Eind 2011 gaat Saab dan toch failliet, het jaar daarop maakt de Zweedse constructeur een wat wankele doorstart als National Electric Vehicle Sweden (NEVS). De Saab 9-3 wordt als basis gebruikt voor de elektrische NEVS 9-3, die uitsluitend bestemd is voor de Chinese markt. De merknaam 'Saab' mag niet langer gebruikt worden, want die behoort de gelijknamige vliegtuigbouwer toe - Saab staat niet voor niets voor 'Svenska Aeroplan Aktiebolaget'.
>> Lees ook: de oorsprong van Saab
NEVS is geregistreerd in Zweden, maar is eigenlijk eigendom van verschillende Aziatische investeringsgroepen. Een van die investeringsgroepen is het Chinese Evergrande, dat dringend op zoek is naar geld - er is sprake van 300 miljoen dollar - om de rente op zijn internationale obligaties terug te betalen. En daarom zoeken ze naar investeerders die interesse hebben in NEVS.
Heritage
Hoewel er geen concrete plannen zijn om Saab nieuw leven in te blazen, spreekt de heritage van de Zweedse constructeur een heleboel investeerders uit zowel Europa als de Verenigde Staten sterk aan. Naast een klinkende naam kan Trolhättan nog steeds rekenen op moderne productie- en testfaciliteiten, waardoor een comeback als 100% elektrische autobouwer relatief eenvoudig zou zijn. Zoals MG dat deed. En zoals Lancia dat wil doen.
>> Lees ook: welke merken verdienen een tweede kans?
NEVS is momenteel vooral bezig met de uitbouw van het Project PONS, dat zich richt op de ontwikkeling van een autonome autodeeldienst voor slimme stadscentra en universiteitscampussen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!