Net zoals Lotus heeft Aston Martin besloten om samen te werken met Britishvolt voor de productie van batterijen voor elektrische auto's. De eerste EV van het Britse prestigemerk wordt verwacht in de loop van 2025 en volgt zowel de Vantage als de DB11 op. Het door Britishvolt ontwikkelde accupakket heeft een zeer hoge energiedichtheid en belooft hoogstaande prestaties, snelle oplaadbeurten en een grote actieradius.
LEES OOK Wat weten we al over de elektrische Vantage van Aston Martin?
De cilindrische lithium-ioncellen (High Ni-NMC) van Britishvolt zullen worden geproduceerd in de nieuwe fabriek in Northumberland. Het bedrijf is ook bezig met de ontwikkeling van solidstatebatterijen voor toepassingen in elektrische wagens, wat Aston Martin een voorsprong zou kunnen geven in de race naar elektrische sportwagens. Het zou Gaydon ook een sterke onderhandelingspositie kunnen geven in het technologische partnerschap met Mercedes, dat de EV-motoren gaat leveren.
Aston Martin Rapide E
De Aston Martin Rapide E moest het eerste elektrische productiemodel van het merk zijn en tegelijk een soort uitgebreid testprogramma vormen voor toekomstige modellen, waarbij de eigenaars van de elektrische vierdeurs data door zouden sturen naar de fabriek. Maar de productieplannen zijn in 2020 geschrapt, de Rapide E wordt nog enkel gebruikt voor interne research.
Een was een ietwat vreemde zet, want het model was zo goed als klaar. Aston Martin had al bevestigd dat de Rapide E 610 pk en 950 Nm zou krijgen, in minder dan 4 seconden naar de 100 zou accelereren en een rijbereik zou halen van 320 km uit zijn 65 kWh grote batterij.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!