Ford biedt een verhouding prijs-uitrusting waarbij enkel de Astra in de buurt komt, rijdt even prettig als de Civic en biedt voor een redelijke prijs een onklopbaar pakket aan veiligheidssystemen, een argument waar de andere niet veel tegenin kunnen brengen.
Scorebord | Interieur | Technologie | Onderweg | Budget | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
1. Ford Focus 5d 2.0 TDCI 136 Titanium | 15,00 | 14,00 | 15,00 | 15,00 | 15,20 |
2. Honda Civic 5d 2.2 i-DTEC Sport | 17,00 | 14,00 | 17,00 | 14,00 | 15,00 |
3. Opel Astra 5d 1.7 CDTI 130 Cosmo | 14,00 | 13,00 | 13,00 | 16,00 | 14,00 |
4. Volkswagen Golf VII 5d 2.0 TDi Highline | 14,00 | 14,00 | 14,00 | 13,00 | 13,80 |
In dit artikel : Ford, Ford Focus , Honda, Honda Civic , Volkswagen, Volkswagen Golf , Opel, Opel Astra
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!