Nu de fusie tussen PSA en FCA een feit is, heeft Stellantis 14 verschillende merken te managen. De premium pool zal bestaan uit Alfa Romeo, DS en Lancia, dat toch een toekomst lijkt te hebben in de nieuwe constellatie. Net zoals dat het geval is bij bijvoorbeeld Volkswagen, wil Stellantis zoveel mogelijk verschillende modellen bouwen met zo min mogelijk verschillende componenten. Kijk maar naar de Opel Corsa en de Peugeot 208, bijvoorbeeld. Of naar de Peugeot 508 en de DS 9.
Het biedt ook Alfa Romeo en DS nieuwe kansen. De Italianen zouden hun uitstekende Giorgio-platform van de Giula en de Stelvio ter beschikking van DS kunnen stellen, terwijl Alfa Romeo een opvolger van de Giulietta zou kunnen ontwikkelen op basis van de nieuwe DS 4. En waarom geen nieuwe Lancia Delta, als we dan toch aan het fanataseren zijn? Mogelijkheden genoeg. Alleen moet er achter die technische samenwerking ook een slimme marketingstrategie schuilgaan, zodat Alfa Romeo weer kan blinken zoals in zijn oude dagen.
Wat de gevolgen zijn voor de ontwikkeling van de Alfa Romeo Tonale is niet helemaal duidelijk. Komt de Italiaanse SUV later dit jaar, zoals gepland. Of moet de Italiaanse constructeur opnieuw beginnen, zoals dat ook het geval was bij de Opel Corsa. Die was zo goed als klaar, maar door de overname door PSA moesten de ingenieurs een volledig nieuwe wagen ontwikkelen op basis van de Peugeot 208...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!