Door terug te keren naar hun basiswaarden besteden de middenklassers eindelijk weer aandacht aan de grootste kwaliteit die hen populair maakt: veelzijdigheid. Deze herbronning blijkt in de praktijk trouwens bijzonder heilzaam, wat de Ford Focus perfect illustreert, want hij wint deze meerkamp. Het moet gezegd dat de nieuwkomer alles heeft om in de smaak te vallen: een ruim interieur, een betere afwerkingskwaliteit en nu ook een comfortbalans die de vergelijking met de concurrentie doorstaat. En aangezien de prijzen aantrekkelijk blijven en het rijplezier nog altijd present is... Ondanks een hoog prijskaartje (al zal daar licht verandering in komen met de nakende gefacelifte versie, die recht zal geven op een premie van drie procent) eigent de 308 zich de tweede podiumplaats toe. Met zijn beproefde onderstel dat comfort en efficiëntie met elkaar verzoent, zijn erg zuinige motor, zijn ruime interieur en een aangename sfeer binnenin slaagt de Peugeot er net in om de Astra te kloppen. De Opel weet nochtans kostbare punten te sprokkelen op uiterst belangrijke vlakken als afwerking, algemeen comfort, rijefficiëntie en prijs, maar hij moet zich de mindere tonen van de Fransman door zijn ruwe, lawaaierige en vrij dorstige motor. En in deze tijden weegt dat laatste zwaar door. Hoewel hij niet de ruimste, noch de meest dynamisch rijdende is, legt de Citroën C4 toch beslag op de vierde plaats dankzij een ongeëvenaard comfortniveau (op voorwaarde dat je geen te grote velgen monteert) en een evenwichtige positionering prijs-uitrusting. Voldoende in ieder geval om de Mégane met zijn beperkte binnenruimte en schokkerige ophanging voor te blijven. Met als kanttekening dat de Renault, hoewel hij punten verliest op het vlak van de veiligheid (geen ESP), in de ogen van de kopers zijn lacunes beslist zal compenseren met zijn bijzonder interessante prijs dankzij zijn CO2-korting van vijftien procent. De Golf, die nochtans unaniem op goedkeuring kan rekenen, eindigt vreemd genoeg als laatste in deze confrontatie. Een wat ondankbare plaats die ongetwijfeld gerelativeerd moet worden, maar die mathematisch te verklaren valt door de hoge prijzen, een summiere uitrusting, het ontbreken van ESP en een rijefficiëntie die lichtjes moet onderdoen voor die van zijn rivalen. En we weten maar al te goed dat de VW ongetwijfeld zijn talrijke aanhangers zal behouden, of dat nu is voor het imago dat hij uitstraalt, voor zijn fabricage- en afwerkingskwaliteit of voor zijn zuinige TDI, of gewoon voor zijn veelzijdigheid, een kwaliteit waaraan hij altijd trouw is gebleven.
Scorebord | Interieur | Technologie | Onderweg | Budget | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
1. Ford Focus 5d 1.6 TDCI 115 Titanium | 17,00 | 16,00 | 16,00 | 15,00 | 16,40 |
2. Peugeot 308 5d 1.6 HDi 112 Premium | 16,00 | 17,00 | 17,00 | 13,00 | 15,00 |
3. Opel Astra 5d 1.7 CDTI 110 ecoFLEX Enjoy | 16,00 | 10,00 | 14,00 | 16,00 | 14,00 |
4. Citroën C4 5d 1.6 HDi 110 Exclusive | 13,00 | 12,00 | 14,00 | 14,00 | 13,80 |
5. Renault Megane 5d 1.5 dCi 110 Dynamique | 12,00 | 14,00 | 13,00 | 17,00 | 13,20 |
6. Volkswagen Golf VII 5d 1.6 TDi Trendline | 14,00 | 14,00 | 13,00 | 11,00 | 12,00 |
In dit artikel : Renault, Renault Mégane , Citroën, Citroën C4 , Peugeot, Peugeot 308 , Ford, Ford Focus , Opel, Opel Astra , Volkswagen, Volkswagen Golf
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!