Concept
In feite is de Vantage F1 Edition een doorslagje van de wagen die sinds begin dit jaar als pace-car in de Formule 1 fungeert, vanaf nu een duobaan die beurtelings door Aston Martin en Mercedes wordt ingevuld. Zo kan vaste pace-carrijder Bernd Mayländer ook eens van dienstwagen wisselen. Het enige verschil is dat die Duitser en zijn bijrijder met zespuntsharnasgordels in FIA-gekeurde kuipstoelen vastgesnoerd zitten. In de straatversie heb je godzijdank goed zittende en perfect steunende sportstoelen en gewone driepuntsgordels. Wat misschien iets minder extreem, maar zeker veel comfortabeler is. Hoewel de eer om pace-car te zijn de coupé te beurt valt, kon Aston Martin het niet laten om de Vantage F1 Edition tegelijk ook als Roadster aan te bieden.
Andere details zijn de hertekende grille, die de Aston Martin Vantage F1 Edition een eigen smoel geeft. De motorkap met de luchtuitlaten is dan weer gepakt van de GT4-racewagen, een functionele ingreep met als doel de warmtehuishouding onder de motorkap te verbeteren, zodat de pace-car na een ronde op volle snelheid geen behoefte heeft aan een afkoelingsronde vooraleer hij kan worden stilgelegd.
De Aston Martin Vantage F1 Edition vertrekt van een van gezondheid blakende basis. Het hart is een 4 liter-V8 met twee turbo’s van AMG- en dus Mercedes-origine, die diep in de boeg tot net achter de voorwielen werd getrokken en die zijn vermogen via een transaxlegewijs tussen de achterwielen gemonteerde versnellingsbak en elektronisch gecontroleerd differentieel naar de achterwielen stuurt. Een lay-out die zorgt voor een perfecte 50/50-gewichtsverdeling.
In de Aston Martin Vantage F1 Edition krijgt die V8-biturbo 25 pk extra vermogen, goed voor een totaal van 535 pk bij 6.000 toeren. De trekkracht bleef wel hangen op 685 Nm, weliswaar met een geoptimaliseerd koppelverloop. Ook de werking van de achttrapsautomaat met klassieke koppelomvormer werd verfijnd. Die doet zijn werk zo vinnig en accuraat dat de grote schakelpeddels achter het stuur zo goed als onaangeroerd bleven. Wat anderzijds een beetje jammer is, want qua plaatsing en werking van die flippers kunnen veel concurrenten een lesje leren van Aston Martin.
Rijgedrag
Amper drie acceleraties volstaan om er van overtuigd te raken dat deze aangeblazen achtcilinder één brok goede wil is. Wat zich vertaalt in cijfers die gezien mogen worden. De roadster snelt in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u, de coupé nijpt daar nog een tiende van een seconde af. In topsnelheid is het verschil tussen de twee iets groter. De gesloten Aston Martin Vantage F1 Edition haalt 314 km/u, de Roadster houdt het bij 305 km/u voor bekeken. Maar het subjectieve snelheidsgevoel is groter.
De Aston Martin Vantage F1 Edition komt met een heleboel aerodynamische addenda, met de ruim bemeten achtervleugel als uithangbord. Vooraan werd een efficiëntere splitter gemonteerd, met extra vinnen om de neus verder tegen de grond te drukken en om samen met de bijgewerkte bodemplaat de luchtstroom onder de auto te fatsoeneren. Op die manier genereert de F1 Edition zelfs met een onveranderde diffuser aan topsnelheid 200 kilogram meer neerwaartse druk dan de niet bevleugelde Vantage.
Vooraan werd de structurele stijfheid van het chassis versterkt, met het oog op een preciezer en communicatiever stuur. Nieuwe interne demperelementen zorgen op hun beurt voor een betere controle van de verticale bewegingen van het koetswerk, zelfs bij extreem in- en uitveren aan hoge snelheden. Om het geheel af te ronden brengen een grotere laterale rigiditeit en straffere achterveren de achterkant op een lijn met de voorkant. En verbeteren ze de tractie, vooral op een hobbelig wegdek. Tenslotte is de F1 Edition de eerste Vantage die 21-duimsvelgen krijgt aangemeten. Ze worden geschoeid met speciaal voor deze auto ontwikkelde Pirelli P Zero’s met maat 255/35 voor- en 295/30 achteraan. Het resultaat? De Aston Martin Vantage F1 Edition is een auto die ongeacht de omstandigheden zeer moeilijk uit zijn lood te slagen is.
De stabiliteit in het snelle bochtenwerk en de speelsheid in de scherpere bochten maken van deze Aston Martin Vantage F1 Edition een bijzonder efficiënt scheurijzer. Heerlijk hoe de Roadster zich in de bocht laat dwingen, hoe het stuurgevoel zich progressief opbouwt en hoe de achterkant meteen reageert. Precisie is hier het codewoord, al wordt een schoonheidsfoutje haast ongemerkt met de mantel der liefde bedekt.
Verdict
De Aston Martin Vantage F1 Edition bewijst dat zelfs geweldig nog net iets beter kan. Ook al zijn de verschillen zeer klein, deze speciale editie van de Vantage zorgt toch voor net dat ietsje meer rijplezier. Maar of dat de stevige meerprijs van 12.000 euro verantwoordt, is een andere kwestie. Rationeel bekeken waarschijnlijk niet. Maar wie heeft het hier nu over rede?
In dit artikel : Aston Martin, Aston Martin Vantage
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!